Pojdite na vsebino

Pridruži se nam na Ekranovem filmsko-kritiškem krožku, kjer se bomo v radovedni družbi preko podrobne analize izbranih filmskih del pobliže seznanili z raznolikimi vidiki filmske umetnosti, kritike in teorije ter se filmske podobe (na)učili loviti v besede.

Na tretji ediciji krožka se bomo podrobneje posvetili vprašanjem dokumentarnega in LGBTQ+ filma, ideologiji filmske podobe in osnovnemu filmskemu ločilu – montaži.

Tematska predavanja, ki jih bodo predstavili sodelavke in sodelavci revije za film in televizijo Ekran ter Slovenske kinoteke, kot tudi predavatelji in predavateljice na AGRFT in Fakulteti za družbene vede Univerze v Ljubljani, bodo pospremile projekcije izbranih filmov in praktična srečanja, na katerih bodo udeleženci pod strokovnim mentorskim vodstvom debatirali o zagatah in rešitvah praktičnih nalog, ki bodo spremljale teorijo in jih vodile do pisanja zaključnega besedila.

Udeleženci bodo na vsakem predavanju prejeli krajši tematski seznam izbrane literature za nadaljnje samostojno raziskovanje. Za zaključek bo vsak samostojno napisal filmsko kritiko. Vsa besedila bomo objavili na spletni strani Slovenske kinoteke, najboljša pa v tiskani reviji Ekran.

Krožek je namenjen vsem, ki se s pisanjem filmske kritike šele spoznavajo ali se z njo že ukvarjajo, saj ponuja sistematičen in poglobljen vpogled tako v žanr pisanja kot v filmski medij.

Krožek obsega 9 srečanj, ki bodo marca, aprila in maja (zaključno srečanje) potekala v prostorih Slovenske kinoteke na Miklošičevi 28.

>>>

Ekranov filmsko-kritiški krožek 2024 prinaša:

>>>

Uvodno srečanje
sreda, 6. marec

17.00 Projekcija filma Evropa (Lars von Trier, 1991)
Američan nemškega porekla (Jean-Marc Barr) takoj po drugi svetovni vojni prispe v okupirano Nemčijo. Stric (Ernst-Hugo Järegård) mu priskrbi službo sprevodnika na nočnem vlaku. Po opustošeni deželi še vedno razsajajo ostanki nacističnih sil, ki jih zavezniki neusmiljeno preganjajo in iztrebljajo. V vrtincu spletk bi mladenič rad ostal nevtralen, vendar ga sveža zaljubljenost postavi pred težke odločitve. Vizualno impresivna, metafizična pravljica.

19.00 Spoznavno srečanje udeleženk in udeležencev krožka Do zadnje besede.

>>>

Predavanje Dokumentarne podobe v obzorniški perspektivi
sreda, 13. marec

18.00 predavanje dr. Andreja Špraha
V predavanju se bomo posvetili nekaterim pomembnim vidikom dokumentarnega filma predvsem skozi perspektivo ključnih epizod razvoja družbenosubverzivnih oblik dokumentarne ustvarjalnosti. Posebno pozornost bomo namenili filmskim obzornikom in esejski dokumentaristiki kot tistim dejavnostim, ki najbolj poglobljeno preučujejo razmerja človeka in sveta. Osredotočili pa se bomo tudi na delovanje Nike Autor in Obzorniške fronte, ki je pri nas v zadnjih letih najintenzivneje zaznamovala polje angažirane dokumentarnosti.

prizor iz filma Rdeči gozdovi
Rdeči gozdovi

Dr. Andrej Šprah je docent za področje filmskih in televizijskih študijev na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo Univerze v Ljubljani in na Institut für Kulturanalyse Alpen-Adria-Universität Klagenfurt. Njegove raziskave in objave zajemajo vprašanja razmerja med dokumentarno in umišljeno avdiovizualno reprezentacijo realnosti, dejavnike jugoslovanske in postjugoslovanske kinematografije, vidike filmskega (neo)realizma ter metodologije filmske didaktike, pedagogike in andragogike.

sreda 13. do nedelja, 20. marec
Ogled filmov v sklopu retrospektive filmov Nike Autor na Festivalu dokumentarnega filma.

