novice

Kratki!/Kino-integral: Oberhausen on Tour

Made in Germany

Kratki film je od nekdaj zastavonoša inovacij znotraj filmske umetnosti, eksperimentalni film pa je tisto nestanovitno in vznemirljivo mesto, kjer se filmski vokabulariji bodočnosti začno najprej kristalizirati. In ko je govora o mestih eksperimentalnega filma težko najdemo bolj sloveče mesto od Oberhausna. Malo industrijsko mestece na severozahodu Nemčije kultni mednarodni festival kratkega filma gosti že vse od leta 1954. V dobrih šestih desetletjih so se na festivalu s svojimi kratkimi deli zvrstili umetniki in režiserji kalibra Roman Polanski, George Lucas, Karpo Godina, Cate shortland, Pipilotti Rist, pregovorno pa je znana tudi anekdota o tem kako je Wim Wenders tam prižgal svojo prvo cigareto. Še bolj pa je pomemben vpliv, ki ga ima festival zavoljo svojih tendenc do premišljenega programiranja in številnih političnih ter estetskih pobud kot je denimo znameniti manifest iz Oberhausna, nemara najpomembnejši dokument v zgodovini nemškega filma. Oberhausen je torej več kot festival, je svojevrstna institucija z bogatim arhivom in distribucijo, ki se s svojimi programi v Slovensko kinoteko redno vrača.

V izbornem programu »Made in Germany 1: Novi dom« so zbrani najboljši nemški kratki eksperimentalni filmi izstopajočih avantgardnih avtorjev zadnjih desetih let, v medsebojne dialoge pa jih povezuje tematska rdeča nit: mišljenje in preigravanje koncepta družine in doma v njunem najširšem pojmovanju. Tako v observacijskem eksperimentalnem dokumentarcu Divjina (Wildnis, 2013) Helene Wittman kamera počasi drsi prek interierov stanovanja in njegovih stanovalcev, ki svoj dom komaj kdaj zapustijo. Medtem demoni preteklosti tiho ždijo za stenami tudi v bizarki Bjørna Melhusa, I’m Not the Enemy (2011), kjer vojnega veterana s post-travmatskim sindromom preganjajo poosebljeni spomini, ki so obenem kolektivni in povečini vzeti naravnost iz filmskih klasik o vojni v Vietnamu. Melhus, one-man-band in svojevrstna kultna figura nemškega sodobnega eksperimentalnega filma, že desetletja v svojih delih z do skrajnosti ekscesno uporabo izrezanih citatov iz filmov, videa in televizije ruši stereotipizirane teme, figure in vzorce percepcije ter odpira nove zmožnosti kritičnega razmišljanja o mejah filmskega in filmičnega. Po drugi strani Susann Maria Hempel v impresivni in mestoma morbidni animaciji Sedemkrat na dan objokujemo svoje usode in ponoči se zbujamo, da bi se izognili svojim sanjam (Sieben Mal am Tag beklagen wir unser Los und nachts stehen wir auf, um nicht zu träumen, 2014) skozi razpadlo hišo za lutke v spomin prikliče edinstveno izkušnjo Vzhodne Nemčije po letu 1989. Še ena asociativna in ganljiva animacija Däwit (2015), pa nas popelje skozi življenje dečka, ki je primoran odraščati z volkovi. Däwit  velja za enega festivalsko najbolj uspešnih nemških kratkometražcev v zadnjih letih. Pomanjkanje produkcijskih sredstev je Evo Könnemann, avtorico filma Jasna skrivnost (Das offenbare Geheimnis, 2015), prisililo v razvoj inovativnega umetniškega izraza in principa dela, ko se je s kamero podala portetirati ruralno vasico na obrobju regije Ruhr in njene prebivalce.

Tako kot filmi s prvega programa tudi filmi drugega sklopa »Made in Germany 2: Notranje življenje mest«  niso zgolj nagrajenci in ljubljenci festivalskega občinstva v Oberhausnu, temveč prejemniki številnih nagrad na drugih festivalih v tujini ali zmagovalci nagrade za najboljši nemški kratki film leta. Drugi sklop prav tako predstavlja izbor najboljših nemških filmov zadnjega desetletja, povezuje pa jih to, da pod drobnogled vzamejo mesta in arhitekturo. Središčni film programa je prav gotovo v Oberhausnu nagrajeni filmski esej Izmena (Schicht, 2015), v katerem avtorica Alex Gerbaulet spretno prepleta analitičnost in domišljijo ter vzporedno z razkrivanjem osebne družinske zgodovine razkrije intimno zgodovino mesta Salzgitter. Lerstom Honeit v my castle your castle (2017) na kavo med skelet glomazne stavbe v gradnji - Berlin City Palace – povabi gradbince na kavo ter inscenira groteskno enodejanko o rušenju in rekonstrukciji nacionalističnih mitov. Premik v visoko estetizirano polje na preseku videospota in igranega filma zaznamuje tako film PANDA III (2016) Maximiliana Villwocka, kakor hipnotični future past perfect pt. 03 (U_08-1) (2009) Carstena Nicolaia, ki z malimi ribami, prodajnimi avtomati in skuterji zapeljeta v poetičnost in prikažeta lepoto in bedo umazanih neonskih nočnih ulic velemesta. Nočno življenje pa je osrednji akter tudi dokumentarca Driving Around Where the Crescents Used To Be. A Script. (2015) v katerem Marian Mayland skozi podobe razpadajočega stanovanjskega kompleksa v spomin prikliče zgodnja leta porajajoče se tehno in acid house scene v Manchesterju. Sveža simfonija velemesta pa je stvar obravnave tudi v futuristični 3D animaciji o ljubezni med mačko in mišjo v obdobju medmrežja Please Say Something (2009) slovitega Davida O’Reillyja.

Matevž Jerman

program
Program Made in Germany 1: Novi dom, 21. 2. ob 19.00
Program Made in Germany 2: Notranje življenje mest, 21. 2. ob 21.00