novice

Kino-Uho/Zaključek kinotečne sezone: Psihedelični film

Med letoma 1967 in 1969 je filmar in animator Ken Brown posnel super 8-mm filme, ki so jih skupaj s svetlobnimi efekti projicirali v glavnih rock klubih v Bostonu v Novi Angliji. Združeni v trenutno verzijo Psihedeličnega filma (Psychedelic Cinema, 1967-1969) danes predstavljajo čudovito okno v drug čas oziroma so postali, kot pravi Brown sam, "popkulturni artefakt".

Brown zase trdi, da je "preživel psihedelične vojne šestdesetih let". Film je bil skoraj v celoti zmontiran v kameri, kar je ustvarilo vrtinčasto montažo barv in svetlobe, animacije slikovnih izrezkov, deklet v plapolajočih krilih, sveč, rož in kar nekaj referenc na mamila. Rezultat je kompleksna montaža podob, ki gledalce prestavijo v drug čas in prostor.

"Svetlobni učinki so bili stalnica na večini glavnih glasbenih prizorišč v državi. Običajno je šlo za mešanico grafoskopskih projekcij, diapozitivov, stroboskopskih luči in občasno filmov. Čeprav izvirnega doživetja svetlobnih učinkov in njihovega glasbenega konteksta ne moremo replicirati, film ostaja trajna kopija, ki se je ohranila skozi čas."

Brownove filme so projicirali čez velike glasbene zvezdnike in skupine šestdesetih let, kot so Hendrix, Velvet Underground, Frank Zappa, Sly and the Family Stone, Neil Young, The Who, Pink Floyd in mnogi drugi. Brown se spomni posebnega večera: "Med nastopom Jimmyja Hendrixa v avditoriju RI Civic Auditorium sem visel na tramu in v roki držal projektor za super 8-mm filme. Mogoče sem pred tem večerom vzel malo LSD-ja. To je bil eden tistih spektakularnih trenutkov naše nespoštljive, nezaslišane mladosti in se ga spomnim kot flashbacka, ki precej točno odraža tisto obdobje. /…/ Prav tako se spomnim skupine Sly and the Family Stone in enega tistih trenutkov, ko so se glasba, vizualije in duh združili v popolno ekstazo."

Brown je pozneje nadaljeval z bleščečo umetniško in animatorsko kariero; pogosto je sodeloval z ženo Liso Crafts in njuni filmi so se redno pojavljali v seriji Sesame Street. Bil je tudi mednarodno uspešen pri distribuciji svojih ilustracij na razglednicah, ovojnem papirju in majicah.

S Kenom Brownom sva prijatelja že več kot štirideset let in sva sodelovala pri številnih projektih. Ko je iz neke temne omare izvlekel izvirne posnetke na super 8-mm filmskem traku, sem takoj vedel, da moram napisati spremljavo zanje. Film je kinetična mojstrovina. Ujel je energijo in razburljivost šestdesetih, obdobja, ki ga skoraj vsi prepoznavajo kot čas neverjetne ustvarjalnosti, saj je širom sveta združil radikalno novo mišljenje v glasbi in umetnosti, potem pa ta ustvarjalni duh spojil z novo smerjo v politiki. Glasba, ki jo igramo, je večinoma improvizirana, vendar sledi relativno togi strukturi. Zasnovana je bila tako, da različnim glasbenikom omogoča vključitev v produkcijo ob minimalni količini vaj.

Ken Winokur
(prevedla Maja Lovrenov)

* * *

Psychedelic Cinema Orchestra je zamisel glasbenika Kena Winokurja (znan je kot soustanovitelj Alloy Orchestra, skupine, ki spremlja neme filme). Poleg glasbe je Winokur zmontiral tudi zvočno spremljavo iz zvočnih izsečkov slavnih glasbenikov, politikov, filozofov, napovedovalcev in pesnikov, kot so ameriški predsednik Lyndon Johnson, Yippie Abbie Hoffman, zagovornik LSD-ja Timothy Leary, voditelj gibanja za državljanske pravice Martin Luther King, Malcom X ter mnogi drugi. "Zvočni izsečki glasbeno spremljavo trdno zasidrajo v burno obdobje 1967–1969."

Člani skupine Šumovi protiv valova so prispevali lastno zbirko zvočnih izsečkov, ki so relevantni za izkušnjo šestdesetih let v nekdanji Jugoslaviji.

* * *

Program
Psihedelični film, 30.6. ob 20.00