arhivirana novica

Avstrijski animirani eksperimenti

mednarodni dan animiranega filma / animateka: 30 let asifa austria

Nihče v resnici ne pogreša pojočih čajnikov, junaških astronavtov igrač in letečih slonov, narejenih v Avstriji. Mogoče je to usoda, sreča ali naključje, vendar država doslej še ni razvila produkcijskega okolja za animacijo, ki bi ga lahko imeli za industrijo. Prav tako avstrijske slavne klasične tradicije in naklonjenost prefinjeni umetnosti niso tiste, zaradi katerih je slika avstrijske animacije videti precej drugačna, kompleksna in mnogostranska. Zdi se, da so v Avstriji, zlasti na Dunaju, rodovitna tla za povsem drugačen razvoj. Iz živahnega in neodvisnega ustvarjalnega avtorstva je vzniknila zelo vztrajna, odločna in distinktivna identiteta med umetniki in filmarji, ki so se ukvarjali z gibljivimi podobami.

Korenine evolucije trenutnega avstrijskega animacijskega habitata segajo daleč onkraj meja konvencionalnega razumevanja animacije. Od srede 20. stoletja so umetniki, kot so Kurt Kren, Peter Kubelka in Moucle Blackout, raziskovali potenciale in implikacije filma kot medija za delo z vizualnimi in akustičnimi doživljaji in občutki. To je vključevalo namenjanje pozornosti posameznim sličicam, manipulacijo ritmov v časovnih kompozicijah, uporabo najdenega in vzetega materiala, uničenje in rekombinacijo posnetkov ter radikalno sopostavitev različnih vsebin. Mednarodno je bil ta razvoj prepoznan kot močna avstrijska tradicija avantgardnega in eksperimentalnega filma.

Še ena tradicija pa se je začela z umetnico Mario Lassnig: zdaj najslavnejša avstrijska slikarka je animacijo v svoje delo vključila že, ko je živela v New Yorku v zgodnjih sedemdesetih letih. Dala je pobudo za izobraževanje na področju produkcije eksperimentalne animacije na Univerzi za uporabne umetnosti na Dunaju pred 35 leti, ko so okoliščine že opredelile razliko med Avstrijo in drugimi državami ter njihovimi produkcijskimi konteksti. Animacijo so raziskovali kot možnost in razširitev v slikarstvu in eksperimentalnem oblikovanju. Začenši kot ena prvih žensk, ki so opredelile usmeritve na tem polju, je Maria Lassnig neposredno ali posredno vplivala na večino trenutno delujočih animatorjev v Avstriji.

Mešanica vseh teh vplivov je očitno sprožila vzpon in razcvet današnje umetniške animacije z ustvarjalci, kot so Mara Mattuschka, Bady Minck, Sabine Groschup, Brigitta Bödenauer, Daniel Šuljić, Veronika Schubert, Adnan Popović, Thomas Draschan in številni drugi, vendar tu ne moremo omeniti vseh. Mnogi od teh umetnikov so povezani z ASIFA AUSTRIA, ki je bila ustanovljena leta 1985. Ta platforma, ki so jo drug za drugim vodili Hubert Sielecki, Thomas Renoldner in Stefan Stratil, je ključno prispevala k infrastrukturi in krepitvi eksperimentalnih animiranih filmov, in sicer s svojimi publikacijami, produkcijskimi zmogljivostmi, kuriranjem programov, doniranjem festivalskih nagrad, organiziranjem razstav in simpozijev.
Franziska Bruckner
, Holger Lang in Stefan Stratil
prevod Maja Lovrenov


Z dvema programoma so člani odbora ASIFA AUSTRIA Franziska Bruckner, Holger Lang in Stefan Stratil pripravili zgoščen prerez avstrijskih eksperimentov v animaciji, ki orišejo njene izrazite in raznolike lastnosti. »Zgodovinski zakladi« predstavijo mnoge pionirje, »Sodobni vrhunci« pa razkrijejo pester izbor sodobnih filmov.

spored
sreda 28.10.
19.00
Arnulf Rainer
, Roke kvišku, g. Rasnitchi (Hands up Mr. Rasnitchi), Rojstvo Venere (Die Geburt der Venus), Avtoportret (Selfportrait), 60 Seh – Kunden II, In the Wake, Movimento, Parasymphatica, Potovanje po prostoru (Raumfahrt), Dvomesto (Duocity), Ljubezen (Liebe), Wieder Holung, Večerna zvezda (Evening Star), Lov (Die Jagd), Nebo nad Attwengerjem (Attwengers Luft), Jaz sem zvezda! (I’m a Star!)

21.00
Tinamv 1
, 365, Stuck in a Groove, Ne dotikaj se me, ko se počutim varna (Don’t touch me when I start to feel save), Odvisen (Addicted), Dirkalnik (Racecar), Motnja posesti (Trespass), Epita-Dodecahedron, Zounk!, Sončno popoldne (Sunny Afternoon), Brisalec črnila (Tintenkiller), Domino, Kii, Zvočni vrt (Klanggärten), Taipei Recyclers, 64CDE_audd, Radost (Freude), Spletke in školjke (Die Intrige und die Archenmuscheln)