arhivirana novica

Ob razstavi Primeri smeha v umetnosti

V Slovenski kinoteki smo pripravili programom filmov,
ki spremlja razstavo
Primeri smeha v umetnosti v Mestni galeriji Ljubljana
(16. april - 14. junij 2015)


Zakaj, kako, čemu, na kakšne načine in koliko se v likovni umetnosti pojavljajo podobe, ki lahko izzovejo smeh? Je smešno takoj vidno ali ga moramo s poglobljenimi pogledi postopno odkrivati? Nam skozi navidezno lahkotnost sporočajo smešne podobe veliko več kot se to zdi le na prvi pogled? Ali pomenijo sproščen odnos in pogled na svet ali pa so prav zaradi navidezne lahkotnosti napolnjene s kritičnimi avtorskimi odzivi in čustveno stopnjevanimi konotacijami? Kdaj se podobe smešnega približajo plitvemu učinku trivialnosti? Na vsa ta vprašanja poskuša odgovoriti razstava Primeri smeha v umetnosti v Mestni galeriji Ljubljana (MGML), ki v likovnih podobah predstavlja različne odtenke smeha, od sofisticiranih, ekspresivnih, ironičnih, sarkastičnih, parodičnih, do grotesknih poglobljenih kritičnih premislekov. Pisana paleta smešnih podob odseva subjektivno naravo posameznih ustvarjalcev in v svoji raznolikosti nadaljuje razstavo Fragmenti sreče v umetnosti, ki je bila na ogled v Mestni galeriji Ljubljana leta 2012. Če je takratna razstava raziskovala možnosti uprizarjanja sreče, se tokratna posveča tematiki smeha, ki je pravzaprav nadaljevanje različnih bivanjskih položajev. Smeh je – tako kot sreča – raznolik po energiji, moči in trajanju. V sodobni likovni umetnosti je pogosto prisoten znotraj motivno vsebinskih elementov in razstavno prezentacijskih sistemov.

Po kustosovem izboru se na razstavi Primeri smeha v umetnosti predstavljajo umetniki različnih generacij z raznoliko osebno likovno poetiko, ki v svojih delih razvijajo bolj ali manj odkrite ali prikrite ideje, načine in ravni smeha. Sodelujoči umetniki so: akademski slikar in interdisciplinarni ustvarjalec Miha Vipotnik, avtor stripov Iztok Sitar, akademski slikar Silvester Plotajs Sicoe, slikar Vladimir Leben, akademski slikar, doktor filozofije in avtor stripov Izar Lunaček, akademska slikarka Barbara Jurkovšek, diplomirana fotografinja Manca Juvan in fotograf Matjaž Rušt.

Sarival Sosič
(iz uvodnega besedila razstavnega kataloga)



SPORED

torek 26.5.

19.00
Trgovina za vogalom
(The Shop Around the Corner)
Ernst Lubitsch, ZDA, 1940, 35mm, 1.37, čb, 99', svp
Uslužbenca v majhni srednjeevropski trgovinici za vogalom, Klara (Margaret Sullavan) in Alfred (James Stewart), se v resničnem življenju ne prenašata, obenem pa drug drugemu pišeta skrivna pisma, v katerih si izpovedujeta vedno bolj žgočo naklonjenost. Težava je le v tem, da Klara in Alfred ne vesta, da si dopisujeta ...
Tipična Lubitscheva komedija, obenem bistroumna in lahkoživa, zadržana in objestna, začinjena s pikantnim humorjem in brezhibnim tempiranjem, kakršnega lahko dostavi samo mojster.

21.00
Rop stoletja

Urška Kos, Slovenija, 1998, 16mm, 1.37, barvni, 15'
Kaj se zgodi, če štirim bratom in mami nekega dne zmanjka denarja, če te pred nekaj dnevi ugrizne klop, če voziš starega trabanta, če ne poznaš prometnih znakov, če je v železnini blebetav indijski kos, če so v mestecu tudi policaji, če...
V leru

Janez Burger, Slovenija, 1999, 35mm, 1.66, čb, 90'
Dizi (Jan Cvitkovič) je že zdavnaj pozabil na študij, a po desetih letih še vedno živi v ljubljanskem študentskem naselju, prepuščen brezdelju, poležavanju pred televizorjem in popivanju s prijatelji. Ko se nekega dne prebudi z mačkom, se v njegovi sobi pojavi bruc Marko, preprost in nadvse marljiv podeželski fant, ki postane njegov sostanovalec, kar Dizija prisili v razmislek o svojem upočasnjenem življenju. Komična drama o večnem študentu.

sreda 27.5.
20.00
Volga Volga

Grigorij Aleksandrov, SZ, 1938, 35mm, 1.37, čb, 104', svp
Klasičen, simptomatičen primer sovjetskega muzikala pripoveduje zgodbo o rečni odpravi vaškega amaterskega pevskega zbora v Moskvo, kjer poteka vsedržavna glasbena olimpijada. Ruska komedijantska ikona Ljubov Orlova in veteran filmskih platen Igor Ilinski nas zapeljeta v množico polnokrvnih komičnih situacij. Volga Volga je v Sovjetski zvezi doživel velikanski uspeh in Ljubov Orlovi odprl pot do statusa megazvezde. V film se je zaljubil Josip Visarijonovič, ki naj bi si ga bojda ogledal več kot stokrat.