>>>

Predavanje Kvirovske podobe v filmu
torek, 19. marec

19.00 predavanje dr. Jasmine Šepetavc
LGBT+/kvir osebe se v filmih pojavljajo že od začetkov medija. Večji del filmske zgodovine so imeli LGBT+ liki na platnu marginalne vloge, ki so odražale družbene stereotipe glede kvirovstva: igrali so funkcijo humorističnega vložka, seksualnega draženja, tragične figure ipd. V zadnjih letih so se podobe LGBT+ pomembno spremenile, kvir osebe pa so postale kompleksni protagonisti globalne filmske krajine. V predavanju bomo sledili ključnim zgodovinskim spremembam kvirovskih podob na filmu in kontekstov njihovega nastanka, pri tem pa kritiško prevprašali, kako so filmi (so)ustvarjali in/ali subvertirali družbene konstrukte in ideje glede seksualnosti in spolov.

Jasmina Šepetavc je filmska kritičarka in raziskovalka na Fakulteti za družbene vede. Ukvarja se s filmskimi študijami, queer teorijo in študijami popularne glasbe. Redno piše za domače in tuje revije (Ekran, Dialogi, Kino!, Družboslovne razprave, Studies in European Cinema). Deluje tudi kot festivalska selektorica in članica mednarodnega združenja filmskih kritikov in publicistov Fipresci.

21.00 Ogled filma Portret mladenke v ognju (Céline Sciamma, 2019)
Bretanja leta 1770. Slikarka Marianne dobi naročilo za poročni portret Héloïse, grofičine hčerke, ki je ravno zapustila samostan. A Héloïse se upira usodi poročene ženske in noče pozirati, zato mora Marianne nalogo opraviti skrivaj. Pod krinko najete družabnice jo podnevi opazuje, ponoči pa slika. Céline Sciamma (Pobalinka, Banda punc) v intimni, čutni zgodovinski romanci znova ujame trenutek osvobajanja ženske identitete – tokrat zaklenjene v zatohle patriarhalne kodekse 18. stoletja. Nagrada za najboljši scenarij v Cannesu.

prizor iz filma Portret mladenke v ognju
Portret mladenke v ognju

>>>

Praktično srečanje #1
sreda, 27. marec

18.00 Prvo praktično srečanje.
Na praktičnih srečanjih bodo udeleženci pod strokovnim mentorskim vodstvom debatirali o zagatah in rešitvah praktičnih nalog, ki bodo spremljale teorijo in jih vodile do pisanja končnega teksta.

>>>

Praktično srečanje #2
sreda, 3. april

19.00 Ogled filma in diskusija po filmu.
Na drugem praktičnem srečanju si bomo ogledali izbrani film iz kinotečne retrospektive, posvečene avstrijskemu režiserju Michaelu Hanekeju. Ogledu filma bo sledila vodena diskusija o filmu.

>>>

Praktično srečanje #3
sreda, 10. april

18.00 Tretje praktično srečanje in ogled filma
Na praktičnih srečanjih bodo udeleženci pod strokovnim mentorskim vodstvom debatirali o zagatah in rešitvah praktičnih nalog, ki bodo spremljale teorijo in jih vodile do pisanja končnega teksta. Po srečanju si bomo v sklopu kinotečne rubrike Kino-Uho ogledali nemi film z živo glasbeno spremljavo.

Grehi ljubezni (Karel Lamač, 1929)
Dramatična zgodba o uspešnem podeželskem igralcu, čigar življenje uničita gledališki angažma v velikem mestu in neobvladljiva ljubezen do veliko mlajše žene, ki je tudi igralka. Ker je film nem, ni bilo težav z zasedbo mednarodnih zvezd: štiri glavne vloge so bile zaupane Čehu, Italijanki, Nemcu in Francozu. Marcella Albani (1899–1959), ki je posnela več kot petdeset filmov v svoji rodni Italiji in na tujem, igra lepo Soňo.

Glasbena spremljava v živo: Andrej Goričar (klavir).

>>>

Predavanje O filmski montaži
sreda, 17. april

19.00 predavanje mag. Andreja Nagodeta
Sergej Eisenstein je eden od tistih filmskih ustvarjalcev, ki zgodovine filma niso zaznamovali samo z ustvarjanjem, ampak tudi s teoretičnimi razmišljanji o filmu. Na predavanju se bomo ukvarjali s procesom filmske montaže, pri čemer se bomo osredotočili na Eisensteinove ideje o filmu in mejah njegovega izraza, ter podrobno predstavili njegova razmišljanja o filmski montaži, ki jo je uvrščal med pomembnejše procese nastajanja filma.

