Almodóvarjeva
oskarjevca
Almodóvarjeva
z oskarjem nagrajena filma pokažeta, kako režiser, ko je v
najboljši formi, spretno združi vidike komedije, tragedije,
pretirane afektiranosti in nebrzdanih čustev, značilnih za vse
njegovo delo, in tudi kako zlahka se ta mešanica ponesreči. Vse
o moji materi
(prejemnik
oskarja leta 2000 za najboljši tujejezični film) je mojstrovina:
izjemno zabavno in zanimivo skupinsko delo velikega, humanističnega
pripovedovalca na vrhuncu moči. Čeprav film Govori
z njo
(najboljši
izvirni scenarij, 2003) ne deluje niti približno na enaki ravni, je
vseeno zanimiv nenavaden pogled na moderne čustvene odnose.
Zgodba
Vse
o moji materi
je
preveč zapletena, da bi jo pošteno povzeli, a osnovni zaplet zadeva
okoli štirideset let staro Manuelo (Cecilia Roth), ki se po smrtni
nesreči najstniškega sina Estebana (Eloy Azorin) iz Madrida vrne v
rodno Barcelono, iz katere je pobegnila, ko je bila noseča. Čeprav
se njeno iskanje Estebanovega očeta, transseksualca, znanega pod
imenom Lola (Toni Canto), zdi jalovo, pa jo spet poveže z dolgoletno
prijateljico Agrado (Antonia San Juan), s katero nato pomagata nuni
Rosi (Penelope Cruz), ki je zanosila z Lolo. Medtem Manuela začne
delati kot asistentka pri prvi dami gledališča Humi Rojo (Marisa
Paredes), ki nastopa v vlogi Blanche v gledališki postavitvi
Tramvaja Poželenje. V nadaljevanju se stvari le še zapletejo.
Od
naslova naprej Almodóvar odkrito referira na klasični film z Bette
Davis v glavni vlogi, Vse
o Evi
(Joseph L. Mankiewicz1950), katerega sinhronizirane odlomke vidimo,
ko v začetnem prizoru Manuela in Esteban gledata televizijo.
Vključenih je tudi nekaj odlomkov iz produkcije Tramvaja
Poželenje,
v katerih Manuela nastopi v vlogi Stelle. Almodóvarjev dosežek je,
da preplete vidike teh predhodnikov (pa tudi Premiere
Johna Cassavetesa) v samosvojo živahno, izvirno in kljubovalno
melodramatsko platno. Z izvrstnimi prispevki Affonsa Beata
(fotografija), Alberta Iglesiasa (glasba) in seveda z neverjetnim
naborom (večinoma ženskih) igralskih talentov je Vse
o moji materi inteligenten,
smešen in globoko ganljiv film.
Govori
z njo
se ne poveže v tako zadovoljujočo celoto; prej daje občutek
skrpane improvizacije, njegova kakovost pa je posledično bolj
spremenljiva. Medtem ko je široka menažerija likov v Vse
o moji materi vrvela
od vitalnosti in življenja, se Govori
z njo
nikoli
ne zdi daleč od izumetničenosti in neverjetnosti. V središču sta
dva para: medicinski brat Benigno (Javier Camara) in njegova
komatozna pacientka, študentka baleta Alicia (Leonor Watling), ter
potopisec Marco (Dario Grandinetti) in njegova punca, bikoborka Lydia
(Rosario Flores). Ko Lydio v ringu zabode bik, pade v komo in takrat
moška postaneta prijatelja. Njun odnos je na preizkušnji, ko se
zdi, da je Benignova naklonjenost do Alicie dosegla stopnjo, ko je
prekršil tabu. Kljub Camarovi sočutni upodobitvi tragičnega
Benigna film več ne ujame ritma, potem ko ugotovimo, kaj je počel s
spečo Alicio, navidezno čudežen rezultat njegovih pozornosti pa bi
za mnoge gledalce lahko bil preveč neokusen. Do te točke je zelo
lahko slediti simetrijam in valovanjem Almodóvarjevega tipično
ambicioznega scenarija, zlasti ker vključi nekaj plesnih in
glasbenih točk Pine Bausch oziroma Caetana Velosa. Nočni nastop
virtuoznega kitarista je zapeljivo atmosferičen, četudi se
gledalcem, ki ne razumejo špansko, morda ne bo zdelo, da prispeva k
boljšemu razumevanju zgodbe. In ko se kamera sprehodi po navdušenem
občinstvu, bodo oboževalci Almodóvarja opazili interno šalo ob
pogledu na Cecilio Roth in Mariso Paredes, zvezdi filma Vse
o moji materi,
ki sedita tesno skupaj, tako kot v začetnem prizoru
Benigno
in Marco, ko sta gledala nastop Pine Bausch. To je pretkana, zabavna
interna šala, ki lahko hkrati spomni, da je kljub vsem odlikam filma
Govori
z njo
Almodóvar sposoben delati veliko bolje, ko se vse poklopi.
Neil
Young
prevod
Maja
Lovrenov
program
Ženske na robu
živčnega zloma, 2.9. ob
19.00
Zveži me,
8.9. ob 21.00
Kika,
9.9. ob 19.00
Visoke pete,
10.9. ob 20.00
Cvet moje skrivnosti,
15.9. ob 18.00
Meseno poželenje,
17.9. ob 19.00
Vse o
moji materi, 20.9. ob
19.00
Zlomljeni objemi,
23.9. ob 19.00
Vrni se,
24.9. ob 20.00
Slaba vzgoja,
27.9. ob 18.00
Govori z
njo, 30.9. ob 18.00
Koža,
v kateri živim, 1.10. ob
21.00