arhivirana novica

Drugi Teden italijanskega filma po svetu

Ustvarjati film
(20.–26. maj)

Teden italijanskega filma po svetu, ki je obdržal podnaslov Ustvarjati film in ohranja zanimanje za tehnično profesionalnost sektorja, obeležuje svojo drugo obletnico. Prireditev sočasno poteka v številnih državah; v Ljubljani jo prirejata Slovenska kinoteka in Italijanski inštitut za kulturo.

Prvi pregled leta 2018 je bil posvečen italijanski produkciji po letu 2000 na sledi generaciji izjemno izvirnih režiserjev na mednarodni sceni, začenši s Paolom Sorrentinom, Matteom Garronejem in Emanuelejem Crialesejem. Tokratni namen je, da bi gledišče še bolj približali današnji aktualnosti z izborom naslovov, ki so bili v kinematografih na ogled v obdobju 2013–2018, torej v letih, ko se opus navedenih avtorjev dodatno obogati. O tem priča Sorrentinov film Mladost (Youth, 2015), primer mednarodne produkcije v angleškem jeziku z ugledno zasedbo, kjer med ostalimi nastopajo tudi Michael Caine, Harvey Keitel, Rachel Weisz in Jane Fonda. Gre za ganljivo razmišljanje o nadaljevanju kreativnega raziskovanja tudi v starosti, ki ne izgubi trenutkov nadrealizma, značilnih za režiserja.

Med mojstre novega filma je treba uvrstiti tudi od omenjenih režiserjev nekaj starejšega Paola Virzìja, ki s štirinajstimi celovečerci v petindvajsetih letih slovi po obširni produkciji vse od svojih začetkov leta 1994. Virzì je edinstven cineast, podpisan pod težko opredeljive filme, ki se umeščajo nekje med avtorsko produkcijo in lahkotno komedijo. Tokrat predstavljamo dramatično komedijo Noro veselje (La pazza gioia, 2016), osredotočeno na dve protagonistki na begu iz komune za ženske z duševnimi motnjami. Noro veselje je leta 2017 slavil na italijanskem ekvivalentu oskarjev – nagradah Davida di Donatella, kjer si je med drugim prisvojil priznanja za najboljši film, režijo in glavno igralko.

Pozitivni odzivi kritike in občinstva, ki so jih poželi omenjeni režiserji, so skupaj s porastom osvojenih nagrad na festivalih utrli pot morda nekoliko pogumnejšim filmom v primerjavi s koncem prejšnjega tisočletja ter privedli do liberalnejših stilističnih in formalnih pristopov, pa tudi do neodvisnih produkcij. Fabio Grassadonia in Antonio Piazza se uspeta soočati s tematikami, povezanimi z družbeno realnostjo in sodobno problematiko (mafijski umori). Tako obenem presegata klasični realizem in v svojih filmih uporabita sugestivne fantastične elemente ter zametke izrazoslovja žanrskega filma. To je prisotno v njunem drugem celovečercu Sicilijanski duhovi (Sicilian Ghost Story), ki je v slovenske kinematografe prišel leta 2018, vendar tudi v prvencu Salvo, ki leta 2013 ni ostal neopažen na ljubljanskem Liffu, kjer je prejel nagrado žirije FIPRESCI.

Častni gost tedna je režiser Alberto Fasulo, avtor, ki izstopa tudi s tehničnega vidika, saj pri svojih delih sam deluje tudi kot direktor fotografije. V svojih pomembnejših filmih Fasulo izdela zorni kot med sodobnim dokumentarcem, fikcijo in zgodovinsko rekonstrukcijo. TIR (zmagovalec Mednarodnega filmskega festivala v Rimu 2013) sledi življenju tovornjakarja na poti. Slovenski igralec Branko Završan se ob tej priložnosti prepusti resnični vlogi – brez zaščite umetnega okolja filmskega seta – v prigodah svojega junaka, vse bolj oddaljenega od vsega in vseh, da bi lahko vsaj nekaj podaril svoji družini. Menocchio (2018) je zgodovinska drama, ki je trdno osnovana na dokumentiranih prigodah heretika s konca 16. stoletja, Domenica Scandelle. Zasnovana kot neodvisna projekta sta oba naslova primer zanimivih načinov produkcije, obetavnih za prihodnost – v sodelovanju s hrvaškimi partnerji v primeru filma TIR in romunskimi v primeru Menocchia (slednjega je podprla tudi italijanska javna televizija preko podjetja Rai Cinema).

Nazadnje nas lahko v sklopu tega sodobnega sporeda preseneti prisotnost klasika Tatovi koles (Ladri di biciclette, Vittorio De Sica, 1948). Po restavriranju, izvedenem leta 2018 v Bolonjski kinoteki, ga lahko iz vseh vidikov dojemamo kot nov naslov, ki je tukaj prvič na ogled v Sloveniji. Dandanes je tudi vračanje zgodovinske dediščine gibljivih slik nezanemarljiv tok med profesionalnimi »ustvarjalci filmov«.

Stefano Cerrato, kulturni ataše pri Italijanskem inštitutu za kulturo v Ljubljani
Prevod Mateja Kralj

SPORED
Noro veselje, 20. 5. ob 20.00
Salvo, 21. 5. ob 21.00
TIR, 23. 5. ob 21.00
Menocchio, 24. 5. ob 21.00
Tatovi koles, 25. 5. Ob 21.00
Mladost, 26. 5. Ob 19.00