arhivirana novica

(Ne)vidni ples življenja

Kino-integral/Nova svetloba

Drobna telesa: Intimni svet F. Percyja Smitha (Stuart A. Staples, 2016) so čarobno hipnotičen eksperimentalni poklon pionirskemu delu amaterskega naravoslovca, filmskega entuziasta in izumitelja Franka Percyja Smitha, ki je javnosti na razumljiv in zabaven način odprl vrata v nevidni svet rastlinskih in živalskih (mikro)organizmov. S svojimi izjemnimi posnetki je v priljubljeni seriji izobraževalnih naravoslovnih filmov Skrivnosti narave (Secrets of Nature, 1922–1933) očaral številne generacije gledalcev.

Smith je bil ekscentrik, zaljubljen v naravo in pajke. Rodil se je leta 1880, na prelomu stoletij in mentalitet, v svet, ki je bil fasciniran nad tehnološkimi izumi in zaznamovan s hitro razvijajočo se znanostjo. Pri filmu se je znašel po naključju. Legenda pravi, da se je kot uradnik v službi strašno dolgočasil, zato je veliko časa posvečal svoji pisarniški prijateljici, mesarski muhi, ki jo je privezal na vrvico in jo večkrat slikal, kako pije mleko.

Mikro fotografije muhe so bile velik hit. Opazil jih je tudi Charles Urban, eden pomembnejših producentov zgodnjega obdobja britanske kinematografije. Smithu je podaril dva zvitka filma in novopečeni režiser je kmalu pustil službo uradnika ter se v celoti posvetil svojemu življenjskemu poslanstvu – izdelovanju izobraževalnih filmov o naravi. Njegovo najbolj znano delo je The Birth of a Flower iz leta 1910, ki velja za enega prvih filmov, v katerih je bila uporabljena sekvenčna fotografija.

Smithovo delo je zahtevalo veliko potrpežljivosti, natančnosti in iznajdljivosti. Sam je izumljal in razvijal filmske in fotografske tehnike. S pomočjo mikroskopske, sekvenčne in podvodne fotografije nam je približal svet, ki se nahaja zunaj naših čutov. Nekatere filme je izdeloval več let, njegova brezhibna fotografija pa nam še danes jemlje dih – toliko bolj, če vemo, da je delal v času, ko je bila filmska tehnika še v povojih, njena uporaba pa zelo zapletena.

Glavne zvezde njegovih filmov so plesni, pršice, klice, spore in drugi mikroorganizmi, pa tudi najrazličnejše rastline in žuželke. Snemal je v svojem studiu – domači hiši, ki je bila pravi kabinet naravnih čudes. Ker je naenkrat delal več filmov, so v vseh sobah vedno stali vrči, polni vode iz jezera, krožniki s plesnivo in gnijočo hrano ter korita z rastlinami, ki jih je opazoval v procesih fotosinteze, opraševanja, reprodukcije, rasti in propada. Hiša je v procesu tudi sama postala velik živ organizem, saj so jo plesni iz njegovih eksperimentov na neki točki prekrile v celoti.

Smithovi posnetki skrivnostnega sveta mikroorganizmov so prevzeli tudi Stuarta A. Staplesa, glasbenika in vokalista zasedbe Tindersticks, in sicer do te mere, da se je navdušeno zakopal v arhiv Britanskega filmskega inštituta in tam v zaprašenih škatlah odkril nekaj njegovih še neznanih filmov. Drobna telesa: Intimni svet F. Percyja Smitha so Staplesov režijski prvenec, ki Smithovo pionirsko delo skoraj sto let po nastanku postavi v novo, moderno perspektivo.

Staples vzame originalne posnetke zunaj prvotnega konteksta, jih preuredi in reinterpretira. Osvobodi jih forme naravoslovnega dokumentarca in jim pusti, da zadihajo. Besede nadomesti sugestivna glasba, polna bogatih tekstur, ki iz podob ustvarja nenavadne sanjske pokrajine, znotraj katerih se odvija večni ples življenja in smrti. Film je nastajal tri leta, v navdahnjenem dialogu med montažo in glasbo, ki so jo v sodelovanju z različnimi glasbeniki prispevali člani zasedbe Tindersticks. Abstraktna in eksperimentalna narava Staplesovega baleta Drobnih teles Smithove podobe transcendira v današnji čas, kjer znova razburkajo našo domišljijo ter nas navdajo z občutkom nečesa novega in vznemirljivega.

Ana Šturm

PROGRAM
Drobna telesa: Intimni svet F. Percyja Smitha, 10. 2. ob 21.00