»razdira in na novo sestavlja razmerja med načini delovanja, načini obstoja in načini
filmanja«. V tem smislu trenutek ustvarjalne in osebnostne krize, ki napoči v filmu Playing
Men, ne odraža samo dvoma o ustreznosti (dotedanjega) filmskega izraza za doseganje
bistvenih določil filmanega, temveč zlasti zavest o nujnosti refleksije s filmičnimi sredstvi,
oziroma z Monterovim izrazoslovjem: uporabe metode »metadiskurzivnega premišljevanja
podob«. Sorodni naboj poosebljenja lahko pripišemo gesti zamrznitve ali vpeljavi dialektične
podobe v Karpopotniku. Z njima namreč pridemo v situacijo, ko ufilmani trenutek prejme,
kot bi rekel avtor, »podobno intenzivnost, kot jo je imel sam dogodek«. Dejstvo, da se oba
filma v pretežni meri posvečata dogajanju na področju nekdanje Jugoslavije (tako pred
njenim razpadom kakor po njem), pa obravnavamo kot dodatek veziva k utrjevanju koncepta
jugosfere. Ta se na ravni kinematografije krepi prav skozi metafilmskost, ki relativizira
diskurze, kakršne so narekovale gospodovalne težnje pripisovanja ene same zveličavne
resnice.
Bibliografija
Alter, Nora, The Essay Film After Fact and Fiction (New York: Columbia University Press, 2018).
Arsenjuk, Luka, »'to speak, to hold, to live by the image': Notes in the Margins of the New Videographic
Tendency«, v: The Essay Film: Dialogue, Politics, Utopia. ur. Nora Alter in Timothy Corrigan (New
York in Chichester: Columbia University Press, 2016), str. 275–299.
Bahtin, Mihail Mihajlovič, »Discourse in the Novel«, v: The Dialogic Imagination, ur. Michael Holquist
(Austin: University of Texas Press, 1981).
Bazin, André, Qu'est-ce que le cinéma?. 2, Le cinéma et les autres arts (Paris: Éditions du Cerf, 1959).
—, Qu'est-ce que le cinéma?. 3, Cinéma et sociologie (Paris: Éditions du Cerf, 1961).
Benjamin, Walter, »'[N]' Teoretics of Knowledge, Teory of Progress«. The Philosophical Forum, št. 1/2
(1984/85), str. 1–39.
Brdnik, Žiga, »Mentorski priročnik: Playing Men« (2019). Dostop: http://madaboutfilm.si/mentorski-
prirocnik-playing-men/.
Bresson, Robert, Zapiski o kinematografu (Ljubljana: Slovenska kinoteka, 1997).
Canet, Fernando, »Essay Films about Film: The ‘Filmed Correspondence’ Between José Luis Guerin and Jonas
Mekas«, v: World Cinema and the Essay Film: Transnational Perspectives on a Global Practice, ur.
Brenda Hollweg in Igor Krstic (Edinburgh: Edinburgh University Press, 2019).
Corrigan, Timothy: »Essayism and Contemporary Film Narrative«, v: The Essay Film: Dialogue,
Politics, Utopia, ur. Nora Alter in Timothy Corrigan (New York in Chichester: Columbia University
Press, 2016), str. 15–27.
Elsaesser, Thomas, »Lovers in Time: An Essay Film of Contested Memories«, v: World Cinema and the Essay
Film: Transnational Perspectives on a Global Practice (Edinburgh: Edinburgh University Press,
2019), str. 173–191.
Keser Battista, Ivana, Filmski esej (Zagreb: Leykam International, 2013).
Koprivica, Stevan, »Nije jugonostalgija već 'pritisla' jugosfera« (2016). Dostop:
https://www.dan.co.me/?nivo=3&rubrika=Kultura&clanak=557277&datum=2016-07-26.
Krajnc, Maja, »Karpopotnik – 'potovanje človeka, ki potuje od vasi do vasi in snema ljudi': pogovor z Matjažem
Ivanišinom«, KINO! 19/20 (2013), str. 188–191.
Mazzucchelli, Francesco, »What remains of Yugoslavia? From the geopolitical space of Yugoslavia to the
virtual space of the Web Yugosphere«, Social Science Information 51, št. 4 (2012), str. 631–648.
Metz, Christian, »Photography and Fetish«, October, vol. 34 (1985), str. 81–90.
Montero, David, Thinking Images: The essay Film as a Dialogic Form in European Cinema (Oxford [etc.]:
Peter Lang, 2012).
Oberstar, Ciril in Jerman, Matevž, »Intervju: Matjaž Ivanišin« (2017). Dostop: http://ekran.si/matjaz-
ivanisin/.
Ostrenje pogleda, »... le moja puška, moj poni in jaz: pogovor z Matjažem Ivanišinom«, KINO! 33
(2017), str. 23–29.