arhivirana novica

Tretji večer plesnih filmov po izboru Matjaža Mraka

Kratki plesni filmi nove generacije ustvarjalcev

Žanr plesnega filma v slovenskem prostoru velja za spregledanega, čeprav so nekatere njegove stvaritve izjemne; v 90. letih je film Vrtoglavi ptič (1996) Saša Podgorška in Iztoka Kovača slednjega kot koreografa »dobesedno izstrelil v mednarodni plesni prostor«, posebno mednarodno potrditev pa je doživel tudi film 10 LET (2010) tandema Rosana Hribar–Gregor Luštek v režiji Petra Bratuše. V razvitejših državah z močno plesno sceno je prisotnost plesnega filma skoraj sestavni del, če ne kar podaljšek odrske govorice (denimo skupina Rosas in režiser Thierry de Mey), medtem ko slovenska filmska produkcija plesnih filmov strukturno ne podpira, zato se pojavljajo zgolj sporadično.

Prva dva večera plesnih filmov v Kinoteki v sodelovanju s Plesnim Teatrom Ljubljana sta pokazala, da je v Sloveniji dovolj ciljne publike, ki si želi (več) plesnega filma. Za ta namen bo na kulturni dan, 8. februarja 2020, potekal tretji večer plesnega filma. Tokratna posebnost je raznorodna filmska govorica, v kateri spregovori nova generacija ustvarjalcev, ki jo zaznamuje neposreden stik človeka s sočlovekom in/ali z naravo skozi prvinskost človeških občutij. Izbor enajstih filmov sega čez slovenske meje (štirje so iz Italije) in je zastavljen večplastno. Zajema tako filme slovenskih ustvarjalcev, ki so se prijavili na razpis Plesnega Teatra Ljubljana, kot prve tri filmske produkcije Kreativne šole plesnega filma (oboje povsem sveže, z letnico nastanka 2019) in štiri izbrane plesne filme, nastale v letih 2015 in 2016. Gre za eksperimentalno in raznoliko produkcijo, ki se giblje v razponu od filmskih skic do daljših in tehnično zahtevnejših sekvenc, v katerih govorica plesnega telesa dobiva dodatne robove, odtise in konotacije, različna stanja in občutja – izgubljenosti in ponovnega najdenja; sprotnega brisanja in izginevanja; podvojitev, bega v naravo, nežnosti, brutalnosti, minljivosti, transformacije, pa tudi vode, ognja, diha, dima, praha, zraka, kamna.

Filmski večer začenja lucidna plesna interpretacija predstave Sebastijana Horvata Ali: strah ti poje dušoki so ga samoiniciativno zasnovali in posneli študenti AGRFT (Mojka Končar / Bor Ravbar) v okviru letošnjega Borštnikovega srečanja, nadaljuje pa film Sreča (Helena Ileršić / Jakob Horvat) kot dvojina, ki se začne in konča nekje med nebom in zemljo. V naslednjem filmu z naslovom Mono:log(Bojan Brajkovič / Gregor Kamnikar) smo ob menjavanju dneva in noči priča ritmu in podvojitvam plesalca v prisotnosti skulpture. Naj omenimo plesne »dvojčke« treh avtorjev: prvi sta filma Cinco sin Cinco in Adapto (Marko Rosandić / Mitja Obed) v izvedbi na videz brezčasnega plesalca flamenka, ki se v prvem primeru znajde v odprtem prostoru, v drugem pa gre za izrazito medprostorje in prehajanje, kar je podkrepljeno z eksperimentiranjem v filmski montaži. In če poetični Feniks (Andreja Kranjec / Ivana Gregurić) predstavlja transformacijo ženske iz »kokona« v ptico, je Natus (Ula Pogorevčnik / Maja Maša Šömen / Inan Du Swami) ponovno zgodba o dveh bitjih, ki se skupaj vzpenjata in izgubljata na obronkih vode in kamna. Drugi plesni dvojec, Bodyuntitled in Dih.breath(Luca Quaia / Daša Grgič), predstavlja rezan gib plesalke v dveh različnih prostorih in stanjih z naglo menjavo ritma in sekvenc, medtem ko v zadnjem dvojcu, Land of All in Infra (Nastja Bremec / Michal Rynia / Fabris Šulin), plesalca na natančno koreografiran način odstirata tančice postaj skupne poti dveh ljudi, zaznamovane z iskrenostjo in močno navezanostjo, ki je v večnem izgrajevanju, osamljenosti in ponovnem povezovanju.

Tretji filmski večer bi lahko pogojno postavili v kontekst izjave velikega renesančnega umetnika Galileja, ki je leta 1610 odkril teleskop, z njim opazoval oddaljene predmete in ovrgel tezo, da je Zemlja središče vesolja. Njegov citat, »In vendar se vrti!«, lahko navežemo na razširjanje pogleda v »vesolja« gibajočih se teles na filmskem platnu na njihovi poti med zemljo in nebom. Tokratni izbor ponuja svež, multižanrski in unikaten način vpogleda v čas tu in zdaj skozi oči kamere, pri čemer velja posebej omeniti prve tri stvaritve slušateljev Kreativne šole plesnega filma FILM: SODOBNI PLES! (SrečaMono:log in Feniks), ki v letu 2020 prehaja v svojo drugo sezono in poteka od februarja do maja 2020 pod mentorstvom Matjaža Mraka, Sabine Đogić, Ane Lasič in Andreje Kopač ter gostujočih mentorjev Jurija Moškona in Boštjana Kačičnika (več na: www.ptl.si). Cilj šole je spodbuditi vse ljubitelje, da spoznajo zakonitosti plesnega filma ter začnejo z realizacijo lastnih filmskih del.

Andreja Kopač

Program
III. Večer plesnih filmov, 8. 2. ob 20.00