prikaz novice

Misija mesija/Maraton: Matrica


»Ne pozabi … Vse, kar ti ponujam, je resnica. Nič več.«*

Ko je marca leta 1999, torej dobrih 20 let nazaj, film Matrica (The Matrix, Lana in Lilly Wachowski) razmeroma nepričakovano in brez velikega pompa prišel v kinematografe, njegovega uspeha nihče ni zares slutil, še manj pa zares razumel. V času relativne prosperitete in kulturne hegemonije, ko so lestvicam botrovale komedije tipa Austin Powers (Austin Powers: The Spy Who Shagged Me, Jay Roach, 1999) in Ameriška pita (American Pie, Paul Weitz, 1999) ali otrokom prijazni znanstvenofantastični spektakli, kot sta Dan neodvisnosti (Independence Day, Roland Emmerich, 1996) in Možje v črnem (Men in Black, Barry Sonnenfeld, 1997), in v času relativnega miru, ko je kolektivno anksioznost bolj zaposloval prihajajoči Y2K hrošč kot naraščajoči nemir na Bližnjem vzhodu, je Matrica trendu sodobnega Hollywooda in v tej politični apatiji odmirajočemu žanru ‘blockbusterja’ ponudila rdečo tableto in s tem zgled, ki v naših očeh ostaja moderen še danes.

Akcijski film, ki je bil konec devetdesetih let že kar konkretno zreduciran na brezumno zabavo in subvencioniranje karier tipov a la Stallone in Schwarzenegger, namreč še nikoli ni izgledal tako dobro kot z Matrico. Testosteronske mišice in raztrgane majice so zamenjali dežni plašči in sončna očala, ostale so le pištole. Veliko pištol. In če je Spielberg le nekaj let prej pokazal, da so računalniško generirani dinozavri zagotovo stvar prihodnosti, sta sestri Wachowski dokazali, da je CGI pravzaprav že stvar sedanjosti; njun vizualni jezik je postavil nove standarde, ki so bili takrat še nekaj nevidenega, povsem futurističnega in skorajda magičnega, brez te vizije pa si sodobnih ‘blockbusterjev’ danes skorajda ne znamo več predstavljati.

Matrica je hkrati tako rekoč služila kot rešilna bilka takrat vsebinsko že precej disforičnemu Hollywoodu, ki je obupaval na izpranostjo odsluženih konceptov in se hkrati že spogledoval s trendi, nad katerimi na žalost nekako obupujemo še danes. Nezanemarljivo dejstvo je namreč, da je bil leta 1999 tekmec Matrici in najuspešnejši film tega leta prav Vojna zvezd: Grozeča prikazen (Star Wars: Episode I - The Phantom Menace, George Lucas), eden od začetnikov trenda brezsramnih nadaljevanj, rimejkov, priredb in kar je še tega, kar danes zaseda kar tri četrtine lestvic najbolj gledanih in donosnih filmov. Matrica je pri tem igrala pomembno vlogo, saj je filmom, prirejenim po stripih, ki se zanašajo na neverjetne ljudi v neverjetnih kostumih, ki neverjetno kljubujejo vsem fizičnim zakonitostim, kar je do tedaj v najboljšem primeru delovalo precej smešno, pridodala prepričljiv vizualni jezik, s katerim sta Iron Man in Batman končno lahko postala ikoni, ki sta zaznamovali preteklo desetletje poletnih hollywoodskih uspešnic.

Matrica je seveda vse več kot to, a je v luči (ali senci) te ekspanzije v zadnjih 20 letih vseeno nekoliko padla v pozabo. K temu sta zagotovo pripomogli tudi obe nadaljevanji, ki sta morda prav v kontekstu te rasti popularnosti akcijskega spektakla padli pod težo pričakovanj. Če je originalna Matrica nastopila kot Neo – kot odrešenik in znanilec novega, sta obe nadaljevanji prav kakor Neo takoj zreducirani na neke vrste poststrukturalistični mit, ki raje kot o puščavi realnega zunaj meja matrice govori o samem sebi skozi venomer ponavljajočo se zlato kodo. Franšiza, ki bi jo tako vsebinsko kot ideološko lahko brez problema razumeli tudi kot nadaljevanje Terminatorja 2 (Terminator 2: Judgement Day, James Cameron, 1991) in sveta, v katerem Johnu Connorju upor proti strojem uspe ali ne uspe, je tako padla v past lastne arogance. Vseeno pa to dejstvo nikakor ne zmanjšuje pomena prvega dela trilogije, ki je hkrati tehnološko čudo, kulturni fenomen in zagotovo eden najboljših akcijskih filmov vseh časov.

Andraž Jerič

* »Remember... all I'm offering is the truth. Nothing more.«

Program
Pogovor o Matrici: Slavko Jerič in Lenart J. Kučič, 28. 12. ob 15.00
Matrica, 28.12. ob 16.00
Matrica Reloaded, 28.12. ob 19.00
Matrica Revolucija, 28.12. ob 22.00