arhivirana novica

70. obletnica zmage nad fašizmom

Trenutki odločitve - ob 70. obletnici zmage nad fašizmom

V letošnjem letu slavimo sedemdesetletnico konca druge svetovne vojne in pri tem se radi glasno veselimo tudi zmage nad fašizmom. V mesecu maju, v katerem je bila osvobojena tudi Ljubljana, v čast obletnici v kinotečnem programu odpiramo rubriko, ki smo jo naslovili Trenutki odločitve – ob 70. obletnici zmage nad fašizmom. Z naslovom hočemo poudariti, da zmaga nad številnimi oblikami fašizma še nikakor ni dokončna, da boj še traja. Način razmišljanja, ki je bil tako razširjen pred sedemdesetimi leti, ni bil nikoli izkoreninjen, prav nasprotno, počasi in trdovratno se je ukoreninil v marsikatero miselnost in realnost našega vsakdanjika – političnega, družbenega, intimnega. Spomnimo se samo tisočev mrtvih, ki končajo na dnu Sredozemlja, za katere je vodilnim in manj vodilnim evropskim politikom prav malo mar. Celo huje: med (pre)številnimi se je utrdilo gnusno prepričanje, da so si ti ljudje – ki so nam tako daleč in tako tuji – tovrstno usodo pravzaprav zaslužili. Pomislimo na vse posameznike in skupine, ki jim je zaradi drugačnosti in »tujosti« tako ali drugače kratena osnovna človekova pravica, pravica do življenja, da o pravicah o varnem, mirnem ali celo brezskrbnem življenju sploh ne spregovorimo.
Z retrospektivo filmov torej na Kinoteki lasten način pozivamo k razmisleku o tem, kako se bomo odločili v trenutku naše sedanjosti, saj z razmišljanjem in dejanji vsi sokrojimo svojo usodo in usodo šibkejših od nas.


spored
petek
8.5.
20.00
Salò ali 120 dni Sodome
(Salò o le 120 giornate di Sodoma)
Pier Paolo Pasolini, Italija/Francija, 1975, 35mm, 1.85, barvni, 116', sp
Italija, zadnji dnevi druge svetovne vojne. V intimnem okolju zastražene vile se štirje dekadentni fašisti perverzno izživljajo nad ugrabljenimi brhkimi mladeniči in mladenkami. Na sporedu so brutalna posilstva, hranjenje z iztrebki, grozovite oblike mučenja in umori. Labodji spev italijanskega mojstra, posnet po črki zloglasnega de Sadovega romana; veličastna, edinstvena mojstrovina v službi kritike vseh oblik enoumja.

sobota 9.5.
20.00
Ivanovo otroštvo
(Ivanovo detstvo)
Andrej Tarkovski, SZ, 1962, 35mm, 1.37, čb, 96', sp
Druga svetovna vojna v Rusiji. Ivan, 12-letni deček, ki je pred kratkim osirotel, kot izvidnik za sovjetske vojake izvaja tvegane pohode na sovražno ozemlje, ki so ga zavzeli Nemci. Prikupi se dvema oficirjema, ki poskušata paziti nanj, vendar ga med eno izmed akcij izgubita izpred oči. Njegovo truplo najdejo med berlinskimi ruševinami. Pretresljiv, liričen prvenec Andreja Tarkovskega. Zlati lev v Benetkah 1962.
»Nihče ni 'odrasel' pred resničnostjo vojne; prehuda je. Presega našo notranjo zmogljivost. Vsak človek se pred njo zateče na svoje notranje obrambne črte. Kaj mora pri tem v sebi porušiti, uničiti? Kaj je nepopravljivo izgubljenega? Ivanovo otroštvo je podoba žrtvovane generacije; invazije invalidnih osebnosti, ki nosijo na duševnosti brazgotine, kot je brazgotina na licu poročnika Galceva. Da nam to pove, ne potrebuje Tarkovski kar nič besed; pri njem govori samo slika. Pokrajina. Obrazi. Srečanja in nagel preblisk oči. Odvrnjen pogled. Cigaretni dim, ki se vije v temo in nekaj brezpomembnih stavkov. Povsod pričujoča smrt. Veliko pokopališče mladosti – tistega, kar pomeni mladost v človeškem življenju.« Rapa Šuklje

