Pojdite na vsebino

Foto: osebni arhiv.

V Slovenski kinoteki se bomo s programom filmov poklonili velikemu direktorju fotografije in pionirju slovenskega filma Ivanu Marinčku – Žanu (1922–2020), ki bi 25. oktobra letos praznoval stoti rojstni dan. V sodelovanju s Slovenskim filmskim arhivom pri Arhivu Republike Slovenije bomo oktobrske torke obeležili z izbranimi filmi iz mojstrovega obsežnega in plodovitega opusa.

Program filmov, pod katere je podpisan Ivan Marinček, bomo v Kinoteki prikazali s 35-milimetrskih filmskih kopij, če pa bi si želeli bolje spoznati delo plodovitega mojstra, lahko v Bazi slovenskih filmov poiščete še nekaj njegovih filmskih del.

Foto: Žiga Koritnik

Filmografija Ivana Marinčka je osupljiva, saj šteje več kot 160 naslovov kratkih in dolgometražnih filmov, igranih in dokumentarnih zapisov, filmskih in televizijskih del: svoj prvi film je posnel nedolgo po osvoboditvi Jugoslavije in zadnjega nekaj let po osamosvojitvi Slovenije. Analogne in digitalne aparate za zapisovanje podob je Marinček držal v rokah vse do smrti, s katero se je srečal v nadvse častitljivi starosti – zato lahko rečemo, da je sodeloval pri pisanju stoletja slovenske zgodovine filma. Marinček je bil kot direktor fotografije nemalokrat »prvi«: po koncu 2. svetovne vojne je bil eden tistih, ki so posneli prve metre slovenskega filma in beležili prve trenutke svobode ter gradnjo nove države; leta 1948 je posnel prvi slovenski celovečerni zvočni film Na svoji zemlji Franceta Štiglica; bil je direktor fotografije pri prvem slovenskem kratkem barvnem filmu Ob žici okupirane Ljubljane (1959), prvem slovenskem celovečernem barvnem filmu Srečno, Kekec! (Jože Gale, 1963) in tudi pri prvih dveh v Sloveniji posnetih filmih v širokem formatu: črno-belem Ne joči, Peter (France Štiglic, 1964) in barvnem Amandus (France Štiglic, 1966).

Foto: arhiv Slovenske kinoteke

Za fotografijo v za oskarja nominiranem filmu Deveti krog (France Štiglic, 1960) je na festivalu v Pulju prejel zlato areno. Kot direktor fotografije je sodeloval tudi pri jugoslovanskih filmih in koprodukcijah. Morda od celovečercev manj opazni, a izjemno dragoceni so številni kratki dokumentarno-informativni filmi in filmski obzorniki, posneti po letu 1945, ter drugi dokumentarni zapisi, ki so pomembni in edinstveni pričevalci naše zgodovine. Med temi izstopa kratki dokumentarni film o mladinskih delovnih akcijah v letih po osvoboditvi Mladina gradi (France Štiglic, 1946), pri katerem je bil Ivan Marinček eden najvidnejših snemalcev. Film je bil nagrajen na beneški Mostri.

Preberi več