Pojdite na vsebino

Besedilo se nanaša na drugi sklop cikla Med telesom in prostorom, prikaza filmskega/video opusa Nataše Prosenc Stearns. Na sporedu Kinoteke 1. aprila 2025.

––––––––––––––––––––––

Dvojnik in Čas?, kratka eksperimentalna filma iz devetdesetih, zastavljata vprašanje o smislu bivanja, Sokratov proces, omnibus triindvajsetih različnih avtorjev, poskuša odgovoriti z bivanjem kot uresničevanjem določene etične pozicije.

Avtoričin diplomski film Čas? je bil zasnovan kot parodija takratnih oglasov, ki prevzame tipično podobo večernih poročil iz preloma tisočletja: kazalec ure odšteva zadnje minute do sedmih zve­čer. Film zaznamuje podoba virtualnega prostora, ki pravzaprav nadaljuje temo Dvojnika in njegovo vprašanje razmerja do časa, s katerim človek razpolaga: dvojnik ni le materializirano delo, ampak je ime množične reprodukcije življenj in delovne sile, ki poganjajo družbeni stroj.

prizor iz filma Sokratov proces
Sokratov proces

Za srednjemetražni film Sokratov proces je Nataša Prosenc Ste­arns s povabili in odprtim pozivom zbrala 23 avtoric in avtorjev z vsega sveta, ki jim je poslala posamezne dele scenarija: scenarij je bil razdeljen na manjše enote, kratke filme, ki tvorijo enotno zgod­bo Sokratovega procesa. Princip režijskega ansambla je po eni strani olajšal realizacijo produkcijsko povsem neodvisnega filma, ki je nastal v okviru produkcijske hiše Kanalya Pictures, po drugi strani pa je s svojo formo omnibusa artikuliral potovanje duha.

Sokrat in soudeleženi v njegovem procesu tako ravno v formi omnibusa postanejo transzgodovinski, transgeografski, transspol­ni, transzvrstni … Sokrat ni več zgolj oseba na določenem kraju ob določenem času, ampak postane duh, etični princip, ki se lahko nahaja na več mestih hkrati in ki pravzaprav prevprašuje idejo potovanja oz. razdalje, saj je na nek način povsod oz. vedno že tu; z idejo prostor-časa kot velikega enotnega organizma se danes spog­ledujejo tudi nekatere ekofilozofije novega materializma. Morda je Sokratov proces v opusu Nataše Prosenc Stearns film, ki se najbolj eksplicitno spopada z vprašanjem smisla življenja, s katerim se sooči bitje zavesti, vstalo iz materije.

Preberi več