prikaz novice

Kino Ekran: John Singleton in Boyz n the Hood

Septembrski Kino Ekran posvečamo nedavno preminulemu afroameriškemu režiserju Johnu Singletonu. Kot eden prvih v devetdesetih prejšnjega stoletja je v popularno filmsko industrijo prinesel aktualno pripoved o življenju Afroameričanov v soseskah Los Angelesa, ki so bile v tistem času v javnosti predstavljane zgolj prek odtujene in nesistemsko ovrednotene prizme problematike drog in nasilja.

Singleton je že med študijem občudoval režiserje, kakršen je na primer Spike Lee, scenarij za film Fantje iz soseščine (Boyz n the Hood, 1991) pa je imel že dolgo v rokavu – takoj po študiju si je želel posneti film, ki bi govoril o njegovi lastni izkušnji in razumevanju okrožja South Central v Los Angelesu, tega pa se je lotil prek demitologizacije podob, ki so ga dotlej zaznamovale. Čeprav so bile tolpe med najpomembnejšimi dejavniki razpada vsakdana skupnosti tega urbanega okolja, je s filmom uspel poudariti, da ne gre za edino izkušnjo. Prek subtilne raziskave problematike in umestitve filma v okvir pripovedi o odraščanju treh junakov je prikazal, kako rasizem, nasilje in posledična dezintegracija afroameriških družin vplivajo na njihovo mladost.

Sprva so Singletonov scenarij studii želeli ponuditi v režijo bolj znanemu režiserju, vendar si je uspel pri Columbia Pictures izboriti, da je lahko pri triindvajsetih sam sedel na režiserski stolček. Prvenec, ki je leta 1991 ugledal premiero le nekaj mesecev pred nemiri v Los Angelesu, ko so bili losangeleški policisti oproščeni za brutalen pretep Rodneyja Kinga in je George H. W. Bush nad več kot tisočglavo množico poslal vojsko, je poleg tolp obravnaval policijsko nasilje in gentrifikacijo, ki sta skupnost še dodatno potiskala na rob. Singletonov film je svojo perspektivo usmeril v odločitve mladih v okolju, v katerem so možnosti v prepletu družbenih, političnih in ekonomskih pogojev vsakdana strukturno omejevane. 

John Singleton je bil za film kot najmlajši režiser v zgodovini nominiran tako za oskarja za najboljši scenarij kot za najboljšo režijo. Čeprav je šlo industriji predvsem za izkoriščanje finančnega potenciala dotlej še nepovedane zgodbe in ne za potrebo po vključevanju drugačnih glasov, je Singleton vsaj deloma utrl pot afroameriškim režiserjem v še danes prevladujoči beli industriji. Boyz n the Hood, ki je privlačil gledalce predvsem zaradi obetov zgodbe o urbanih tolpah in povezave s takratno hip-hop sceno (v filmu je z igralsko kariero začel tudi Ice Cube), je gledalcem uspešno podtaknil za Hollywood do takrat redko videno družbeno kritiko.

Na Kino Ekranu nam bo v filmu iz današnje perspektive zanimiva primerjava načinov prikaza ameriške rasne problematike znotraj popularne industrije z režiserji, ki to počno danes, hkrati pa se bomo lotili potrebne podrobnejše obravnave podobe afroameriških moških in žensk, o katerih film – ponekod bolj in drugod manj uspešno – poskuša premišljevati.

Petra Meterc

Program
Fantje iz soseščine, 17.9. ob 20.00