arhivirana novica

Fokus: Cvet skrivnosti Pedra Almodóvarja

Almodóvarjeva oskarjevca

Almodóvarjeva z oskarjem nagrajena filma pokažeta, kako režiser, ko je v najboljši formi, spretno združi vidike komedije, tragedije, pretirane afektiranosti in nebrzdanih čustev, značilnih za vse njegovo delo, in tudi kako zlahka se ta mešanica ponesreči. Vse o moji materi (prejemnik oskarja leta 2000 za najboljši tujejezični film) je mojstrovina: izjemno zabavno in zanimivo skupinsko delo velikega, humanističnega pripovedovalca na vrhuncu moči. Čeprav film Govori z njo (najboljši izvirni scenarij, 2003) ne deluje niti približno na enaki ravni, je vseeno zanimiv nenavaden pogled na moderne čustvene odnose.




Zgodba Vse o moji materi je preveč zapletena, da bi jo pošteno povzeli, a osnovni zaplet zadeva okoli štirideset let staro Manuelo (Cecilia Roth), ki se po smrtni nesreči najstniškega sina Estebana (Eloy Azorin) iz Madrida vrne v rodno Barcelono, iz katere je pobegnila, ko je bila noseča. Čeprav se njeno iskanje Estebanovega očeta, transseksualca, znanega pod imenom Lola (Toni Canto), zdi jalovo, pa jo spet poveže z dolgoletno prijateljico Agrado (Antonia San Juan), s katero nato pomagata nuni Rosi (Penelope Cruz), ki je zanosila z Lolo. Medtem Manuela začne delati kot asistentka pri prvi dami gledališča Humi Rojo (Marisa Paredes), ki nastopa v vlogi Blanche v gledališki postavitvi Tramvaja Poželenje. V nadaljevanju se stvari le še zapletejo.

Od naslova naprej Almodóvar odkrito referira na klasični film z Bette Davis v glavni vlogi, Vse o Evi (Joseph L. Mankiewicz1950), katerega sinhronizirane odlomke vidimo, ko v začetnem prizoru Manuela in Esteban gledata televizijo. Vključenih je tudi nekaj odlomkov iz produkcije Tramvaja Poželenje, v katerih Manuela nastopi v vlogi Stelle. Almodóvarjev dosežek je, da preplete vidike teh predhodnikov (pa tudi Premiere Johna Cassavetesa) v samosvojo živahno, izvirno in kljubovalno melodramatsko platno. Z izvrstnimi prispevki Affonsa Beata (fotografija), Alberta Iglesiasa (glasba) in seveda z neverjetnim naborom (večinoma ženskih) igralskih talentov je Vse o moji materi inteligenten, smešen in globoko ganljiv film.

Govori z njo se ne poveže v tako zadovoljujočo celoto; prej daje občutek skrpane improvizacije, njegova kakovost pa je posledično bolj spremenljiva. Medtem ko je široka menažerija likov v Vse o moji materi vrvela od vitalnosti in življenja, se Govori z njo nikoli ne zdi daleč od izumetničenosti in neverjetnosti. V središču sta dva para: medicinski brat Benigno (Javier Camara) in njegova komatozna pacientka, študentka baleta Alicia (Leonor Watling), ter potopisec Marco (Dario Grandinetti) in njegova punca, bikoborka Lydia (Rosario Flores). Ko Lydio v ringu zabode bik, pade v komo in takrat moška postaneta prijatelja. Njun odnos je na preizkušnji, ko se zdi, da je Benignova naklonjenost do Alicie dosegla stopnjo, ko je prekršil tabu. Kljub Camarovi sočutni upodobitvi tragičnega Benigna film več ne ujame ritma, potem ko ugotovimo, kaj je počel s spečo Alicio, navidezno čudežen rezultat njegovih pozornosti pa bi za mnoge gledalce lahko bil preveč neokusen. Do te točke je zelo lahko slediti simetrijam in valovanjem Almodóvarjevega tipično ambicioznega scenarija, zlasti ker vključi nekaj plesnih in glasbenih točk Pine Bausch oziroma Caetana Velosa. Nočni nastop virtuoznega kitarista je zapeljivo atmosferičen, četudi se gledalcem, ki ne razumejo špansko, morda ne bo zdelo, da prispeva k boljšemu razumevanju zgodbe. In ko se kamera sprehodi po navdušenem občinstvu, bodo oboževalci Almodóvarja opazili interno šalo ob pogledu na Cecilio Roth in Mariso Paredes, zvezdi filma Vse o moji materi, ki sedita tesno skupaj, tako kot v začetnem prizoru Benigno in Marco, ko sta gledala nastop Pine Bausch. To je pretkana, zabavna interna šala, ki lahko hkrati spomni, da je kljub vsem odlikam filma Govori z njo Almodóvar sposoben delati veliko bolje, ko se vse poklopi.

Neil Young

prevod Maja Lovrenov

program

Ženske na robu živčnega zloma, 2.9. ob 19.00
Zveži me, 8.9. ob 21.00
Kika, 9.9. ob 19.00
Visoke pete, 10.9. ob 20.00
Cvet moje skrivnosti, 15.9. ob 18.00
Meseno poželenje, 17.9. ob 19.00
Vse o moji materi, 20.9. ob 19.00
Zlomljeni objemi, 23.9. ob 19.00
Vrni se, 24.9. ob 20.00
Slaba vzgoja, 27.9. ob 18.00
Govori z njo, 30.9. ob 18.00
Koža, v kateri živim, 1.10. ob 21.00