Pojdite na vsebino

Izšel je Ekran maj-junij 2025

Nova številka Ekrana prihaja iz tiskarne nekaj dni po dnevu zmage oziroma dnevu osvoboditve, skupnem praznikuzmage nad nacizmom in fašizmom. Letošnji maj je zaradi 80. obletnice konca 2. svetovne vojne poln dogodkov, ki na različne načine obeležujejo ta zgodovinski dogodek in obenem opozarjajo na ponoven vzpon avtoritarnih političnih gibanj. V sklopu cikla Kino Ekran: Dan … Continued

O neki drugi Hannah Arendt

Ob projekciji filma Hannah Arendt, ki bo na sporedu Kinoteke 7. 5. 2025, objavljamo besedilo iz Ekrana september/oktober 2013. ––––––––––––––––––– Hannah Arendt lahko označimo za eno najbolj lucidnih političnih teoretičark 20. stoletja. V svojih besedilih in nastopih je vseskozi skušala razumeti politično delovanje, ki ga je povezovala z mišljenjem. V ospredje je torej postavljala nekaj, … Continued

Odpiranje novih perspektiv

Ob projekciji filma Zajeti v izviru – Slovenski otroci Lebensborna, s katerim 6. 5. 2025 zaključujemo retrospektivo filmov Maje Weiss, poobjavljamo besedilo iz Ekrana maj/junij/julij 2024. –––––––––––––––––––––– Leto 2018 bo v razvoju dokumentarne filmske ustvarjalnosti zapisano kot prelomno, saj se je odločno spremenilo in prevrednotilo ustvarjanje in premišljevanje temeljnih oblik dokumentarne reprezentacije realnosti. Temo kinodvoran … Continued

Domači filmi na 8-mm filmskem traku

Tokratni prispevek v rubriki Predmet meseca se bo osredotočil na najpogosteje uporabljen medij domačega filma sedemdesetih let – t. i. »osmičko«. Leta 1932 je podjetje Kodak predstavilo standardni 8-mm filmski trak (imenovan tudi Regular 8) kot cenovno dostopnejšo alternativo 16-mm filmu. Pravi razmah je ta format doživel v petdesetih letih, ko je postal izjemno priljubljen … Continued

Že od nekdaj smo moderni

»Pripovedovalec in njegovo delo ne služita ničemur, če na tak ali drugačen način ne služita človeku in človečnosti. To je tisto, kar je bistveno.« – Ivo Andrić, govor ob podelitvi Nobelove nagrade za književnost, december 1961 Leta 1975 se je jugoslovanski filmar Karpo Aćimović Godina pod pokroviteljstvom zabavnega programa Televizije Beograd odpravil v Vojvodino, na … Continued

David Lynch za vedno

Lynch nekje zapiše: »Stopiš v sobo, kjer je bil prepir, in čutiš naelektrenost, ki je ostala.« Iz nje nastajajo entitete, ki jim Lynch daje podobo in glas, telo. Ali pa prikličejo bitja noči, ki jih privlači naš strah in na njem parazitirajo, kot prebivalci Lože, in ga pretvarjajo v svojo hrano, garmonbozijo. V nikoli posnetem … Continued

»Če bi se Srebrenica zgodila danes, bi bil izid isti«

Ob projekciji filma Grbavica poobjavljamo članek iz Ekrana marec/april 2021. –––––––––––––––––––––––––– Spomladi 1993 Združeni narodi (ZN) Srebrenico skupaj še s petimi območji na ozemlju današnje BIH proglasijo za »varno območje«, enklavo, ki jo bodo »zaklenile«, varovale enote modrih čelad, »smrkcev« United Nations Protection Force (UNPROFOR). Julija dve leti kasneje enote bosanskih Srbov (Vojska Republike Srpske; … Continued

Matevž Jerman in Jurij Meden: »Ideologija se v periferijo zapisuje popolnoma drugače kot v uradno filmsko produkcijo«

Matevž Jerman in Jurij Meden sta letos na Festivalu slovenskega filma Portorož predstavila dokumentarni film Ali je bilo kaj avantgardnega? (2024), ki je na pobudo Slovenske kinoteke nastal v okviru produkcijske hiše Temporama in v koprodukciji Kinoteke ter RTV Slovenija, svetovno premiero pa je doživel v posebni sekciji »Oda celuloidu: Filmi o filmu« (Ode to … Continued

Instalacija ljubezni

Ob projekciji filma Instalacija ljubezni, ki bo na sporedu Kinoteke 16. aprila 2025, poobjavljamo besedilo, objavljeno v Ekranu november/december 2007 v rubriki Moj prizor. –––––––––––––––––––– V mladosti, stara sem bila trinajst let, sem v majhnem mestu z nekaj tisoč prebivalci, kjer je bil dom mojih staršev, odraščala ob televiziji in ciklusih filmov velikih igralcev, kot … Continued

Varuh meje prihaja iz mlade, demokratične države, ki premore samokritiko

Ob projekciji filma Varuh meje, ki bo na sporedu Kinotke 13. aprila 2025, poobjavljamo intervju iz Ekrana 3/4 2002, ki je nastal ob premieri filma leta 2002. –––––––––––––––––––––––– Ko smo se nekateri Ekranovci po prvem ogledu tvojega filma pogovarjali, smo se strinjali, da gre za dober film, skoraj enako enotnega mnenja pa smo bili, da … Continued