arhivirana novica

Animateka/Nova svetloba: Vitez Janoš

Junak brez obraza s popotniškimi škornji ali Prvi madžarski celovečerni animirani film je zdaj digitalno restavriran

Vitez Janoš (János vitéz, Marcel Jankovics, 1973) je bil čisto prvi celovečerni animirani film, ki so ga ustvarili na Madžarskem. Naročila ga je vlada ob 150. obletnici rojstva narodnega pesnika Sándorja Petőfija in temelji na njegovem klasičnem epu János vitéz. Produkcija je trajala 22 mesecev, torej skoraj dve leti. Film spada v tradicijo klasičnih narativnih animacij, ki pa je prenovljena z ornamentalno likovno stilizacijo.

Zgodba, ki sledi dogodivščinam naslovnega junaka Janoša, je klasična junaška pustolovska pripoved. Mladi pastir mora pobegniti iz svoje vasi, ker je izgubil gospodarjevo čredo, medtem ko je dvoril svoji dragi Iluski, osiroteli sovaščanki. Med potepanjem se pridruži enoti huzarjev, ki je na poti v Francijo, da bi se borila proti turškemu vpadu. Po tuzemskih vojaških pustolovščinah po vsem svetu se Janoš vrne v rodno vas kot vitez in izve za nedavno smrt ljubljene zaročenke, zato se poda v podzemlje, da bi jo našel v pravljični deželi. Preizkušnje, s katerimi se mora spopasti med svojimi dogodivščinami, se skozi pripoved gradijo, dokler protagonist ne doseže nezemske katarze dolgo pričakovane čustvene zadovoljitve v pravljični deželi. Preden se lahko spet združi s svojo drago, mora premagati sovražnike zunanjega sveta (lokalne razbojnike oziroma turško vojsko), svoje notranje dileme in želje (da bi se poročil s francosko princeso in zasedel francoski prestol) in podzemlje (v obliki nadnaravnih duhov in velikanov).

Po drugi strani pa podobje, ki ga lahko najbolje opišemo kot ornamentalnega, sledi netradicionalni, pionirski stilizaciji. Protagonista Janoš in Iluska, denimo, nimata pravih obrazov, le oči in obrvi (prvi pa še brke). Posledično se njuna obraza zdita nedoločena in sta videti kot maski, junaka pa postaneta univerzalna prikaza človeškega para in ne specifičnih posameznikov. Še več, oblikovanje lika je v primeru Janoša povsem simbolično, kot ugotavlja tudi madžarski filmski zgodovinar Zoltán Varga v svoji nedavni knjigi o zgodovini madžarske animacije. Razmerja junakovega telesa so popačena, kot bi ga gledali od spodaj. Po eni strani njegove izjemno raztegnjene noge z ogromnimi škornji pomenijo, da ostaja z nogami na tleh in je svetovni popotnik in pustolovec, po drugi strani pa je njegova glava nesorazmerno majhna, kot bi bila vedno med zvezdami, kar se nanaša na njegovo hrepenenje po ljubljeni pravljični zaročenki.

Halucinogeno živ vizualni svet filma je slogovno zelo soroden art nouveauju, pop artu in madžarski dekorativni ljudski umetnosti. Njegova pisana vizualna zasnova zelo spominja tudi na kultni film hipijevske dobe Rumena podmornica (Yellow Submarine, George Dunning, 1968), zlasti ker imata oba psihedelično, filmu ceste sorodno pripoved. Toda uporaba barv nima zgolj estetskega namena, pač pa je v izbiri specifičnih hladnih (modrovijoličnih in rumenozelenih) oziroma toplih (oranžnih oziroma škrlatnih) odtenkov natančen simbolizem v službi pripovedi. 

Restavriranje spektakularne mojstrovine Marcella Jankovicsa je bilo dokončano letos v okviru nacionalnega programa digitalne filmske restavracije Madžarskega filmskega sklada pod vodstvom Madžarskega filmskega arhiva v sodelovanju z Madžarskim filmskim laboratorijem. Celovito digitalno restavriranje v resoluciji 4K je temeljila na nekaj virih: v primeru slike so bili uporabljeni izvirni negativi, v primeru zvoka pa negativi zvoka, perforiran magnetni trak z miksom zvoka in mednarodni soundtrack filma. Izvirni negativ filma je bil v zelo slabem stanju, vidne so bile tudi praske in lise na folijah. V procesu restavriranja so odstranili tako vidne poškodbe negativa kot umazanijo in svetlobno nihanje folij brez posegov v zasnovo izvirnih risb in slik. Zato so bile za večino digitalnega restavriranja potrebne po meri narejene ročne tehnične rešitve. Digitalno barvno korekcijo je na podlagi avtentičnih vizualnih referenc vodil Marcell Jankovics.

Besedilo sta napisali Anna Ida Orosz (zgodovinarka animiranih filmov) in Eszter Fazekas (vodja digitalizacije in digitalnega restavriranja, Filmski arhiv pri Madžarskem filmskem skladu).

Prevedla Maja Lovrenov

PROGRAM
Vitez Janoš, 5. 4. ob 19.00