četrtek 28.5.
19.00
Trojčice iz Bellevilla
(Les Triplettes de Belleville)
Sylvain Chomet, Francija/Belgija/Kanada, 2002, 35mm, 1.66, barvni, 80', sp
Šampion je osamljen deček, ki ga posvoji babica. Ko ta opazi, da je deček najbolj srečen, kadar sedi na kolesu, ga začne intenzivno trenirati. Leta minevajo, Šampion doraste svojemu imenu in se pripravlja za udeležbo na svetovno znani kolesarski dirki Tour de France. Šampion tekmovanja ne zaključi, saj ga na gorskem vzponu ugrabi par skrivnostnih možakov. Babica in njen zvesti pes Bruno se ga odpravita reševat. Pot ju vodi prek oceana v velemesto Belleville, kjer se srečata s slovečimi Trojčicami iz Bellevilla, čudaškimi glasbenimi zvezdami iz tridesetih let, ki se odločijo vzeti babico in Bruna pod svoje okrilje.

petek 29.5.
19.00
Za zdaj brez dobrega naslova
(Za sada bez dobrog naslova)
Srđan Karanović, Jugoslavija, 1988, 35mm, 1.66, barvni, 88', shr
Mlad režiser bi rad posnel dokumentarni film o nesrečni ljubezni med srbskim delavcem in Albanko na nemirnem Kosovu. Romantični zvezi se po robu postavljajo razlike v tradiciji, veri in navadah ter zaostrene politične razmere v tem delu Jugoslavije. Absurden preplet resničnosti in fikcije, tragedije in komedije.

21.00
Pod udarom zakona
(Down by Law)
Jim Jarmusch, ZDA, 1986, 35mm, 1.66, čb, 107', sp
Trije nenavadni liki – zapit radijski napovedovalec, nepomemben zvodnik in izgubljen priseljenec iz Italije – se znajdejo v isti zaporniški celici. Kako jim uspe pobegniti, ni jasno niti Jarmuschu. Blodijo po močvirjih Lousiane in si vsak po svoje predstavljajo svobodo.
Film, ki je predvsem zaradi edinstveno ležernega humorja takoj ob nastanku dosegel status kulta.

sobota 30.5.
20.00
Plavolaskine ljubezni
(Lásky jedné plavovlásky)
Miloš Forman, Češkoslovaška, 1965, 35mm, 1.37, čb, 82', sp
Andula, mlado delavsko dekle iz zakotnega češkega mesta, se zaljubi v člana glasbene skupine iz Prage in tako ubeži dolgčasu svojega siceršnjega življenja. Toda njen sen o srečni ljubezni se kmalu razblini. Grenka komedija, nominirana za tujejezičnega oskarja, je Miloša Formana izstrelila v mednarodno orbito.

torek 2.6.
21.00
April
(Aprile)
Nanni Moretti, Italija/Francija, 1998, 35mm, 1.66, barvni, 78', sp
April v Morettijevem istoimenskem filmu zaznamujeta dva zanj pomembna dogodka na aprilski dan leta 1996: zmaga levice na italijanskih parlamentarnih volitvah in rojstvo sina. Oba dogodka sta seveda resnična, kakor je v filmu resničen tudi Moretti: ko marca 1994 na volitvah zmaga desnica, razočarani Nanni s svojo mamo pred televizorjem pokadi prvi džojnt. Takoj naslednji dan se odloči posneti dokumentarec o italijanskih političnih razmerah, čeprav bi v resnici rad posnel muzikal v stilu petdesetih lat, a ga pesti ustvarjalna kriza. Komična lepljenka političnih parol, utrinkov iz družinskega življenja in filmskega eseja.

sreda 3.6.
20.00
Slaba vzgoja
(La mala educación)
Pedro Almodóvar, Španija, 2004, 35mm, 2.35, barvni, 105', sp
Madrid, 1980. Režiser Enrique Goded (Fele Martínez) išče zgodbo za svoj naslednji film, ko ga obišče privlačen mladenič, ki se predstavi kot njegov nekdanji sošolec Ignacio (Gael García Bernal). Nazadnje sta se videla pred šestnajstimi leti, ko so Enriqueja vrgli iz šole. »Gre za izredno intimen film, a ne ravno avtobiografski. Ni odraz mojega šolskega življenja ali tistega, kar sem doživel ali se naučil v prvih letih madridskega gibanja movida /.../ ni poravnava računov z duhovniki, ki so me 'slabo vzgajali' ali z duhovščino na splošno. Če bi se hotel maščevati, na to ne bi čakal 40 let. Cerkev me ne zanima, tudi kot nasprotnica ne. /.../ Film ni komedija, čeprav ne manjka humorja, niti otroški muzikal, čeprav v njem pojejo otroci. Najraje ga označim za film noir.« Pedro Almodóvar