V okviru častnega gostovanja Slovenije na 75. Frankfurtskem knjižnem sejmu Slovenska kinoteka v sodelovanju z Nemškim filmskim inštitutom in filmskim muzejem predstavlja tematsko retrospektivo z naslovom Veš, poet, svoj dolg!. Ta je svobodno povzet po naslovnem verzu pesmi Otona Župančiča, velikega pesnika slovenske moderne, nastale leta 1941 kot klic upora. Retrospektiva, ki bo predstavljena nemškemu občinstvu, ponuja svež pogled na slovenski film, saj se odmakne od koncepta literarne predloge kot temelja slovenskega filma in pod drobnogled vzame film kot avtonomno umetniško formo – film kot vizualno poezijo. Ali, kot je idejo tematske retrospektive, ki se navezuje tudi na dejstvo, da bo Slovenija kot častna gostja v ospredje postavila prav poezijo in poglobljeno branje, pojasnila direktorica Slovenske kinoteke Ženja Leiler Kos: »Ob tem je morda pomenljivo, da veljamo Slovenci za izrazito pesniški narod, celo narod lirike. Po številu izdanih pesniških zbirk na prebivalca sodimo namreč v sam svetovni vrh. Zato nas je zanimalo, kako smo ta stereotip prevajali v film.«
Retrospektiva se v Nemškem filmskim inštitutu in filmskem muzeju v Frankfurtu odpira v torek, 3. oktobra, s posebno projekcijo prvega slovenskega celovečernega filma V kraljestvu Zlatoroga (1931) Janka Ravnika z živo glasbeno spremljavo avtorja glasbe, dirigenta in pianista Andreja Goričarja ter člani odprte zasedbe Orchestra of the Imaginary. Film s poetičnimi podobami mogočne gorenjske pokrajine ujame »duh« slovenstva, še vedno pregovorno zaljubljenega v domače slovenske gore. Ta narodni stereotip povedno spreobrača videospot skupine Laibach O, Triglav, moj dom (2023), ki bo prikazan kot predfilm. Videospot ene svetovno najbolj znanih slovenskih glasbenih skupin, ki je nastal v okviru letošnje otvoritvene slovesnosti nordijskega svetovnega prvenstva v Planici, »v postmodernističnih prijemih reapropriacije besede in podobe« po mnenju urednice filmskega programa Slovenke kinoteke Anje Banko »prevprašuje koncepte nacionalne zavesti in volje do moči, ki sta tematiki, katerima se tokratna retrospektiva slovenskega filma približuje zadržano in premišljeno, skozi izrazito subjektivne in intimne filmske podobe, ki prej kot po partikularnem (torej po konceptu narodne zavesti) posegajo po univerzalnem.«
Retrospektiva, ki so jo v Slovenski kinoteki programsko zasnovali vodja filmskega programa Igor Prassel, Ženja Leiler Kos in skrbnik avantgardnih zbirk Matevž Jerman v sodelovanju z vodjo filmskega programa Nemškega filmskega inštituta in filmskega muzeja Natascho Gikas, obsega 10 celovečernih in 18 kratkih filmov 19 režiserjev in režiserk. V okviru posebne projekcije pa bo na sporedu tudi film nemškega režiserja Ernesta Lubitscha Ko sem bil mrtev (Als ich tot war, 1916), ki je dolgo veljal za izgubljenega, dokler ga leta 1994 ni odkrila prav Slovenska kinoteka. Zanj je po odkritju glasbo napisal danes že pokojni slovenski skladatelj Urban Koder, izvedla pa jo bo prav tako zasedba Orchestra of the Imaginary pod vodstvom dirigenta in pianista Andreja Goričarja.
Programski sklopi retrospektive, ki s tematsko izbranimi celovečernimi filmi predstavljajo avtorska imena slovenskega filma od začetka šestdesetih let do sodobnosti (od Franceta Štiglica, Matjaža Klopčiča, Boštjana Hladnika, Živojina Pavlovića do Igorja Šterka, Janeza Burgerja, Vlada Škafarja, Matjaža Ivanišina in Eme Kugler), so zasnovani v dialogu in prevpraševanju razmerja med besedo, podobo, filmom kot umetnostjo in ideologijo. V sozvočju, igrivem vzporejanju, spodbijanju in dialoško konstruktivnem kontrapunktu s celovečerci pa so kot posamezni programski sklopi ali predfilmi postavljeni še animirani, dokumentarni, igrani in eksperimentalni kratki filmi različnih avtoric in avtorjev – Karpa Godine, Zvonka Čoha, Jožeta Babiča in Giorgia Sestana, Žarka Lužnika, Dušana Kastelica, Urške Djukić in Émilie Piegard, Špele Čadež, Vasje Lebariča in Julija Zornika. S svojim humorjem, eksperimentom ali intimističnim, ekspresionističnim humanizmom izzivajo horizont pričakovanja.
Retrospektivi sta dodani tudi dve posebni projekciji, ki se bosta odvili v času knjižnega sejma in predstavljata pomembne družbene teme preteklosti in sedanjosti, predvsem pa s svojo tematiko specifično nagovarjata prav nemško občinstvo. Maja Weiss bo gostovala z dokumentarnim filmom Zajeti v izviru – Slovenski otroci Lebensborna (2023), za katerega je scenarij nastal v sodelovanju z Natašo Konc Lorenzutti. Dokumentarni film skozi zgodbe štirih slovenskih otrok Lebensborna, poslednjih pričevalcev tega nacističnega rasnega eksperimenta, predstavlja njihova intimna potovanja v iskanju resnice o njihovem izvoru, sprejemanju resnice in iskanju notranjega miru. Film je nastal v produkciji studia Bela Film in v koprodukciji s produkcijsko hišo Senca studio in RTV Slovenija. V Frankfurtu bo 18. oktobra doživel svetovno premiero, ki ji bo sledil pogovor z Majo Weiss in Natašo Konc Lorenzutti. Vodila ga bo Nataša Kramberger.
S svojim najnovejšim dokumentarnim filmom LGBT_SLO_1984 (2022) se bo 21. oktobra predstavil še režiser Boris Petkovič. Dokumentarni film osvetljuje zgodovino LGBT-gibanja v Sloveniji, prvega tovrstno organiziranega gibanja na območju nekdanje Jugoslavije in enega prvih v vzhodni Evropi. Film je nastal v produkciji Zavoda Kineki in v koprodukciji RTV Slovenija. Po projekciji se bo s Suzano Tratnik in Branetom Mozetičem pogovarjala Saša Šavel Burkrat (SKICA Berlin).
Retrospektiva je nastala v sodelovanju z Nemškim filmskim inštitutom in filmskim muzejem (DFF – Deutsches Filminstitut & Filmmuseum), Slovenskim filmskim centrom in Slovenskim filmskim arhivom pri Arhivu RS ter ob podpori Javne agencije za knjigo, Evropskega sklada za regionalni razvoj in Ministrstva za kulturo RS.
Celoten program retrospektive si lahko ogledate tu.
The entire retrospective program of the Slovenian film in Frankfurt You Know Your Debt Poet! / Du kennst, Dichter, deine Schuld! in English and German is available at this link.