arhivirana novica

Festival TRESK #11 v Kinoteki


Glasbeni videospoti na velikem platnu

Snemanje glasbenih videospotov v Sloveniji je pogumno delo. Televizijskih oddaj, v katerih bi jih lahko predvajali, kot sta bili Videospotnice ali Aritmija, od lanskega leta ni več. »Minute za slovensko popularno glasbo« med športnimi prenosi na nacionalki večinoma zapolnjujejo reklame, ostal je le še nekajminutni Videotrak, v katerem se (večinoma v poznih nočnih urah) odvrti peščica mainstreamovskih videov. Med ducati filmskih festivalov v državi jih videospote predvaja le vzorčno število. Na njihovem programu se videospoti znajdejo izjemoma, če imajo to srečo, da je njihov umetniški izraz privlačen in v ospredju morda ni le glasba.

Zato avtorji videospote danes snemajo predvsem za spletne portale, kot je YouTube, kjer glasbo tudi gledamo in ne le poslušamo. Tam lahko dobro vidimo, da so domači režiserji že posvojili smernice, ki prihajajo iz tujine. Gre predvsem za mlajšo generacijo režiserjev, ki je spote in prihod nove glasbe že med odraščanjem spremljala prek interneta, kar je očitno vplivalo na njihovo delovanje in razumevanje jezika kratkega glasbenega filma, ki ga zdaj rekonstruirajo skozi svoja dela. Opazimo lahko nekatere skupne značilnosti, ki jih vežejo tudi z mednarodnim prostorom, kot so na primer atmosferična zamegljenost, ki ni nujno povezana z notranjimi prostori ali meglenimi jutri. Pogosto so uporabljeni kontrasti rdeče in modre osvetlitve: v hipsterskem duhu se naslanjajo na nostalgijo, ki obuja občutja urbanih nočnih pokrajin druge polovice preteklega stoletja. Ne skoparijo z upočasnjenimi posnetki, s temačnim okoljem ali z nizko osvetlitvijo, saj jim moderne kamere in fotoaparati, s katerimi snemajo, zdaj že omogočajo tudi delo v slabših pogojih osvetlitve. V zadnjih nekaj letih pa lahko opazimo vedno več uporabe posnetkov iz zraka z dronom, kakršni so še nedavno zahtevali precej zahtevnejšo logistiko in so bili cenovno težje dostopni.

Potemtakem se zdi, da je tudi domača produkcija glasbenih videospotov še najbolj v koraku s časom in s svetovnimi smernicami, saj se nanje hitro odziva in jih posvaja. Pri tem pa ostaja v polju neodvisne produkcije, ki je v središču zanimanja Treska – obračuna glasbe in založništva, ki ga vsako pomlad od leta 2009 prireja Radio Študent. Poleg koncertnega dogajanja v sklopu spremljevalnega programa organizira še vizualne natečaje, med katerimi se je ob jubilejni deseti izvedbi pojavila nova kategorija namenjena glasbenim videospotom.

V Kinoteki bodo zato na ogled finalisti natečaja, ki se bodo uvrstili tudi v mednarodno video knjižnico festivala kratkih filmov, animacije in glasbenih videospotov VIS (Vienna Shorts). Glavni zmagovalec pa se bo zavrtel še na festivalih FEKK in LIFFe. Za zdaj gre za edino tekmovanje glasbenih videospotov na lokalni ravni pri nas, zato bo pospremljeno z okroglo mizo, na kateri bo prisotna natečajna komisija v sestavi: Matic Majcen (nekdanji urednik portala Podoba-glasba in kurator programa glasbenih videospotov na LIFFu), Robert Kuret (programski sodelavec FEKKa), Barbara Borčić (vodja video programov in video arhiva Postaja DIVA ter programska svetovalka SCCA – Ljubljana), Tomaž Šantl (lanskoletni zmagovalec natečaja) in Christoph Etzlsdorfer (kurator programov videospotov pri Vienna Shorts). 

Pia Nikolič

PROGRAM
Izbor glasbenih videospotov z lokalne scene in okrogla miza, 28. 3. ob 19.00