Pojdite na vsebino

Pridruži se nam na Ekranovem filmsko-kritiškem krožku, kjer se bomo v radovedni družbi preko podrobne analize izbranih filmskih del pobliže seznanili z raznolikimi aspekti filmske umetnosti, kritike in teorije ter se filmske podobe (na)učili loviti v besede. Posvetili se bomo filmski fotografiji in glasbi ter različnim pogledom na žanrski in svetovni avtorski film.

Tematska predavanja, ki jih bodo predstavili sodelavke in sodelavci revije za film in televizijo Ekran ter Slovenske kinoteke, kot tudi predavatelji na AGRFT in Univerzi Bournemouth, bodo pospremile projekcije izbranih filmov in praktična srečanja, na katerih bodo udeleženci pod strokovnim mentorskim vodstvom debatirali o zagatah in rešitvah praktičnih nalog, ki bodo spremljale teorijo in jih vodile do pisanja končnega teksta.

Udeleženci bodo na vsakem predavanju prejeli krajši tematski seznam izbrane literature za nadaljnje samostojno raziskovanje. Za zaključek bo vsak samostojno napisal filmsko kritiko. Vsa besedila bomo objavili na spletni strani Slovenske kinoteke, najboljša pa v tiskani reviji Ekran.

Krožek je namenjen vsem, ki se s pisanjem filmske kritike šele spoznavajo ali se z njo že ukvarjajo, saj ponuja sistematičen in poglobljen vpogled tako v žanr pisanja kot filmski medij.

Krožek obsega 8 srečanj, ki bodo marca in aprila 2023 potekala v prostorih Slovenske kinoteke na Miklošičevi 28.

>>>

Ekranov filmsko-kritiški krožek 2023 prinaša:

  1. Kdo ali kaj misli kritično? (Anja Zag Golob)

torek, 7. marec: predavanje ob 18. uri

Na predavanju bomo govorili o nujnosti kritične misli v sodobnem medijskem prostoru in družbi nasploh, o razliki med »kmečko pametjo« in sposobnostjo abstraktnega mišljenja. V tem kontekstu bomo razmišljali tudi o odgovornosti do lastne besede in njenega razmerja do naslovnika ter učinka v družbi.

Anja Zag Golob je pesnica, urednica pri založbi VigeVageKnjige, kolumnistka in občasno prevajalka, največkrat iz nemščine. Dvanajst let je pisala gledališke kritike, večinoma za Večer. Doslej je objavila štiri samostojne pesniške zbirke ter zanje prejela dve Jenkovi nagradi in eno kritiško sito. Z ženo in psom živi med Ljubljano in Mariborom.

>>> 

  1. Filmska fotografija: primer Sven Nykvist (Rok Kajzer Nagode)***

torek, 14. marec: predavanje ob 18. uri

Filmska fotografija predstavlja enega najpomembnejših delov filmske umetnosti, saj narativni del scenarija in režijsko vizijo podkrepi in razširi s pomočjo vizualnih in likovnih elementov. Direktor fotografije lahko v svojem ustvarjanju razvije nov, specifičen slog, kar gotovo velja za fotografijo Svena Nykvista. Simbolični pomen kompozicije, kadriranja, rakurzov, izbora objektivov, gibanja kamere in osvetlitve bomo tako analizirali na podlagi primerov iz njegove filmografije, poseben poudarek pa bomo namenili filmu Molk (Tystnaden, 1963, Ingmar Bergman).

prizor iz filma Molk
Molk

Rok Kajzer Nagode je direktor fotografije. Sodeloval je pri več kot petdesetih filmskih, televizijskih in reklamnih projektih ter videospotih, med drugim pri celovečernem filmu Posledice (Darko Štante, 2018), televizijskih serijah Ekipa Bled (Blaž Završnik, 2019) in Vse punce mojga brata (Žiga Virc, 2021). Za svoje delo je prejel dve akademijski Prešernovi nagradi in tri nagrade IRIS, ki jih podeljuje Združenje filmskih snemalcev, katerega član je od leta 2019. Trenutno kot asistent sodeluje v pedagoškem procesu AGRFT in končuje magisterij iz umetnostne zgodovine.

