novice

Uvodnik

Pričujoči program prinaša zaključek še ene kinotečne sezone. Marca in aprila smo ponotranjili filme Andreja Zdraviča, enega najbolj samosvojih filmskih umetnikov pri nas, in se poslovili z obljubo, da se v naslednjem letu spet srečamo ob projekciji njegovih filmov, posnetih na 8-mm filmski trak.

Na začetku maja nas bo obiskal cineast posebnega kova. Boris Lehman sodi med (redke) avtorje, ki se na bogati ustvarjalni poti niso uklonili diktatom komercialne kinematografije. Ostal je zvest samemu sebi, o čemer pričajo njegovi filmi ter njegova izjava: "… besede so lahko, tako kot podobe, oropane svoje prvotne funkcije. Z mano je drugače: moj cilj je ustvariti objekt s podobo in besedo; s tem, da ga snemam. Z dejanjem stvarjenja, tako kot bog. Kameri pokažem nekaj predmetov iz svojega vsakdanjega življenja, predmetov drugih, ki sem jih ljubil ali obiskoval, in rečem, 'jaz sem vsota vsega, kar so mi dali drugi'…"

V sklopu Tedna italijanskega filma se bomo srečali z italijanskim režiserjem Albertom Fasulom. Na pobudo nanizanke Kratki! bomo gostili pomembnega afroameriškega neodvisnega multidisciplinarnega ustvarjalca Kevina Jeroma Eversona, ki s svojimi filmi premika meje konvencionalnega dokumentarca. Poseben večer Slovenskega filmskega arhiva pa prinaša retrospektivo Zdravka Barišiča, letošnjega dobitnika nagrade Franceta Štiglica za življenjsko delo. S posebnimi projekcijami se bomo, med drugimi, poklonili spominu na neukrotljive velikane Dušana Makavejeva, Jonasa Mekasa in Agnès Varda.

Čez poletje lahko naš filmski program spremljate v Letnem kinu Muzeja slovenskih filmskih igralcev v Divači ter na Muzejski ploščadi, kjer bo avgusta na ogled filmsko Poletje na platnu. Kinotečna jesen bo izredno bogata in upam, da si boste prek poletja, ko bodo projektorji v dvorani Silvana Furlana počivali, nabrali moči za poglobljeno uživanje v novih kinotečnih maratonih.

Oktobra se bodo na našem platnu srečale filmske podobe še dveh velikanov. V sodelovanju s pomembnimi francoskimi filmskimi institucijami pripravljamo prvo retrospektivo Jeana Renoirja (1894–1979) z izborom njegovih najpomembnejših del. Renoirjeva filmografija sestavlja eno ključnih poglavij svetovne filmske zgodovine – od časa nemega filma do poznih šestdesetih let 20. stoletja je posnel več neprecenljivih klasik filmskega kanona in skozi dolgoletno ustvarjanje izumljal novo, samosvojo filmsko govorico.

Ob 100. obletnici rojstva Franceta Štiglica (1919–1993) Kinoteka v sodelovanju s partnerji pripravlja popolno retrospektivo Štigličevih filmov. Ni odveč poudariti, kako pomemben avtor za slovenski film je Štiglic, ki je poleg prvega (in drugega) zvočnega celovečernega filma ustvaril več kinematografskih presežkov in mejnikov domače kinematografije. Retrospektivo bosta pospremila izid monografije in razstava, ki jo bomo odprli v novih razstavnih prostorih Kinoteke na Miklošičevi 26–28.

Naj končam z zahvalo za požrtvovalno delo kolegici Metki Dariš, dolgoletni sodelavki muzejskega oddelka Slovenske kinoteke: novim izzivom odhaja naproti z nalogo vodenja partnerskega Kinodvora. Uspešno na novi poti, v upanju, da bomo v prihodnosti kovali mnoga filmska sodelovanja.

Igor Prassel
Urednik filmskega programa