prikaz novice

50 let Radia Študent

Filmski program ob petdesetletnici Radia Študent

Radio Študent je ena najstarejših neodvisnih nekomercialnih radijskih postaj v Evropi, ki v domačem javnem prostoru že petdeset let predstavlja ključno pozicijo alternativne, mladinske in neinstitucionalizirane kulture ter glas kritično-kreativne opozicije nomenklaturi utesnjenih medijskih glasov. Kljub temu je Radio Študent nemalokrat stereotipno odpravljen kot trenutek živčnega odpora zasanjanih odpadnikov več generacij, ki med vrtnimi palčki, šumenjem težkih rifov in brbrajočih besed iz svojega gnezda v središču ljubljanske Rožne doline kot Erazmova ladja norcev pluje na valovih utopije. A duh generacije maja '68 je ravno preko delovanja Radia Študent prešel v obstojno prakso, ki ne zgolj zrcali umetniške, kulturne in politične duhove svojih sodobnosti, temveč nastopa kot pomemben iniciator, generator in nosilec idej družbenih in političnih sprememb na način prisvajanja prostora v javni medijski sferi ter vzdrževanja odnosne kritične distance do realnosti. Obletnično dogodkovje predstavlja možnost za retrospektivo in kritično introspekcijo simbolne in dejanske vloge ter podobe Radia Študent.

Ob tem sodelavke in sodelavci Redakcije za kulturo in humanistične vede ter Znanstvene redakcije Radia Študent v sodelovanju s Slovensko kinoteko predstavljajo dva filmska dogodka, ki bosta vsak iz svoje perspektive in na svoj način izrisala glasove, podobe ter odstrla vloge, ki jih Radio Študent pomeni v domačem javnem prostoru.

Prvi večer Realizem utopije: absolutnost koordinat alternativnih prostorov se bo osredotočil na vlogo Radia Študent v odnosu do medijskega, kulturnega in širše, javnega prostora. Okrogla miza, ki bo pospremila dva sklopa filmskih projekcij, bo izrisala arheologijo medijskega diskurza v slovenskem prostoru – predvsem njegovih alternativnih ter politično-estetskih praks skozi izbrane filmske podobe. Predstavljena bosta dva sklopa dokumentarnih filmov, ki se idejno in formalno vežeta na vlogo in delovanje Radia Študent ter izrisujeta kartografijo slovenskega kulturnega in medijskega prostora, pa tudi njegovih alternativnih praks skozi zadnjih petdeset let. Prvi sklop z naslovom Izbrani kratki dokumentarni filmi 1969–1999: Filmski obrazi predzgodovine in zgodovine alternativnih glasov bo predstavil izbor kratkih filmov, ki opredeljujejo tako širšo sliko domačega alternativnega medijskega prostora kot tudi genezo in začetke delovanja Radia Študent v tem okviru. Izbrani naslovi redko in celo prvič prikazanih kratkih dokumentarcev v drzni umetniški praksi poudarjajo potenco samega filmskega medija ter izrisujejo glavne koordinate odnosnosti normiranega medijskega prostora do alternativnih praks, ki razpirajo javni prostor v svobodi besede in duha. Sklop se bo osredotočil na prva desetletja delovanja Radia Študent. Prvi film 2 generaciji – zabavljači (1976/77) Toneta Kralja je nastal v produkciji AGRFT in poudarja večno plodovito in ostro satirično značajsko črto, ki pooseblja Radio Študent. Portreta Frana Milčinskega – Ježka in Marjana Paternostra (zveneče zapisanega kot Pedernoster) – prvi iz gosto opremljenega meščanskega stanovanja in drugi iz kletnih prostorov Radia Študent – dialoško upodabljata in obenem prevprašujeta vlogo in podobo umetnika, komedijanta – satirika kot tistega, ki družbi vseskozi kritično nastavlja ogledalo. Obdobje drugega desetletja delovanja Radia beleži tudi kratki film eReŠ – Radio Študent 77–78 (Manuela Grampovčan, 1977/78), ki upodobi prehod s srednjega vala na ukw oddajanje, s katerim je Radio pridobil večji domet in kvalitetnejšo poslušljivost svojega zvoka. Film je ob petdesetletnici restavriran in digitaliziran ter prvič prikazan širši publiki. Burna osemdeseta v Jugoslaviji upodablja kratki film Oddaja o Radiu Študent avtorja Jurija Korenca (1988), eden prvih celovitejših filmskih dokumentov o delovanju Radia v obdobju, ki je bilo ključno za vzpostavitev slovenskega neodvisnega kulturno-medijskega prostora. Ker se je originalna kopija, primerna za predvajanje, izgubila, je avtor za namen dogodka originalni material na novo zmontiral in tako v odmiku dobrih dveh desetletij reaktualiziral podobe Radia v prepletu dejanskosti in spomina. Kratki dokumentarni film Radio (Simon Obleščak, 1994) pogleda na zgodovino Radia iz perspektive zlate sredine devetdesetih in poskuša s svojo kaotično strukturo posnemati urejeni kaos radijskega delovanja ter vzpostaviti njegovo vlogo skozi optiko odnosa z jugoslovanskim režimom, pri čemer poudarja vedno provokativni glas in stas Radia Študent.

Drugi sklop filmov 2000–2019: Stanje sodobnosti in usoda alternativnega v pretoku komercialnega bosta predstavila kratki dokumentarec in dokumentarni celovečerec, ki beležita zgodovino domačega javnega, predvsem medijskega in političnega prostora v zadnjih dveh desetletjih. V tem obdobju je ravno Radio Študent večkrat odigral ključno vlogo kritičnega poročevalca in soustvarjalca pomembnih družbenih premikov. Kratki dokumentarec, ki je nastal ob štiridesetletnici delovanja Radia Študent, Večni Študent (2009) Siniše Gačića, povzame tako zgodnjo kot do tedaj sodobno zgodovino Radia ter izriše njegovo vlogo v javnem prostoru, medtem ko Gačićev celovečerec Boj za (2014) v luči družbeno-politično eksplozivno nabitega nedavno minulega obdobja izpostavlja prakse alternativnega družbenega delovanja kot utopistično-realističnega množičnega premika, ki ključno definira našo sedanjost.

Drugi večer Fantazmagorije znanosti pa bo ob projekciji kultnega sovjetskega znanstvenofantastičnega filma Solaris (1971) Andreja Tarkovskega predstavil plodovito prakso spajana znanstvenega, umetniškega in teoretskega diskurza. Prav v tem kontekstu se Znanstvena redakcija Radia Študent, ki je obenem njegova najmlajša redakcija, kaže kot uspešen inkubator medsebojnega oplajanja vseh treh diskurzivnih praks, kar bo dokazovala tudi na diskurzivnem dogodku, ki bo pospremil filmsko projekcijo.

Anja Banko

SPORED:
Filmski obrazi predzgodovine in zgodovine alternativnih glasov – program kratkih filmov, 15. 5. ob 17.00
Koordinate alternativnega – utopija ali dejanskost sedanjosti – okrogla miza, 15. 5. ob 19.00
Stanje sodobnosti in usoda alternativnega v pretoku komercialnega- projekcija filmov Večni Študent in Boj za, 15. 5. ob 21.00
Fantazmagorije znanosti - pogovor, 6. 6. ob 18.00
Fantazmagorije znanosti – projekcija filma Solaris, 6. 6. ob 20.00