Spomladi je potekala druga izvedba filmsko-kritiškega krožka Do zadnje besede, ki smo ga zasnovali in prvič uspešno izvedli lansko leto, ob priložnosti praznovanja Ekranove 60-letnice. Krožek je namenjen spoznavanju z raznolikimi aspekti filmske umetnosti, kritike in teorije, brušenju kritiškega pogleda ter spodbujanju k pisanju o filmu. Je tudi stičišče za ljubitelje vsega filmskega, družabni prostor za izmenjavo mnenj in platforma, ki predvsem mladim omogoča vstop v polje filmske kritike.
Drugi letnik krožka Do zadnje besede smo 7. marca uvedli s predavanjem »Kdo ali kaj misli kritično?« pesnice, urednice, kolumnistke in prevajalke Anje Zag Golob, ki je govorila o nujnosti kritične misli v sodobnem medijskem prostoru in družbi na splošno. Sledilo je srečanje, posvečeno filmski fotografiji. Direktor fotografije Rok Kajzer Nagode je na podlagi primerov iz filmografije enega največjih filmskih ustvarjalcev, Svena Nykvista, predaval o pomenu kompozicije, kadriranja, rakurzov, izbora objektivov, gibanja kamere in osvetlitve. Ob tem smo si v sklopu retrospektive filmov Svena Nykvista, ki je v tem času potekala v Slovenski kinoteki, ogledali dva njegova filma. Predavanju o filmski fotografiji je sledilo predavanje o filmu in glasbi. Glasbenik, fotograf in kritik Peter Žargi je skozi pregled zgodovine glasbe v filmu analiziral filmsko-glasbeni jezik med umetnostjo in entertainmentom. Posebno pozornost je namenili glasbi in zvoku v filmu THX 1138 (George Lucas, 1971), ki smo si ga po predavanju tudi ogledali.
Filmska kritičarka in prevajalka Petra Meterc nas je aprila popeljala v neslutene razsežnosti indijskih kinematografij. Na predavanju je začrtala osnovne koordinate zgodovine megalomanske indijske filmske industrije, podrobneje pa smo spoznali tudi ustvarjanje Mrinala Sena, sodobnika velikega indijskega režiserja Satyajita Raya, ki je igral pomembno vlogo v kinematografiji novega vala v vzhodni Indiji. Ob tej priložnosti smo si na platnu Kinoteke s 16-mm filmske kopije ogledali tudi njegovo redko prikazano mojstrovino Gverilec (Padatik, 1973).
V sodelovanju s Festivalom žanrskega filma Kurja polt smo se letos posvetili še žanru vesterna. Prisluhnili smo profesorju popularne kulture na britanski Univerzi Bournemouth, dr. Austinu Fisherju, ki nam je v predavanju z naslovom »’Vse po črki zakona’: Sergio Corbucci, Velika tišina in italijanski vestern« predstavil specifike italijanskega vesterna v drugi polovici šestdesetih let. Po predavanju smo si ogledali Corbuccijev neizprosno pesimističen špageti vestern Velika tišina (Il grande silenzio, 1968). Udeleženci so si ob tej priložnosti v sklopu kurjepoltne retrospektive Politike vesterna brezplačno lahko ogledali tudi film Vzetje (The Taking, 2021) Alexandra O. Philippa (v sodelovanju s Kinodvorom) ter Apaške bobne (Apache Drums, 1951) argentinskega outsiderja Huga Fergoneseja.
Poleg predavanj smo se enkrat na dva tedna srečevali tudi na praktičnih srečanjih, na katerih smo mentorji krožka – Anja Banko, Vitja Dominkuš Dreu in Ana Šturm – z udeleženci debatirali o zagatah in rešitvah praktičnih nalog, ki so spremljale teorijo in preko katerih so udeleženci postopoma vstopali v žanr pisanja filmske kritike. Za vsako predavanje smo pripravili tudi krajši tematski seznam izbrane literature za nadaljnje samostojno raziskovanje. Zadnje druženje je potekalo v sredo, 31. maja, ko smo si v Kinoteki družno ogledali še film Osamljena žena(Charulata, 1964) Satyajita Raya.
Mentorji se najlepše zahvaljujemo vsem angažiranim predavateljem in predavateljicam ter aktivnim udeležencem in udeleženkam. Hvala za zaupanje in dobro družbo!
Vsa besedila, ki so pod mentorstvom nastala na letošnjem krožku Do zadnje besede, najdete na tej povezavi.
***
Krožek bomo izvajali tudi v prihodnjem letu. Obravnavali bomo nove teme in gledali z njimi povezane filme. Program in prijave bomo objavili na začetku leta 2024. Če vas udeležba zanima, za več informacij spremljajte naše medijske kanale.
***
Filmsko-kritiški krožek Do zadnje besede je nastal kot skupni projekt Revije Ekran, Slovenske kinoteke, Društva slovenskih filmskih publicistov in publicistk FIPRESCI ter poteka v sodelovanju s Festivalom žanrskega filma Kurja Polt.