prikaz novice

Cikel: Rop stoletja

Morilci, tatovi in dve nabiti šibrovki

Fabergéjeva jájca, kronski dragulji, zlate rezerve in neprecenljive umetnine, skrbno zbrana ekipa pretkanih roparjev, ki jih vodi uglajeni mastermind tipa George Clooney, hitri avtomobili in (skoraj) popoln načrt: dobrodošli v družbo sumljivih gospodov, ki naseljujejo dinamičen in skrbno koreografiran svet roparskih oziroma heist filmov. Kinotečno sezono v dvorani na Miklošičevi cesti letos zaključujemo s ciklom Rop stoletja, ki ga posvečamo temu intrigantnemu poletnemu žanru.

Roparski film je v zadnjih nekaj letih doživel pravi preporod. Z inovativnimi variacijami na temo sta nas lansko leto zabavala Edgar Wright, ki je v Vozniku (Baby Driver, 2017) tradicionalne žanrske elemente oplemenitil z energijo muzikala, in Steven Soderbergh, ki je po večletnem premoru presenetil z briljantno heist komedijo Loganovi srečneži (Logan Lucky, 2017). Kljub temu da Loganovi srečneži delujejo kot nekoliko zaostal južnjaški bratranec trilogije Oceanovih, gre za izjemno dodelan in predvsem duhovit žanrski twist. Nedavno smo lahko uživali tudi v uglajenem roparskem šarmu Roberta Redforda v filmu Starec in pištola (The Old Man & the Gun, David Lowery, 2018), v odlični sodobni in z aktualno politiko podčrtani filmski predelavi kultne televizijske serije Lynde La Plante Vdove (Widows, Steve McQeen, 2018) ter v vrtoglavem animiranem spektaklu Ruben Brandt – zbiratelj (Ruben Brandt, a gyüjtö, Milorad Krstić, 2018).

Med boljše sodobne filme, ki jih lahko umestimo v okvir roparskega žanra, spada tudi kavbojska kriminalka Za vsako ceno (Hell or High Water, David Mackenzie, 2016), zgodba o bratih iz Teksasa na roparskem pohodu po podružnicah banke, ki hoče njuni družini ukrasti prihodnost. Za vsako ceno, ki marsikaj dolguje klasičnim zgodbam o bančnih ropih iz sedemdesetih, kot je na primer Pasje popoldne (Dog Day Afternoon, Sidney Lumet, 1975), izvrstno ujame vsesplošni zeitgeist, v katerem so pravzaprav banke tiste, ki kradejo ljudem. Meja med zakoni in pravico v teku filma tako postaja vedno bolj zabrisana.

Za roparske filme je značilno, da se igrajo z našim občutkom za moralno pravičnost in vzpostavljajo dvoumnost o tem, kaj je prav in kaj narobe. V Vročini (Heat, Michael Mann, 1995) sta vrhunski policist Vincent (Al Pacino) in vrhunski kriminalec Neil (Robert De Niro) pravzaprav zrcalna podoba eden drugega, dve strani istega kovanca. Našo fascinacijo z roparji v filmu Peklenski val (Point Break, 1991) prevprašuje tudi Kathryn Bigelow, saj Johnny Utah (Keanu Reeves), FBI agent pod krinko, preveč občuduje svojega karizmatičnega nasprotnika Bodhija (Patrick Swayze) in njegovo idejo svobode, da bi mu lahko vzel prostost.