sobota 16.5

20.00
Bila je noč v Rimu
(Era notte a Roma)
Roberto Rossellini, Italija, 1960, 16mm (posneto na 35mm filmski trak), čb, 150', svp
Trije zavezniški begunci, Američan, Anglež in Rus, ki so pobegnili iz koncentracijskega taborišča, najdejo v zadnjih mesecih nemške okupacije zatočišče v Rimu, na podstrešju pri mladi črnoborzijanki Esperiji. Ko se povežejo z odporniškim gibanjem, jih nacisti odkrijejo in ruski vojak je med poskusom bega ubit. Angleški častnik, ki se je najprej zatekel v plemiško palačo, nato pa v samostan, se naposled spet znajde pri Esperiji, kjer ju preseneti Tarcisio, bivši duhovnik, sedaj nemški vohun, kriv za smrt dekletovega zaročenca. Primorana sta ga ubiti. Prav tedaj pridejo v Rim zavezniške čete.

petek 22.5
21.00
Okrožje 9
(District 9)
Neill Blomkamp, ZDA/VB, 2009, 35mm (posneto na digitalni format), 1.85, 112', sp
Nad Johannesburgom lebdi orjaška vesoljska ladja, nezemljane pa so ljudje naselili v orjaško zbirno taborišče, ki se je prelevilo v slum. Ljudje imajo vesoljske imigrante za manjvredna bitja, zato jih stalno nadlegujejo, šikanirajo in ponižujejo, pa tudi mučijo, da bi pridobili informacije o njihovem tajnem orožju za množično uničevanje. »Film tako rekoč z eno samo potezo zajame vse najbolj udarne probleme sodobnega sveta – imigracijo, rasizem, ksenofobijo, razredno segregacijo, begunska taborišča, slume, privatizacijo, obsedenost z nuklearnim orožjem, genetsko eksperimentiranje, politično korupcijo, strah pred okužbo in vojne proti terorju. In veličina Okrožja 9, posnetega v ironičnem reportažno-dokumentarnem slogu, je prav v tem, da se ne zadovolji le s premiso, ampak jo potegne do brutalnega konca.« Marcel Štefančič, Jr.

sobota 23.5.

18.00
Ne joči, Peter

France Štiglic, Jugoslavija, 1964, 35mm, 2.35, čb, 92'
Partizanska minerja Dane (Lojze Rozman) in Lovro (Bert Sotlar), ki sta sama svoja "četa", bi si želela kakšno večjo nalogo, kot je razstreljevanje železniških prog. V taboru ju pokliče poveljnik in jima da novo, zanju prav osupljivo nalogo: na osvobojeno ozemlje morata prepeljati tri otroke. Partizanska komedija z iskrivimi dialogi ter razburljivimi junakinjami in junaki.

20.00
Casablanca
Michael Curtiz, ZDA, 1942, 35mm, 1.37, čb, 102', sp
Casablanca, začetek druge svetovne vojne. V nočni klub ciničnega ameriškega izseljenca Ricka na lepem prikoraka Ilsa, njegova bivša ljubezen, ki mu je pred leti v Parizu zlomila srce, ga zagrenila in pognala na romanje po svetu. Njen novi mož, vodja odporniškega gibanja, je v hudih škripcih in še vedno zaljubljeni Rick se znajde v precepu: poslušati svoje ranjeno srce ali zatajiti čustva, pomagati uporniku in zapraviti svoj nevtralni družbeni položaj.

četrtek 4.6.

19.00
In memoriam: Franek Trefalt

Trenutki odločitve

František Čap, Jugoslavija, 1955, 35mm, 1.37, čb, 98'
V času nemške okupacije domobranci pripeljejo v mestno bolnišnico ranjenega pripadnika osvobodilnega gibanja in od dr. Korena (Stane Sever), Profesorja, kot ga vsi kličejo, zahtevajo, da jim ga takoj po operaciji izroči. Profesor opravi operacijo, bolniški sestri pa naroči, naj z injekcijami uspava domobrance. Toda njihov poročnik se nepričakovano predrami. Vojna drama o etičnih dilemah.

