arhivirana novica

Tri knjižne novosti Slovenske kinoteke

Predstavljamo nov paket knjižnih izdaj Slovenske kinoteke, ki zajema tri naslove: Prevod enega najvidnejših teoretskih pregledov stoletja, ki ga je film »usodno« zaznamoval – delo Francesca Casettija Oko 20. stoletja: Film, izkustvo, modernost; znanstveno razpravo Andreja Špraha o političnem dokumentarcu iz sredine »filmskega stoletja«: Neuklonljivost vizije: politični dokumentarni film po drugi svetovni vojni in angleško izdajo zbornika Jesenske filmske šole 2012 Lubitsch Can't Wait: A Theoretical Examination, ki ji mednarodno distribucijo zagotavlja Columbia University Press.



Francesco Casetti: Oko 20. stoletja: Film, izkustvo, modernost  
prevod: Polona Mesec in Denis Valič
Slovenska kinoteka, Ljubljana 2013
21 cm, 214 str., bibliografija, kazala imen in filmskih naslovov, broširano
ISBN 978-961-6417-86-0
zbirka Imago
redna cena: 20,00 € / cena s popustom: 14,00 €  

»Ali je res, da je film, v dialogu s svojim časom, v večji meri kot katerakoli druga umetnost preizkušal nove oblike videnja, ki so nato postale del skupne kulture? Katerim oblikam videnja je dajal prednost? Na kakšnih temeljih jih je obravnaval? Kako jih je naredil obče?« To so vprašanja, ki jih zastavlja Oko 20. stoletja, eno ključnih filmsko-teoretskih del novega tisočletja. V njem se Francesco Casetti preko branja vrste filmov, ter v dialogu z avtorji, kot so Balázs, Benjamin, Epstein, Pirandello in številni drugi, posveti soočenju med filmom in njegovim stoletjem. Pri tem zasleduje preobrate v načinih, na katere je film v svoji kratki, a razgibani zgodovini določal filmske in gledalske subjekte, vzburjal čute in domišljijo, poglabljal pogled, posredoval med družbenimi realnostmi ter preizkušal lastna določila. Casettijeva elegantna sinteza osvetli pogoje filmskega videnja – pogleda modernosti, ki združuje pogleda stroja in človeka, in pogleda, v katerem je svet videti razbit na fragmente, a kljub temu vztrajno zavezan ideji totalitete. »Film je bil v največji meri oko dvajsetega stoletja: ne le zato, ker je zabeležil velik del dogodkov, temveč zato, ker je s tem beleženjem – in vzporednim beleženjem sanj, ki si jih je izpovedala doba – hkrati opredelil tudi način percepcije sveta.«

Francesco Casetti (1947) je avtor številnih del s področja teorije filma in medijev. Predaval je na vrsti svetovnih univerz (med drugimi Yale, Sorbonne in Berkeley) in je profesor filma na Katoliški univerzi v Milanu. V svojem prvem odmevnem delu Teorie del cinema: 1945-1990 (1993) je poglobljeno razčlenil razvoj povojne filmske misli. Osrednje mesto v njegovem opusu pa nedvomno zaseda L'occhio del Novecento (2005), ki raziskuje razmerje med filmom in modernostjo 20. stoletja



Andrej Šprah: Neuklonljivost vizije: politični dokumentarni film po drugi svetovni vojni  
Slovenska kinoteka, Ljubljana 2013
21 cm, 288 str., bibliografija, stvarno in imensko kazalo, kazalo filmskih naslovov, broširano-šivano
ISBN 978-961-6417-85 -3
zbirka Kino-raziskave
redna cena: 20,00 € / cena s popustom: 14,00 €  

Neuklonljivost vizije obravnava politično dokumentarnost po drugi svetovni vojni s posebnim poudarkom na obdobju 60. in 70. let 20. stoletja. To je bil čas najintenzivnejšega osvobodilnega boja s filmskimi sredstvi kot sestavnega dela revolucionarnih vrenj, ki so izbruhnila po vsem svetu. V njih so si tisti, ki jih je sistem izvrgel, zanemaril in poteptal, prizadevali za vrnitev dostojanstva in osnovnih pravic. Ne glede na vprašanje ali je odporniška ustvarjalnost izvirala neposredno iz bojnih vrst ali pa so z njo nastopali neodvisni filmarji, so bila odločilna njihova zavzemanja za isti cilj – doseganje enakopravnosti na vseh eksistencialnih ravneh.
V okviru teh prizadevanj razprava raziskuje sedem geostrateških žarišč, v katerih je odporniški dokumentarizem obdobja pustil najopaznejši pečat: angažirane in revolucionarne kinematografije Francije, Latinske Amerike, Združenih držav Amerike, Velike Britanije, Poljske, Češkoslovaške ter nekdanje Jugoslavije. 



Ivana Novak, Jela Krečič in Mladen Dolar, ed.: Lubitsch Can't Wait: A Theoretical Examination  
contributors: Elisabeth Bronfen, Mladen Dolar, Russell Grigg, Tatjana Jukić, Gregor Moder, Robert Pfaller, Aaron Schuster, Alenka Zupančič Žerdin, Slavoj Žižek
Slovenian Cinamtheque, Ljubljana 2014
21 cm, 212 str., filmography, bibliography, index, paperback
ISBN 978-961-6417-84-6
redna cena: 22,00 €  

S ponosom predstavljamo tudi sveže tiskano mednarodno izdajo Lubitsch Can't Wait: A Theoretical Examination. Gre za angleški prevod Zadeve Lubitsch, ki je izšla pri Kinoteki leta 2012, in nasledek Jesenske filmske šole izpred dveh let. Z distributerjem Columbia University Press je to prva samostojna izdaja Slovenske kinoteke, ki vstopa na svetovni trg filmske teorije/filozofije. V njej domači in tuji filozofi obravnavajo hollywoodske komedije Ernsta Lubitscha skozi lečo aktualnih filozofskih in političnih problemov. Gre obenem za dragoceno teorijo v svetovnem merilu, saj se v celoti posveča konceptualizaciji Lubitschevega opusa – predvsem filmom Težave v raju, Ninočka, Biti ali ne biti in Cluny Brown. Knjiga je obenem nadaljevanje "projekta Lubitsch", v okviru katerega se v kratkem obeta tudi serija simpozijev po uglednejših evropskih in severnoameriških univerzah ter filmskih institucijah.

Avtorji knjige so Elisabeth Bronfen, Mladen Dolar, Russell Grigg, Tatjana Jukić, Jela Krečič, Gregor Moder, Ivana Novak, Robert Pfaller, Aaron Schuster, Alenka Zupančič in Slavoj Žižek.

Uredili Ivana Novak, Jela Krečič in Mladen Dolar.