arhivirana novica

Filmi za otroke iz hrvaškega arhiva

Otroški pogled

Kot v temelju narativna forma je bil film od samega začetka povezan z otroki kot protagonisti, a tudi kot gledalci. Tako sta brata Lumière že leta 1895 posnela Déjeuner de bébé in Vrtnarja; slednjega mnogi štejejo za prvi igrani film. Liki otrok so se v filmih stalno pojavljali tudi pozneje, bodisi v delih, posnetih le za otroke, ali pa v tistih za splošno občinstvo, kot sta Chaplinov Deček (1921) ali Čistilci čevljev(1946) Vittoria De Sice, ki sta skozi like otrok govorila o širših problemih družbe.
Z organizacijo filmske produkcije po drugi svetovni vojni je otroški film v hrvaški kinematografiji postal legitimen žanr, ki ga odlikuje kontinuirano število naslovov in včasih izjemna kakovost del. Otroški filmi so bili v hrvaški kinematografiji vseskozi prisotni, vse od Sinjega galeba (1953) in Milijonov na otoku (1955) Branka Bauerja do serije filmov o literarnem junaku Koku Koko in duhovi (2011) in Ljubezni ali smrti (2014) Danijela Kušana ter Skrivnostnega dečka (2013) Dražena Žarkovića. Vendar pa sama prisotnost ne bi bila dovolj, če ti filmi hkrati ne bi bili dobro sprejeti pri mladem občinstvu in kritiki, ki je mnoge uvrstila v sam vrh umetniško uspelih del, danes pa veljajo za klasike hrvaške kinematografije.

Program sta skupaj organizirala Hrvaški filmski arhiv in Slovenska kinoteka v okviru ponovnega oživljanja sodelovanja pri promociji in predstavljanju nacionalne filmske dediščine, ki ni le potrebno, pač pa tudi neizbežno glede na dolgoletno živahno sodelovanje slovenskih in hrvaških filmskih avtorjev. V tem kontekstu se nam je zdelo zanimivo znova posvetiti pozornost otroškim filmom in tistemu, kar jih spremlja, to pa so filmski plakati.

Tema razstave filmskih plakatov Otroški pogled je določila izbor devetnajstih plakatov za štiriindvajset dolgometražnih in kratkometražnih filmov, ki so nastali v obdobju med letoma 1953 in 2006. Ne le da s svojimi vizualnimi rešitvami uspešno promovirajo film, za katerega so bili ustvarjeni, pač pa govorijo tudi o času svojega nastanka. Izbrani plakati se razlikujejo po tehniki, ki sega od risbe, kolaža in fotografije do kombinacije več tehnik, vidna pa je tudi razlika v slogu, pri čemer so poleg večjega števila plakatov neznanih avtorjev zastopani tudi plakati mojstrov stripa, kot so Ferdinand Bis, Andrija Maurović, Mirko Ilić in Radovan Domagoje Devlić.

Ker so filmski plakati vedno povezani s filmom, smo pripravili tudi filmski program, v katerem bomo prikazali izbrane naslove digitalno restavriranih otroških filmov: Druščina Pera Kvržice (1970), Volk samotar (1972) in Kapitan Mikula Mali (1974) Obrada Gluščevića ter Skrivnost starega podstrešja (1984) Vladimirja Tadeja, pa tudi filmsko kopijo Sinjega galeba (1953) Branka Bauerja, posnetega po znanem romanu Bratovščina Sinjega galeba Toneta Seliškarja. Prikazali bomo tudi dva kratka filma iz leta 1959, Dirko z motorjemBranka Majerja in Pika Srećka Weyganda, ki je bil nagrajen na 20. mednarodnem filmskem festivalu v Benetkah.

Cilji programa so, da bi prek razstave Otroški pogled občinstvu mlajše generacije, pa ne le njim, približali obliko vizualne vsebine, ki je bila pred pojavom digitalnih tehnologij temeljni način predstavljanja filmskega dela in je kot taka še danes neizogibno prisotna. S filmskimi projekcijami pa želimo mlade gledalce povabiti k spoznavanju zgodb in likov, ki so ohranjeni v naši skupni filmski dediščini, tiste malo starejše pa spomniti na čas, ko so bili tudi sami otroci.

Mladen Burić

Prevod Maja Lovrenov

Program
Dirka z motorjemPiko, 18. 2. ob 19.00
Sinji galeb, 19. 2., ob 17.00
Druščina Pera Kvržice, 20. 2., ob 17.00
Volk samotar, 21. 2. ob 17.00
Kapitan Mikula Mali, 22. 2. ob 17.00
Skrivnost starega podstrešja, 23. 2. ob 17.00