Andrej Nagode je magister filmske in televizijske montaže na AGRFT. Sodeloval je pri številnih kratkih in celovečernih igranih in dokumentarnih filmih, ki so bili prikazani na mednarodnih filmskih festivalih. Za delo na filmu Jezdeca (2022, Dominik Mencej) je skupaj z Maticem Drakulićem prejel vesno za najboljšo montažo na 25. Festivalu slovenskega filma. Od študijskega leta 2023/2024 poučuje filmsko in televizijsko montažo na AGRFT.

21.00 ogled filma Oklepnica potemkin (Sergej M. Eisenstein, 1925)
Filmski spomenik legendarnemu uporu mornarjev na oklepnici Potemkin. Junaka filma sta brezimna množica in revolucionarna montaža, ki dosledno sledi načelu kolizije: vsako od petih dejanj (po shemi antične tragedije) se na sredini prelomi in prevladujoče razpoloženje sprevrže v svoje nasprotje. Ob premieri bučno pozdravljen, učinkovit in neizmerno vpliven film.

prizor iz filma Oklepnica Potemkin
Oklepnica Potemkin

>>>

Predavanje Različni aspekti ideologije v filmski umetnosti
torek, 23. april

17.00 predavanje Matjaža Zorca
Ideologija je zelo ploden pojem, ki je od same vpeljave predmet lucidnih teoretskih obdelav, a tudi številnih nesporazumov in pavšalnih uporab. Med drugim se je teorija ideologije izkazala za odlično orodje pri analizah umetnosti, posebej v filmu kot ideološkemu mediju par exellence. Zdi se, da nam ravno film omogoča zapopasti pojave ideologije, sicer družbeno vseprisotne pa praviloma bistveno izmuzljive. Predavanje se bo fokusiralo na različne funkcije ideologije v filmih in skušalo ob konkretnih primerih prikazati, kako z ideologijo operira film ter kako ga ideologija sama tako ali drugače nujno zaznamuje. Kakšne so specifike tega odnosa in razlike ideoloških obzorij med filmom in drugimi mediji.

Matjaž Zorec je pesnik in pisatelj, avtor knjig Troheji (2015, KUD Samosvoj), Fukscene (KUD Police Dubove, 2023) in Večerna zora (Književno društvo Hiša poezije, 2023), radijske oddaje Literarni incest (Radio Študent) ter številnih esejev, člankov, kritik in recenzij, objavljenih v mnogih medijih – Ekran, Kino, Razpotja, Disenz, Literatura, Sodobnost,… Dolgoletni samozaposleni v kulturi, književnik, kritik/recenzent, avtor radijskih oddaj, urednik), med letoma 2020 in 2022 pa odgovorni urednik Radia Študent in urednik njegove Redakcije za kulturo in humanistične vede pred tem (2018–2020).

19.00 ogled filma Blada o trobenti in oblaku (France Štiglic, 1961)
Iz votline v gorah prihajajo glasovi ranjenih partizanov. Na vratih Temnikarjeve domačije se pojavijo trije belogardisti, ki Temnikarju med petjem božične pesmi povedo, da gredo pokončat ranjence, ki so jih partizani pustili v neki votlini. Temnikar ve, da jim mora to namero preprečiti. Mračna, a razsvetljujoča, blodna, a nedvoumno jasna ekspresionistična balada o težki (tu zlasti etični) eksistenci navadnih ljudi med narodnoosvobodilnim bojem.

>>>

Zaključno srečanje
sreda, 8. maj

18.00 zaključno srečanje in ogled filma
Na zaključnem srečanju se bomo posvetili analizi, zagatam in individualnim vprašanjem ob pisanju zaključnega teksta – filmske kritike. Za zaključek pa si bomo ogledali še film iz rednega programa Slovenske kinoteke.

>>>

Cena za krožek je 30 evrov. Vključuje ogled 8 filmov, 4 predavanja in strokovno mentorstvo na praktičnih srečanjih in pri pisanju filmske kritike. Izpolnjeno prijavnico pošljite na e-naslov: info@ekran.si. Prijave sprejemamo do 1. marca 2024.

>>>

** Število mest na delavnici je zaradi narave dela omejeno na 20. V kolikor bo prijav več kot 20, se bo o tem, kdo bo na delavnico sprejet in kdo ne, odločalo na podlagi odgovorov v prijavnici, zato svetujemo, da jo izpolnite v celoti.

O delavnici

Datum

6. 3. 2024 - 8. 5. 2024

Lokacija

Slovenska kinoteka, Miklošičeva cesta 28

Cena

30 €

Kontakt

info@ekran.si