novice

Miha Vipotnik: Obrazi analognega / Kvantizacija rdeče

Prikaz filmskega / video opusa Mihe Vipotnika iz let 1974-2018

Peto dejanje retrospektive del Mihe Vipotnika, slikarja in režiserja, ki je s svojim interdisciplinarnim ustvarjanjem pomembno zaznamoval slovenski avdiovizualni prostor, bi se moralo 6. maja zgoditi v dvorani Slovenske kinoteke, a se zaradi trenutnih okoliščin ponovno seli na splet.

Ogled filmov bo mogoč v četrtek, 14. maja, od 20:00 do 24:00 ure na sledeči povezavi.

Majski program z deli, ki so nastala med leti 1988 in 2004 prikazuje, kako se lahko eksperimentalna praksa pojavi tudi tam, kjer jo najmanj pričakujemo. Kot vzporedni izdelek ob sodelovanju pri umetniškem projektu, kot dokument interaktivne večmedijske instalacije, ki tudi sam uprizarja eksperiment ali kot eksperimentalna in polemična pripoved o nastajanju filma, prepletena z glasbo, ki je s svojimi glasbenimi postopki rušila dotlej sprejete norme.
Procesualnost v smeri naracije in eksperimenta, ki na poetičen način sproža vrsto asociacij, je značilna tudi za Vipotnikovo interpretacijo igranih prizorov. S kamero zaustavljena in montirana podoba je njegova prepoznavna ustvarjalna tehnika, avtorski podpis njegove eksperimentalne avdiovizualne prakse. Poleg tega vztrajno preizkuša meje prostora in medija in mu nalaga povsem nove funkcije.

PROGRAM

Video 8 Sketch Tape No. 1 + No. 3
ZDA, 1988, digitalni format (posneto na Video 8, U-matic), 4:3, barvni, 2'30''
No. 1 je video skica za performerko Dee McMillina in njen projekt z naslovom Log On na poetičen način tematizira človeku neodtujljivo svobodo ustvarjanja. Nepomemben zvok iz ozadja sproži vrsto asociacij in spremeni tok montaže. Banalnost električnega kabla je izbrisana z metaforo popkovine, kabel pa določa tudi trajanje videa.
No. 3 ima opravka z mehaničnim merjenjem časa, ki ga predstavlja stoječa ura. Ura je ozadje, po katerem kroži pogled kamere in meri fizični čas. V ozadju slišimo ropot kladiva in zvok montažnega postopka. Kroženje kamere ritmično prekinja zamrznjeno sliko. Napetost raste in slika se v skladu z zvočno spremljavo sprosti v žensko telo.

Did You Say Action? (Taco Cheap, Taco Deep)
ZDA, 1989, digitalni format (posneto na Video 8, U-matic), 4:3, barvni, 16'
Avtorski dokument o snemanju videa Georga Kucharja, v kameri montirani segmenti naključno posnetih igranih sekvenc iz zakulisja.

Atmosfera
Slovenija, 2004, digitalni format, 16:9, barvni, 10'14''
Dokumentarni video predstavlja interaktivno multimedijsko vizualno-zvočno instalacijo Mihe Vipotnika (Veliki atrij in galerija, Eurocenter, Ljubljana, 2004). Sestavljale so jo: veliki lampijon z digitalno kompozicijo (20x 9 m, obojestranski tisk na prosojni zaslon), scenski elementi, računalniški tisk in video projekcija na stenah galerije, svetlobni senzorji, interaktivni zvočni program za atrij, galerijo in dvigala, zvočno kompozicijo iz odlomkov iz simfonij Gustava Mahlerja in realnih zvokov iz okolja. Gledalci so se gibali po prostoru med neštetimi svetlobnimi senzorji in interaktivnimi zvočnimi programi.

Moč usode
Slovenija, 2001, digitalni format (posneto na DigiBeta), 4:3, barvni, 51'
Film je bil posnet v letih 2001 in 2002 ob stoletnici smrti italijanskega opernega skladatelja Giuseppeja Verdija. Moč usode je eksperimentalna in polemična pripoved o nastajanju filma, prepletena z glasbo italijanskega velikana klasične glasbe Verdija in njegovega sodobnika Wagnerja, ki je s svojimi glasbenimi postopki rušil dotlej sprejete norme. Tudi film sam provokativno vzpostavlja vprašanja o visoki in popularni umetnosti, o operi in filmu ter tako ustvarja odnos, ki se skozi vprašanja filmskega jezika nanaša tudi na našo televizijsko produkcijo in njeno dilemo (dilemo producenta) o popularnosti in zahtevi po gledanosti na eni in umetniškim programom, ki zadovoljuje visoka estetska merila, na drugi strani (vznesenost wagnerjanskega scenarista).

* * * * *

Kuratorja programa sta Barbara Borčić in Peter Cerovšek

Dogodek je nastal v sodelovanju med Slovensko kinoteko, Postajo DIVA/SCCA-Ljubljana, RTV Slovenija in Bazo slovenskih filmov.

Katalog celotne retrospektive lahko prelistate tukaj.