Za uspeh heist filma, ki predstavlja podzvrst kriminalnega žanra, je ključna enostavna, arhetipska struktura z jasnim dramaturškim lokom, ki zajema priprave na rop, izvedbo in morebitne posledice oziroma izid ropa. Roparje tako spremljamo pred, med in po izvedenem ropu, v okvirih tega dramskega trikotnika pa so seveda mogoče neštete permutacije. V Steklih psih (Reservoir Dogs, Quentin Tarantino, 1991) je tako praktično ves film posvečen posledicam ponesrečenega ropa. Popolnoma drugače pa v svoji prefinjeni strukturi učinkuje Jackie Brown (Quentin Tarantino, 1997), kjer v glavni vlogi blesti Pam Grier. V filmskem debiju Billa Murrayja, ki je skupaj s Howardom Franklinom sorežiral nekoliko pozabljen, a čudovito zabaven film Denarja na pretek (Quick Change, 1990), gre rop kot po maslu, vse skupaj pa se zaplete pri pobegu, ki ga onemogoča zloglasni promet na newyorških ulicah.

Za prototip roparskega filma velja Asfaltna džungla (The Asphalt Jungle, 1950, John Houston), ki se z nekoliko kasnejšim Ropom brez plena (The Killing, Stanley Kubrick, 1956) še močno navezuje na noir tradicijo – prvi s temačnim predmestjem, Kubrickova zgodnja mojstrovina pa predvsem z nelinearno strukturo. Za razliko od omenjenih dveh se še en klasični predstavnik žanra, Italijanska misija (The Italian Job, Peter Collinson, 1969), poda v bolj lahkotne, barvite in igrivo komične ritme. Pri klasičnih heist filmih ne moremo mimo francoskih mojstrov, kot sta Jean-Pierre Melville in Jules Dassin. Dassin v filmu Riffifi (Du rififi chez les hommes, 1955) izvedbo ropa postavi točno na sredino filma. Genialna in elegantno izvedena polurna sekvenca ropa, ki se odvije v popolni tišini, brez dialoga, je postala ultimativni blueprint za snemanje tovrstnih prizorov.

Ker smo si kar nekaj klasičnih francoskih krimičev, med drugim tudi Melvillova Rdeči krog (Le cercle rouge, 1970) in Hazarder Bob (Bob le flambeur, 1956), lahko ogledali v nedavnih kinotečnih retrospektivah, nekaj prostora v programu tokrat namenjamo dvema nemškima predstavnikoma roparskega filma. Ropar (Der Räuber, Benjamin Heisenberg, 2010) je zgodba o zloglasnem avstrijskem kriminalcu Johannu Rettenbergerju, uporniku in endorfinskem odvisniku, ki teče na maratonih in ropa banke. Mačka (Die Katze, 1988), visokonapetostni triler o bančnem ropu in zajetju talcev, pod katerega se podpisuje žanrski genij Dominik Graf, pa velja za najboljši nemški akcijski film.

Roparski film je priljubljen tako pri gledalcih kot pri ustvarjalcih – v omenjenem žanru so ustvarjala nekatera največja imena iz zgodovine filma (Houston, Kubrick, Lumet, Melville, Dassin …), vse bolj priljubljen pa je tudi med priznanimi sodobnimi avtorji (McQueen, Tarantino, Anderson, Wright …). Morda je tako tudi zato, ker marsikateri roparski film lahko beremo tudi kot meta film, kot metaforo samega filmskega procesa. Slednje zagotovo velja za fantastični prvenec Wesa Andersona Bottle Rocket (1996), še bolj pa za sanjsko strukturo Nolanovega Izvora (Inception, 2010).

Ana Šturm

Program
Rop stoletja, Rop brez plena, 23. 6. ob 19.00
Mačka, 23. 6. ob 21.00
Ropar, 26. 6. ob 19.00
Za vsako ceno, 26. 6. ob 21.00
Morilci, tatovi in dve nabiti šibrovki, 27. 6. ob 19.00
Bančni rop, 27. 6. ob 21.00
Denarja na pretek, 28. 6. ob 19.00
Jackie Brown, 28. 6. ob 21.00
Point Break – peklenski val, 29. 6. ob 19.00, filmski dvojček
Vroča kifeljca, 29. 6. ob 21.30, filmski dvojček
Vročina, 30. 6. ob 18.00