arhivirana novica

Priloge k zgodovini Ju-filma in politpornografiji

V petek ob 21. uri in v soboto ob 19. uri bo na sporedu serija dokumentarnih portretov, ki nosijo skupni podnaslov Priloge k zgodovini Ju-filma in politpornografiji – dokumentarni filmi Dragomirja Zupanca. Ogledali si bomo štiri portrete pomembnih jugoslovanskih ustvarjalcev Karpa Aćimovića-Godine, Želimirja Žilnika, Branka Vučićevića in Dušana Makavejeva.
Obiskali nas bodo gostje, s katerimi bomo raziskovali zgodovino jugoslovanske kinematografije. O ustvarjalcih in pomembnem obdobju filmske zgodovine se bomo pogovarjali z avtorjem filmov, režiserjem Dragomirjem Zupancem.




Priloge k zgodovini Ju-filma in politpornografiji
Serija dokumentarnih filmov Dragomirja Zupanca

Na začetku leta 2016 prihaja iz ustvarjalne kuhinje večkrat nagrajenega beograjskega televizijskega in filmskega režiserja Dragomirja Zupanca pred občinstvo Slovenske kinoteke edinstvena serija štirih dokumentarnih filmov z intrigantnim podnaslovom: Priloge k zgodovini Ju-filma in politpornografiji. Ta razburljiva serija, h kateri je ogromno prispevala urednica RTS in soscenaristka Radmila Radaković, se osredotoča na ustvarjalne poti med seboj povezanih, po opredelitvi neodvisnih umetniških osebnosti, ki so na svojstven način zaznamovale jugoslovansko in srbsko kinematografijo, pa tudi burno politično, intelektualno in kulturno življenje v teh prostorih od šestdesetih let zdaj že prejšnjega stoletja in vse do danes: Želimirja Žilnika (2004), Branka Vučićevića – Dvoriščni pogovori (Dvorišni razgovori, 2005), Karpa Aćimovića-Godino – Okvir za nekaj slik (Ram za nekoliko slika, 2005) in Dušana Makavejeva – Misterij Makavejev (Misterija Makavejev, 2012).
Serija je nastala z odločno lahkotnostjo in globokim poznavanjem teme in avtorjev. V na videz neobveznem tonu so te intrigantne osebnosti podvržene globoki analizi, prav kakor tudi njihovo delo, ki se navezuje na kritična in neomodernistična nagnjenja srbskega, slovenskega in jugoslovanskega »novega filma« ter postmoderne vrhunce domače filmske estetike do 90. let, katerih (so)udeleženec je bil tudi Dragomir Zupanc. S tovrstnim raziskovanjem se izrišejo jasni obrisi nekega nekoliko poneverjenega, še zmeraj z »uradnimi« verzijami obremenjenega obdobja. Zupanc in Radaković spretno prepletata izpovedi Žilnika, Vučićeviča, Godine in Makavejeva kot skupnih prič in sodelavcev pri razburljivem projektu doseganja nekega večkratno subverzivnega, bistvenega, nujnega cilja: absolutne svobode mišljenja ter svobode umetniškega delovanja in ustvarjanja, ne glede na družbene okoliščine. In okoliščine so bile, kakor ponavadi, neugodne, negotove, politično težke: iz njih pa so kljub vsemu vzniknile »krasne in strašne« usode teh izrednih intelektualcev in filmskih estetov ter predvsem zmeraj neomajno iskrenih in dobrih ljudi. Posebna značilnost serije Priloge k zgodovini Ju-filma in politpornografiji je tudi sofisticirano-karnevalski humor, ki je prisoten tako v izpovedih akterjev te zgodbe kakor v skupni obravnavi dokumentarnega gradiva, grafičnih animacij in igranih filmskih vložkov, na zanimiv način prepletenih z nenavadnimi pričevanji nastopajočih ter njihovih kolegov in oboževalcev.
Prvi film, Želimir Žilnik, nagrajen z zlato medaljo za režijo in plaketo »Jovan Aćin« na BFDKF, govori o kultnem avtorju in doajenu politično angažiranega dokumentarnega in igranega filma, ki vse do danes ustvarja estetsko in politično provokativna ter humanistično naravnana dela: Zgodnja dela (Rani radovi, 1969), Vruće plate (1987), Dupe od Mramora (1995), Trilogija Kenedi (2004 – 2007), Stara šola kapitalizma (Stara škola kapitalizma, 2009), Destinacija Serbistan (2015) ... Duhovitega in diskretnega Branka Vučićevića, avtorja antologijskih scenarijev za filme Zgodnja dela, Ljubezenski primer ali tragedija poštne uslužbenke (Ljubavni slučaj ili tragedija službenice P.T.T, 1967), Nedolžnost brez zaščite (Nevinost bez zaštite, 1968), Montenegro (1981), Splav meduze (1980), Umetni raj (1990) ter več teoretskih knjig o umetnosti in filmu (Avantgardni film 1895–1939, Imitacija života, 1992, Paper Movies, 1998, Srpske lepe umetnosti, 2007), tisti, ki ga spoštujejo – Dušan Makavejev, Vladica Milosavljević, pok. Dragan Babić, Miroljub Stojanović, Goran Gocić, pok. Ranko Munitić, Stanislav Šarpa, Boris Miljković, Ljubomir Kljakić in drugi – predstavijo kot »beograjskega viteza«. Znameniti jugoslovanski in slovenski filmski snemalec, režiser, montažer in pedagog Karpo Aćimović-Godina v Okvirju za nekaj slik o svoji ustvarjalni poti, filmih in prijateljih govori nostalgično in v duhu »nedolžnosti in izkušenosti«, kakršen je zaznamoval njegove izzivalne kratke eksperimentalne filme na dobri sledi antropološkega, identitetnega in zgodnjega rodno-senzibilnega filma, kakor tudi njegova dolgometražna igrana dela Splav meduze, Rdeči boogie ali kaj ti je deklica (1982), Umetni raj in druga. Igralki Dragana Mrkić in Vladica Milosavljević o snemalnih dneh na teh filmih pripovedujeta kot o »najlepših izkušnjah njunih življenj«, kjer sta odkrili sebe, v filmu pa se vrstijo razkošni vložki Brankovih in Karpovih mojstrovin, posvečenih obdobju zgodovinske avantgarde na Balkanu, v Evropi in v ZDA, psihoanalizi, modernosti, nadrealizmu ter politiki spominjanja in »izmišljevanja« zgodovine, s katerimi zgodba, slika in tekstura filma dosežejo neobhodno, zunajčasno lepoto. Projekt Misterij Makavejev (2012), ki so ga pripravljali več let, razbija številne predsodke in poudarja številne podrobnosti iz bogate bio-filmografije slavnega avtorja,  ki film pojasnjuje tudi kakor trajno katastrofo, katere čar je prav tem, da to katastrofo znova in znova premagujemo in jo prekašamo.
dr. Ivana Kronja

