V okviru letošnjega celoletnega praznovanja 60-letnice revije Ekran smo se odločili, da obudimo Ekranovo »malo šolo pogleda« oziroma ekranov filmsko-kritiški krožek, ki je v nekoliko posodobljeni obliki dobil ime Do zadnje besede. Krožek smo zasnovali tako, da je primeren za vse, ki se s pisanjem filmske kritike šele spoznavajo, pa tudi za tiste, ki se z njo že ukvarjajo, saj ponuja sistematičen in poglobljen vpogled v različne žanre pisanja o filmu (filmska kritika, intervju, esej) in v sam medij filma. Na sedmih srečanjih, ki so potekala med februarjem in aprilom 2022 v prostorih Slovenske kinoteke, smo se tako v radovedni družbi pobližje, preko ogleda in podrobne analize izbranih filmskih del, seznanili z raznolikimi aspekti filmske umetnosti, kritike in teorije ter se filmske podobe (na)učili loviti v besede.
Prvi letnik krožka Do zadnje besede smo uvedli s spoznavnim srečanjem udeleženk in udeležencev ter projekcijo Kubrickovega zgodnjega filma Rop brez plena (The Killing, 1956). Na drugem srečanju smo se na predavanju Kaj je filmska kritika? seznanili z osnovami filmske kritike in njenih različnih žanrov. Scenaristka in režiserka Urša Menart nas je na naslednjem predavanju, namenjenem estetiki filma, popeljala skozi različna filmska izrazna sredstva. Predavanje je pospremil ogled kultnega filma hongkonškega režiserja Wonga Kar-waija Chungking ekspres (Chung Hing sam lam, 1994). Sledilo je predavanje filozofa, pedagoga in nekdanjega urednika revije Ekran Cirila Oberstarja o političnem dokumentarnem filmu, na katerem smo se spraševali, zakaj je vsaka filmska podoba tudi politična podoba, ter si ogledali izbor kratkih filmov angažiranih ustvarjalcev iz jugoslovanskega prostora.
V drugi polovici srečanj smo se ob projekciji avantgardno-anarhistične komedije Marjetice (Sedmikrasky, 1966, Vera Chytilová) ukvarjali z vprašanjem avtorskih poetik, ki nam ga je pomagala osvetliti filmska kritičarka, prevajalka in prejemnica priznanja revije Ekran, Petra Meterc. Stojan Pelko pa nas je skozi eno od osrednjih del ameriške kulture – film Iskalca (The Searchers, 1956, John Ford) – popeljal v žanrske zakonitosti vesterna. Zaključno srečanje je potekalo v sklopu Festivala žanrskega filma Kurja Polt. Ogledali smo si od sonca razbeljen iranski film soleil Prihaja zmaj! (Ejdeha vared mishavad!, 2016, Mani Haghighi) in kratek znanstvenofantastični mokumentarec Manivelle – Poslednji dnevi jutrišnjega človeka (Manivelle – Last Days of the Man of Tomorrow, 2017, Fadi Baki). Projekciji je sledil pogovor o obeh filmih, o kinematografijah Bližnjega vzhoda in o tem, kako se vanje umešča žanrski film.
Številčen in zavzet odziv večinoma mladih udeležencev nas je prijetno presenetil. Na krožku se je srečevalo več kot 30 vedoželjnih peres. Udeleženke in udeleženci so na vsakem predavanju prejeli tudi krajši tematski seznam izbrane literature za nadaljnje samostojno raziskovanje, pa tudi praktične naloge, preko katerih so postopoma vstopali v žanr pisanja filmske kritike. Za zaključek so samostojno napisali filmsko kritiko bodisi enega od ogledanih filmov bodisi filma iz aktualne kinematografske distribucije.
V nadaljevanju vas tako lepo vabimo k branju izbora najboljših tekstov, ki so pod mentorstvom Anje Banko, Vitje Dominkuša Dreua in Ane Šturm nastali v teku filmsko-kritiškega krožka Do zadnje besede. Nadejamo se tudi, da boste katero od avtoric in avtorja kmalu lahko bolj redno brali na naših straneh.
Najlepša hvala vsem – tako udeležencem kot predavateljem – za udeležbo, angažma in zaupanje.
***
Krožek bomo izvajali tudi v prihodnjem letu. Pod drobnogled bomo vzeli nove teme in sveže filme. Program in prijave bomo objavili pozno v jeseni. Če vas udeležba zanima, za več informacij spremljajte naše kanale.
***
Filmsko-kritiški krožek Do zadnje besede je nastal kot skupni projekt Revije Ekran, Slovenske kinoteke, Društva slovenskih filmskih publicistov in publicistk FIPRESCI ter v sodelovanju s Festivalom žanrskega filma Kurja Polt in s podporo Slovenskega filmskega centra (SFC).