*** Udeleženci krožka si lahko v sklopu retrospektive filmov Svena Nykvista ogledajo 2 filma po njihovem lastnem izboru.

>>> 

  1. Praktično srečanje in projekcija filma Sharasojyu – drevo sorodnih duš

torek, 21. marec: srečanje ob 18. uri in ogled filma ob 20. uri

Na praktičnih srečanjih bodo udeleženci pod strokovnim mentorskim vodstvom debatirali o zagatah in rešitvah praktičnih nalog, ki bodo spremljale teorijo in jih vodile do pisanja končnega teksta.

Sharasojyu – drevo sorodnih duš (Naomi Kawase, 2003)

Štiričlanska družina Aso živi v stanovanjski četrti starodavne japonske prestolnice Nare. Nekega poletnega dne, na dan festivala, posvečenega bogu Jizo (zaščitniku otrok, nosečnic in popotnikov), Kei, eden izmed dvojčkov, nenadoma izgine. Tistega dne življenje družine zastane. Čaroben tretji celovečerec Naomi Kawase govori o globoko zakopanih čustvih ter skrivnostih posameznika in družbe. Pripoveduje o življenju, ki je bilo odvzeto, ter o življenju, ki zaživi na novo.

>>>

  1. Film in glasba (Peter Žargi) in projekcija filma THX 1138

torek, 28. marec: predavanje ob 18. uri in ogled filma ob 20. uri

Predavanje bo skozi pregled zgodovine glasbe v filmu analiziralo filmsko-glasbeni jezik med umetnostjo in entertainmentom, tako z vidika ustvarjanja in poslušanja kot tudi z vidika kritike; kaj nam govori filmska glasba in kako misli namesto nas? Posebno pozornost bomo namenili glasbi in zvoku v filmu THX 1138, ki si ga bomo ogledali po predavanju.

Peter Žargi piše gledališko glasbo in se ukvarja z arhitekturno-urbanistično fotografijo (arhiv Kraj), kot kritik pa v Ekranu raziskuje predvsem filmsko glasbo ter ideologijo.

THX 1138 (George Lucas, 1971)

prizor iz filma THX 1138
THX 1138

V neopredeljeni prihodnosti sta ključni družbeni vrednoti hkrati edini veljavni: to sta produktivnost in trošenje. Vsakršna čustva so najstrožje prepovedana. Vsi državljani so oštevilčeni in pod strogim nadzorom represivnih androidov ter pod nenehnim vplivom kemičnih substanc, ki brzdajo čustva. THX 1138 (Robert Duvall) se upre sistemu, ki ga bolj kot karkoli drugega simbolizira bela, hladna, klavstrofobična arhitektura. Kultna distopija, režijski prvenec Georgea Lucasa.

>>>

  1. Praktično srečanje in projekcija filma Gverilec

torek, 4. april: srečanje ob 18. uri in ogled filma ob 20. uri.

Na praktičnih srečanjih bodo udeleženci pod strokovnim mentorskim vodstvom debatirali o zagatah in rešitvah praktičnih nalog, ki bodo spremljale teorijo in jih vodile do pisanja končnega teksta.

Gverilec (Mrinal Sen, 1973)

prizor iz filma Gverilec
Gverilec

Mestni politični aktivist pobegne policijskemu nadzoru in se skrije pri mladi ženski v gosposkem stanovanju. Oba sta upornika: fant je aktivist proti političnemu izdajstvu, dekle pa je zapustilo moža in zdaj živi sama – je upornica na družbenem nivoju. Oba sta nezadovoljna zaradi slabo organiziranega stanja stvari. Zaradi osamitve se začne ubežnik zatekati k samokritiki in počasi ga obhajajo vse večji dvomi glede vodstva upornikov. Vendar vprašanja niso dovoljena, treba je ubogati. Nezadovoljstvo ga vodi v zagrenjenost, zagrenjenost pa v popoln zlom. Vendar se mora boj za zdaj osamljenega političnega aktivista in za žensko v izgnanstvu nadaljevati.

>>>

  1. Indijski film (Petra Meterc)

torek, 11. april: predavanje ob 18. uri

Gverilec (1973) je bengalski film režiserja Mrinala Sena, sodobnika velikega indijskega režiserja Satyajita Raya. Na predavanju bomo začrtali osnovne koordinate zgodovine megalomanske indijske filmske industrije, spoznali ustvarjanje Sena, ki je igral pomembno vlogo v kinematografiji novega vala v vzhodni Indiji, prek analize Gverilca, ki je tretji film Senove kalkutske trilogije, pa se posvetili tudi političnim temam filma in vlogi glavnega ženskega lika v njem.

