novice

29. Liffe: Retrospektiva: Češki novi val

Ko so sovjetski tanki avgusta leta 1968 vstopili na Češkoslovaško in nasilno prekinili praško pomlad Aleksandra Dubčka, ki je istega leta napovedal "socializem s človeškim obrazom", ni bilo konec le političnih reform, ki jih je država uvajala od leta 1962, temveč tudi češkega novega vala, enega najvitalnejših in najizvirnejših med tistimi, ki so v približno istem času zaznamovali svetovni film od Francije in Jugoslavije do Japonske.

V kontekstu novih, liberalnejših ustvarjalnih možnosti znotraj represivnih vzhodnoevropskih sistemov, ki sta jih že v petdesetih letih vpeljevala novi poljski film, z znamenito "odjugo" pa tudi sovjetska kinematografija, je češki (oz. češkoslovaški) film šestdesetih vendarle odstopal. Čeprav je tudi na tamkajšnje mlade ustvarjalce vplival francoski novi val, je novi češki film v formalnem pogledu zelo malo eksperimentiral, čeprav so se številni oblikovali v avantgardnih gledališčih in jazzovskih klubih. Z osamljeno izjemo Vĕre Chytilove (najbolj ekscentrična je bila z Marjeticami [Sedmikrasky, 1966] in Prepovedanim sadežem [Ovoce stromů rajských jíme, 1970]) so češki avtorji ustvarjali v razmeroma konvencionalnih formah in slogovnih prijemih, njihova moč je ležala v subtilnih odtenkih družbenokritičnega humorja; nalezli so se ga od literarnih mojstrov (predvsem Bohumila Hrabala, Josefa Škvoreckega in Milana Kundere), postal je prevladujoča karakteristika, ki je očarala ves svet. V tem času je češkoslovaški film prejel dva tujejezična oskarja, leta 1965 za (dokaj neznačilno) Trgovino na glavni ulici (Obchod na korze) Jana Kádárja in leto dni pozneje za Menzlovo novovalovsko klasiko Strogo nadzorovani vlaki (Ostře sledované vlaky, 1966).

Predvsem Bohumil Hrabal je bil za mlade avtorje priljubljen literarno-scenaristični vir, njegove zgodbe so med drugim navdihnile omnibus Biseri na dnu (Perličky na dně, 1965), ki so ga podpisali Vĕra Chytilová, Jaromil Jireš, Jiři Menzel, Jan Nĕmec in Evald Schorm, postal pa je nekakšen manifest češkega novega vala, čeprav so pred tem posamični režiserji že posneli samostojne celovečerce.

Prepričljivost in idejna moč češkega pikrega humorja (André Téchiné je fenomen posrečeno imenoval "praški nasmeh") sta bili v prikritosti oziroma alegoriji družbene kritike. Po tem principu so delovali najboljši, npr. Jan Nĕmec, Ivan Passer ali Miloš Forman, ki je v Gori, gospodična (Hoří, má panenko, 1967), svojem zadnjem češkem filmu pred begom v tujino, strupeno norčevanje iz moskovskega satelita postavil v kontekst gasilske zabave in srečelova. Družinsko okolje, slavnosti in rituali (npr. veselice, pikniki, sindikalne počitnice itd.) so bili za številne mikrokozmos češke družbe. Jaroslav Papoušek, genialni scenarist vseh treh Formanovih čeških filmov, v režijskem prvencu Ecce homo Homolka (1970) npr. sarkastično izjavi, da je "družina osnova države" – potem ko je šla Homolkova velika družina skozi vse predstavljive in nepredstavljive prepire. Drži, če se je francoski novi val "filmu očetov" (cinéma de papa) prvenstveno zoperstavil na estetski ravni, so se mladi češki cineasti socialnemu realizmu "očetov" uprli tudi na politični. Šlo je za neverjetno generacijo avtorjev, ki se je veliko naučila od neorealizma, vendar je ta načela v praksi zavrgla in ubrala svojo pot. Kajti, če povzamem Silvana Furlana, čeških novovalovcev ni zanimala končna, ampak provokativna resnica, ki preseneča, njeni fragmenti, male resnice, smešne v vseh svojih komičnih, ironičnih in groteskno-sarkastičnih razsežnostih.

Simon Popek

Spored
Črni Peter, 7.11. ob 18.00 in 11.11 ob 17.00
Najlepša doba, 7.11. ob 20.00 in 18.11. ob 18.30
O slavnostih in gostih, 8.11. ob 17.00
Strogo nadzorovani vlaki, 8.11. ob 18.30 in 17.11. ob 19.00
Ecce homo Homolka, 9.11. ob 17.15 in 13.11. ob 19.00
Plavolaskine ljubezni, 9.11. ob 19.00 in 17.11. ob 17.00
Gori, gospodična!, 10.11. ob 17.00 in 15.11. ob 19.15
Upepeljevalec, 10.11. ob 21.00 in 14.11. ob 20.30
Muhasto poletje, 11.11. ob 19.00 in 16.11. ob 18.45
Marjetice, 12.11. ob 19.15
Šala, 12.11. ob 21.00 in 16.11. ob 17.00
Uho, 13.11. ob 17.00 in 16.11. ob 18.45
Intimna svetloba, 14.11. ob 19.00 in 18.11. ob 17.00