Pojdite na vsebino

Nekaj je v zraku. Topel veter. Cvetni prah. Sončni žarki, ki se lomijo skozi dežne kaplje. Obet pomladi. In nove številke Ekrana. Čeprav nam je zima že pomahala v slovo, v Ekranu marec/april 2024 še odmeva decembrska izdaja enega naših najsrčnejših festivalov – Animateke. Kot v pregledu tekmovalnega programa letošnje edicije zapiše Veronika Zakonjšek, je jubilejna dvajseta edicija predvsem »opomnik negotovim začetkom, trdemu delu, pa tudi neomajnemu entuziazmu ljudi, ki so potrpežljivo gradili, podpirali in verjeli v to zgodbo.«

V rubriki, posvečeni 20. Animateki, pišemo o obsežni pionirski retrospektivi, ki se je pod naslovom »V neizbežnem trku« posvetila zgodovini kolažne animacije, o celovečerni otroški lutkovni stop animaciji Toni, Staša in čarobna luč (2023) in o animiranih dokumentarcih. Na Animateki smo ujeli tudi režiserko, animatorko in skladateljico Manu Weiss, ki s svojim udejstvovanjem v svetu razširjene resničnosti (XR) izstopa kot zagovornica in kuratorka izkustvenih medijskih razstav in festivalov, kjer se prepletajo nove tehnologije, umetnost in inovativno pripovedovanje zgodb.

Pogovarjali smo se še s striparjem, karikaturistom, ilustratorjem, stripovskim teoretikom, prejemnikom nagrade Prešernovega sklada in velikim ljubiteljem pokrival Cirilom Horjakom ter s skladateljem, pedagogom in glasbenim aranžerjem Andrejem Goričarjem, ki že vrsto let spremlja kinotečne projekcije nemih filmov. Nedavno, oktobra 2023, nas je ob stoletnici odprtja Kinodvora navdušil s partituro za film Mladi Medardo (1923), dobra dva meseca zatem pa v sklopu tradicionalne kinotečne prednovoletne kino-ušesne projekcije v Cankarjevem domu še z izvrstno glasbo za Naše gostoljubje (1923).

Z zvokom in glasbo v filmu se ukvarjata še dva prispevka v tokratnem Ekranu. Robert Kuret v sklopu rubrike Medkritika piše o vzporednih svetovih, ki jih Lynch gradi z zvokom in ki njegove filmske prostore zaznamujejo z metaforično globino, Peter Žargi pa v bližnji plan postavi delo Mice Levi, glasbenice_ka in skladateljice_a, ki je v zadnjih 10 letih zaznamoval_a svet filmske glasbe.

Z veseljem predstavljamo prvo objavo v novi rubriki Interval, prevod prispevka »V zraku: atmosferično mišljenje« Giuliane Bruno, profesorice vizualnih in okoljskih študijev na univerzi Harvard v ZDA, ki je v angleščini prvič izšel jeseni 2021, v peti številki revije Venti. V pozorno branje toplo priporočamo tudi besedilo »Kritik kot iztrebljevalec? Od paranoje k reparaciji« Pie Brezavšček, ki med drugim zapiše, da je »sodobna kritika pogosto vpletena, umeščena, samoreflektivna, v zakup jemlje ne zgolj pozicijo razumskega izrekanja, ampak afektivni obrat. Kritika pogosto noče več nikogar nadmodrovati, kar pa ne pomeni, da je odvečna – vpeljuje nove načine branja in daje drugačno vrednost lastni praksi in praksi, ki jo obravnava.«

V prispevku »Japonski diptih« Matjaž Zorec obravnava filma Popolni dnevi (2023) Wima Wendersa in Zlo ne obstaja (2023) Ryusukeja Hamaguchija, ki »pred nami naslikata in zaigrata nenavadno usklajene miniature iz sodobne Japonske.« Posvetimo se tudi nekoliko spregledanemu, a odličnemu filmu Michaela Manna Ferrari (2023) in dvema novima slovenskima produkcijama, dokumentarnemu filmu Ars (2023) in mladinskemu filmu Kaj pa Ester? (2023).

Raznolikost domače ustvarjalnosti predstavljamo še s portretom Jocota Živca, za katerega Žiga Brdnik zapiše, da »če bi z nekaj besedami uradno povzeli njegovo delo na filmu, za katerega je lani prejel nagrado kosobrin za dragocene filmske sodelavce, bi lahko rekli, da je organizator snemalnih lokacij. Če bi želeli našteti vse naloge, izzive in spretnosti, ki jih to vključuje, bi bil ta prispevek sestavljen zgolj iz seznama, ki bi nastal.« V rubriki Kratki se poglobimo še v opus Nevena Korde, enega ključnih predstavnikov videoumetnosti pri nas. Pregled njegovega dela, ki ga je pripravil SCCA-Ljubljana, še do konca aprila poteka v Slovenski kinoteki pod naslovom Neznana dežela, v prispevku pa kontekstualiziramo zadnji programski sklop z naslovom Novi novi film, ki bo na ogled v sredo, 24. aprila.

Lepo vabljeni k branju. Ekran lahko podprete tako, da se nanj naročite.

Aktualno