21.00
Hudičev raj
(Đavolji raj – ono ljeto bijelih ruža)
Rajko Grlić, Jugoslavija/ZDA, 1989, 35mm, 1.85, barvni, 98', sp
Druga svetovna vojna, poletno letovišče v Jugoslaviji. Nerodni reševalec iz vode, ki ni še nikoli nikogar rešil, vzame pod svoje okrilje dva begunca: vdovo padlega partizana, vneto borko proti nacistični okupaciji, in njenega sina. Nekega dne iz rečnih valov reševalec prvič reši utapljajočega se človeka. Navdušenje skopni, ko se razkrije njegova identiteta.

petek 5.6.

19.00
Evropa
(Europa)
Lars von Trier, Danska/Švedska/Francija/Nemčija/Švica, 1991, 35mm, 2.35, čb/barvni, 112', sp
Američan nemškega porekla (Jean-Marc Barr) takoj po drugi svetovni vojni prispe v okupirano Nemčijo. Stric (Ernst-Hugo Järegård) mu priskrbi službo ščipalca kart na nočnem vlaku. Po opustošeni deželi še vedno razsajajo ostanki nacističnih sil, ki jih zavezniki neusmiljeno preganjajo in iztrebljajo. V vrtincu spletk bi mladenič rad ostal nevtralen, vendar ga sveža zaljubljenost postavi pred težke odločitve. Vizualno impresivna, metafizična pravljica.

21.15
Rešitelj
(Izbavitelj)
Krsto Papić, Jugoslavija, 1976, 35mm, 1.66, barvni, 87', ap
Majhno mestece v srednji Evropi med obema svetovnima vojnama. Fašizem kaže prve zobe in negotova prihodnost je zavita v mračne slutnje. Podgane v mestu mutirajo in začnejo privzemati človeško obliko; ni več mogoče vedeti, kdo pripada ljudem in kdo živalim. Proti silam zla se uporno vojskuje mladenič, glavni junak zgodbe. Temačen znanstvenofantastični triler, ena najboljših jugoslovanskih grozljivk.

sobota 6.6.
20.00
Reševanje vojaka Ryana
(Saving Private Ryan)
Steven Spielberg, ZDA, 1998, 35mm, barvni, 170', sp
Normandija, 6. junij 1944, začetek konca druge svetovne vojne. Na ameriški strani v slabem tednu padejo kar trije bratje Ryan, četrti pa velja za pogrešanega nekje globoko za nemškimi črtami. Ekipa osmih izurjenih vojakov dobi nalogo, da prečeše Francijo in za vsako ceno najde četrtega brata. Pod točo nacističnih krogel se možje sprašujejo o smislu odprave in ceni človeškega življenja. Velik del epa je Spielberg posnel iz perspektive vojnega fotografa. Osupljiva uvodna sekvenca izkrcanja na plaži Omaha tako z gibanjem in zvokom oplemeniti zgodovinsko fotografijo Roberta Cape.

sreda 10. 6.
21.00
Apokalipsa danes
(Apocalypse Now)
Francis Ford Coppola, ZDA, 1979/2001, 35mm, 2.35, barvni, 202' (redux verzija), sp
»Prvega marca 1976 je Francis Ford Coppola odšel v filipinsko džunglo, da bi posnel ultimativni film o vietnamski vojni, vojni film, ki bo končal vse vojne filme – ven je tri leta kasneje prišla Apokalipsa danes, film, ki je bil žanr zase. Film, ki naj bi končal vse filme, je postal film, ki je skoraj končal njegovo življenje. Film o vojni norosti je postal film o norosti snemanja vojnih filmov /.../ Film, v katerem se od vojne vsem zmeša, je postal film režiserja, ki se mu je med snemanjem skoraj zmešalo. Film o vietnamski vojni je postal resnica o vietnamski vojni, the big picture, realnost vietnamske vojne – ljudje so si poslej pod izrazom 'vietnamska vojna' predstavljali to, kar so videli v Apokalipski danes. In imeli so kaj videti.« Marcel Štefančič, jr.