spored
petek 15.1. ob 21.00
Želimir Žilnik

Dragomir Zupanc, Srbija, 2004, video, barvni, 60', bp
Film govori o kultnem avtorju in doajenu politično angažiranega dokumentarnega in igranega filma, ki vse do danes ustvarja estetsko in politično provokativna ter humanistično naravnana dela.
Dvoriščni pogovori
(Dvorišni razgovori)
Dragomir Zupanc, Srbija, 2005, video, barvni, 60', bp
Portret duhovitega in diskretnega Branka Vučićevića, avtorja antologijskih scenarijev za filme Zgodnja dela, Ljubezenski primer ali Tragedija poštne uslužbenke, Nedolžnost brez zaščite, Splav meduze, Umetni raj ter več teoretskih knjig o umetnosti in filmu.
Projekcija se bo odvila v prisotnosti režiserja.


sobota 16.1.
19.00
Okvir za nekaj slik
(Ram za nekoliko slika)
Dragomir Zupanc, Srbija, 2005, video, barvni, 60', bp
Znameniti jugoslovanski in slovenski filmski snemalec, režiser, montažer in pedagog Karpo Aćimović-Godina v Okvirju za nekaj slik spregovori o svoji ustvarjalni poti, filmih in prijateljih.
Misterij Makavejev
(Misterija Makavejev)
Dragomir Zupanc, Srbija, 2012, video, barvni, 60', bp
Portret največjega srbskega svetovno priznanega avantgardnega režiserja Dušana Makavejeva.
Projekciji sledi pogovor z režiserjem.


22.00
Nedolžnost brez zaščite
(Nevinost bez zaštite)
Dušan Makavejev, Jugoslavija, 1968, 35mm, 1.37, čb/barvni, 79', ap
Dragoljub Aleksić, ključavničar in akrobat, je leta 1942 v okupiranem Beogradu posnel celovečerni igrani film o moči telesa in volje, o družbeni krivici in nežni ljubezni, o samem sebi. Žalostno in lepo siroto Nado zlobna mačeha sili v zakon z bogatim in grdim gospodom Petrovićem. Po mnogih smelih podvigih deklico reši njena resnična ljubezen – atlet Aleksić. Naivne in surove posnetke izpred dvajsetih let Makavejev obogati z novimi prizori in sodobno moralno stisko ter tako ustvari nenavaden in oseben filmski časovni stroj. Srebrni medved in srebrna arena za režijo v Berlinu in Pulju.