Čas je za poletne romance in novi Ekran!
Ko boste pakirali kovčke, ne pozabite na novo edicijo revije za film in televizijo Ekran. Najbolj vročo številko letošnjega letnika posvečamo romantičnim komedijam. V osrednji temi z naslovom Kdo se boji romantičnih komedij? pogledamo pod izumetničeno in cukrasto površje tega kratkočasnega žanra. »Potencial in presežno vrednost romantičnih komedij bi lahko iskali v tem, da v ospredje postavljajo intimne odnose, ki se vzpostavijo kot relevanten odsev, portret in komentar družbene dinamike, skoznje pa se izrisujejo aktualne podobe družbenih vlog spola« zapiše sourednica tokratnega tematskega sklopa, Anja Banko.
Žanru romkoma sledimo od njegovega utemeljitelja, Ernsta Lubitscha, prek Nore Ephron in neodvisnega filma vse do danes ter za češnjo na vrhu torte predstavimo še tri romkom ikone: Sandro Bullock, Matthewa McConaugheyja in Jennifer Aniston. Romantične komedije so v tem zlomljenem svetu verjetno poslednji branik srečnega konca. Uspejo se dotakniti najbolj univerzalne in primarne želje človeka po biti ljubljen, sprejet in varen. Morda so zato pravzaprav najbolj ultimativen žanr.
V fokus tokratne številke postavljamo filme, prikazane na letošnjem 19. festivalu Kino otok–Isola Cinema, ki se je na Obali odvil v začetku junija. Obiskali smo tudi nekaj drugih nam bližnjih festivalov – graški Diagonale, jubilejno edicijo festivala Crossing Europe v avstrijskem Linzu, Festival daljnovzhodnega filma (FEFF) v Udinah – ter o filmu in svetu razmišljali ob letošnji razstavi urbane umetnosti v nemškem Porurju – Ruhr Ding.
Iz osrčja filmskega dogajanja, Los Angelesa, nam je urbano filmsko razglednico poslala scenaristka, režiserka in avdio-vizualna umetnica Valerie Wolf Gang, ki se je v sončno Kalifornijo začasno preselila, da tam dokonča doktorat s področja razširjene resničnosti, sodobnih medijev in prihodnosti filmske industrije.
Iz svojega doma na drugi strani Atlantika se nam je oglasila tudi kultna avtorica alternativne LGBT+ stripovske scene, Alison Bechdel, ki je konec preteklega leta pri založbi VigeVageKnjige dočakala prvi prevod svojega dela Dom za umret (Fun Home) v slovenščino. Z njo se je v novi rubriki Ustavljene podobe, v kateri se bomo posvečali stripu, pogovarjala Pia Nikolič.
V Ekranu julij/avgust vas poleg pogovora z Alison Bechdel čakajo še trije zanimivi intervjuji. Petra Meterc se je pogovarjala z indijsko režiserko Sreemoyee Singh, ki se v svojem filmskem prvencu K srečnim ulicam (And, Towards Happy Alleys, 2023) odpravi iskat protagonist(k)e iranskega filmskega in pesniškega ustvarjanja. Katja Šifkovič je v Ljubljani ujela dr. Giacoma Caloria z Univerze Milano-Bicocca, velikega poznavalca japonske kinematografije, Žiga Brdnik pa je na premieri filma Jezdeca (Dominik Mencej, 2022) govoril z legendarnim igralcem Nikolo Kojo.
V rubriki Flashback najdete še nadaljevanje epskega teksta Marcela Štefančiča, jr. o Leanovem orientalizmu. Andrej Gustinčič v rubriki Miti in ikone predstavi Billa Gunna, eno »najbolj izvirnih, privlačnih in tragičnih figur ameriškega filma v prejšnjem stoletju.« Tu so, kot vedno, tudi kritike aktualnih filmov in serij, kolumna Anje Zag Golob in Pritisk daljinca, objavljamo pa tudi izbrane tekste, ki so nastali na letošnji Ekranovi filmsko-kritiški delavnici Do zadnje besede.
Za konec opozarjamo še na rubriko Predmet meseca, ki jo tokrat posvečamo gledališkemu, televizijskemu in filmskemu igralcu Janezu Hočevarju ter filmu Kavarna Astoria (1989, Jože Pogačnik), v katerem je odigral eno svojih najbolj dovršenih filmskih vlog. Več o poznanih in nepoznanih filmskih obrazih Janeza Hočevarja si lahko preberete tudi v novi knjižici Poklon Janezu Hočevarju, ki je pravkar izšla v založbi Slovenske kinoteke. Digitizirana in restavrirana verzija Kavarne Astoria bo 30. avgusta premierno na ogled v Mariboru.
Želimo vam prijetno branje, po možnosti v senci pod dišečimi borovci.