četrtek 11.6.
19.00
Neukročena Španija
(Unbändiges Spanien)
Jeanne & Kurt Stern, NDR, 1962, 35mm, 1.33, čb, 87', svp
vsebuje film:
Španska zemlja
(The Spanish Earth)
Joris Ivens, Ernest Hemingway, ZDA, 1937, 35mm, 1.33, čb, 52', svp
Vzhodna Nemčija je leta 1962 proizvedla celovečerni televizijski dokumentarec o novodobni zgodovini takrat še pod Francovim jarmom trpeče Španije, pri čemer dve tretjini filma v resnici tvori izvirna in integralna verzija ene največjih dokumentarnih klasik vseh časov, Španske zemlje Jorisa Ivensa, še dandanes aktualnega in angažiranega apela k uporu zoper fašizem na pohodu.

sobota 20.6.
20.00
Beg v zmago
(Escape to Victory)
John Huston, ZDA, 1981, 35mm, 2.35, barvni, 116', sp
Druga svetovna vojna, nemško taborišče za vojne ujetnike. Poveljnik taborišča, nekoč član nemške državne reprezentance v nogometu, se odloči prirediti tekmo med zavezniškimi zaporniki in zvezdniško nemško ekipo. Tekma naj bi služila propagandnim namenom in utrdila vero v nepremagljivost tretjega rajha. Zaporniki izdelajo načrt, kako bodo sredi tekme pobegnili, vendar se v ključnem trenutku odločijo nacistom izprašiti hlače na drugačen način. Žogo med drugim brcajo Michael Caine, Sylvester Stallone, Max von Sydow in Pelé!
Vstop prost.


sreda 24.6.

21.00
Iztrebljevalec
(Blade Runner – The Director's Cut)
Ridley Scott, ZDA, 1982, 35mm, 2.35, barvni, 117', sp
Los Angeles, bližnja prihodnost. Bivšemu policistu (Harrison Ford), lovcu na pobegle umetno ustvarjene ljudi, t. i. replikante, vsilijo nalogo, da izsledi in pobije šest primerkov najnovejšega modela replikantov, ki so sposobni na podlagi vsajenih spominov razviti lastna čustva in se tako obnašati še bolj človeško od ljudi. Kultna znanstvena fantastika.

petek 26.6.

18.00
Partizanska eskadrilja
(Partizanska eskadrila)
Hajrudin Krvavac, Jugoslavija, 1979, 35mm, barvni, 130', sp
Pomlad leta 1942. Nemške zračne sile imajo na jugoslovanskem nebu in v celotni Evropi popolno premoč in povzročajo silne preglavice šibko varovanemu osvobojenemu partizanskemu ozemlju. Zato Tito odredi ustanovitev partizanske letalske enote, ki se bo na jugoslovanskem nebu postavila po robu nemški Luftwaffe. Klasična jugoslovanska vojna fantazija o medvojnem nastanku partizanskega letalstva.
"Ko smo delali Partizansko eskadriljo, smo uničili na desetine letal. Na mostarskem letališču, na tuzelskem. Zažigalo se je, klatilo letala z neba, rušilo. Tanke in topove smo metali v reko."
Bata Živojinović

sobota 27.6.

20.00
Dr. Strangelove (Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb)
Stanley Kubrick, VB, 1964, 35mm, 1.37, čb, 93', sp
Satirična komedija o obsednem stanju, ki zavlada v ameriškem političnem vrhu pod pretnjo nuklearne vojne. Katastrofa, ki se v peklenskem ritmu bliža in grozi, da bo pokopala civilizacijo, je maslo neodgovornega ameriškega častnika, sicer nepomembnega kolesca v vojaški mašineriji Združenih držav Amerike. Hollywood se je ciničnega in vizionarskega filma prestrašil in mu kategorično odrekel štiri oskarje, za katere je bil nominiran. Praznih rok je morda najbolj po krivici ostal Peter Sellers, ki blesti kar v treh nepozabnih vlogah.