Petra Meterc je kritičarka in prevajalka. Vrsto let je bila na Radiu Študent aktivna v Redakciji za kulturo in humanistične vede, kjer je bila tudi redaktorica literarne oddaje Tu pa tam. Prevaja iz poljščine in angleščine, leposlovne prevode objavlja revijalno in knjižno. Piše literarne, predvsem pa filmske kritike, redno objavlja v reviji Ekran in kot novinarka sodeluje s kulturno redakcijo programa ARS. Je članica Društva slovenskih filmskih publicistov FIPRESCI in prejemnica priznanja revije Ekran za mlado filmsko kritičarko.

>>>

  1. Žanrski film: Politike vesterna (dr. Austin Fisher) in projekcija filmov Apaški bobni, Velika tišina in Vzetje***

sreda, 19. april:

  • ob 20.00 predavanje dr. Austina Fisherja (Univerza Bournemouth, Velika Britanija – predavanje bo v angleškem jeziku)
  • ob 21.00 projekcija vesterna Velika tišina (Sergio Corbucci, 1968)

+

ponedeljek, 17. april, ob 18.30: projekcija filma Vzetje (Alexander O. Philippe, 2021) > v Kinodvoru!
nedelja, 23. april, ob 17.30: projekcija vesterna Apaški bobni (Hugo Fergonese, 1951) > v Slovenski kinoteki

V sodelovanju s Festivalom žanrskega filma Kurja polt se bomo letos posvetili žanru vesterna. Prisluhnili bomo predavanju dr. Austina Fisherja, ki bo pod naslovom »Vse po črki zakona«: Sergio Corbucci, Velika tišina in italijanski vestern predstavil specifike italijanskega vesterna v drugi polovici šestdesetih let. V sozvočju s kontrakulturnimi protestniškimi gibanji, ki so vznikala po svetu, je vestern takrat postal vse bolj ploden okvir za kritiko zahodnega kapitalizma. Kljub izjemni stilistični izvirnosti je Velika tišina s svojim osrednjim sporočilom trdno zakoreninjena v to tradicijo. Po predavanju si bomo ogledali Corbuccijev »neizprosno pesimističen, antikapitalističen špageti vestern« Velika tišina (1968).

prizor iz filma Velika tišina
Velika tišina

POZOR!

Udeleženci Ekranovega filmsko-kritiškega krožka Do zadnje besede si bodo v sklopu kurjepoltne retrospektive Politike vesterna brezplačno lahko ogledali tudi film Vzetje (The Taking, 2021) Alexandra O. Philippa, dežurnega kronista in anatoma ameriške filmske ikonografije, ki se v svojem novem dokumentarcu loti prizorišča Monument Valley (film bo v torek, 17. aprila, ob 18.30 na ogled v Kinodvoru), ter politično subverzivne Apaške bobne (1951) argentinskega outsiderja Huga Fergoneseja (film bo v nedeljo, 23. aprila, ob 17.30 na ogled v Slovenski kinoteki).

Austin Fisher je izredni profesor popularne kulture na britanski Univerzi Bournemouth. Je avtor monografij Blood in the Streets: Histories of Violence in Italian Crime Cinema (2019) in Radical Frontiers in the Spaghetti Western (2011), urednik Spaghetti Westerns at the Crossroads (2016) in Grindhouse: Cultural Exchange on 42nd Street, and Beyond (2016) ter sourednik Bloomsburyjeve knjižne serije »Global Exploitation Cinemas«.

*** V sodelovanju s Festivalom žanrskega filma Kurja polt in Mestnim kinom Kinodvor.

>>>

  1. Zaključno praktično srečanje: pisanje filmske kritike

torek, 25. april ob 18. uri

Na zaključnem srečanju se bomo posvetili zagatam in individualnim vprašanjem ob pisanju zaključnega teksta – filmske kritike.

***

Cena za krožek je 20 evrov. Vključuje ogled 8 filmov, 4 predavanja in strokovno mentorstvo na praktičnih srečanjih in pri pisanju filmske kritike.

Izpolnjeno prijavnico pošljite na e-naslov: info@ekran.si. Prijave sprejemamo do 28. februarja 2023.

 

 

O delavnici

Datum

7. 3. 2023 - 25. 4. 2023

Lokacija

Slovenska kinoteka, Miklošičeva 28

Cena

20 €

Kontakt

info@ekran.si