V knjigi Camera Natura škotski kaznjenski naseljenec Thomas Watling opiše svoje poskuse, da bi avstralsko divjino prilagodil slikarskim konvencijam britanske krajinske tradicije. Ker se je odpovedal topografski zvestobi v prid estetskemu idealizmu Slikovitega, je bil prisiljen ustvariti fiktivno celoto iz ločenih delov, da bi to, kar vidi, prevedel v predmet, vreden njegovega medija in berljiv za tuje občinstvo.
Če preskočimo tristo let naprej, v 70. leta prejšnjega stoletja, se Avstralija loteva spremembe javne podobe, medtem ko se ekonomsko, politično in kulturno preusmerja v neoliberalizem. Za ta podvig so rekrutirali tudi film in tako se je rodilo gibanje avstralskega novega vala (ANV). V njegovi filmografiji je avstralska pokrajina sprejeta kot tipičen antagonist, narativno ozadje in objekt kolektivne identifikacije za naseljensko kolonijo v njeni adolescenci. Ta tekoča zgodovina naseljenskih reprezentacij in poskusa ograditve zemlje (kot tudi njenih spekulativnih prihodnosti in izvenzemeljskih meja), ki sega od kartografije do slikarstva, fotografije in filma, je tema tega programa. Klasike ANV in širši kanon ozploatacijskih filmov in televizijskih del postanejo topovska hrana za razgradnjo avstralske politike 21. stoletja. Vsi predstavljeni umetniki manipulirajo z refleksivnim prostorom-časom svojega medija, da bi ustvarili filmska srečanja, protinaracije in avdiovizualne korektive, ki nasprotujejo naravi te celulojdne zgodovine.
Naseljenski nacionalizem je upodobljen kot znanstvena fantastika. Pokrajine tega programa, od predmestnega nedomačnega lutruwite/Tasmanije do domnevnega razkošja privatiziranega vesoljskega potovanja in neizbežne distopije toksičnih pušč, so fantastične, pretresljive in utemeljene v materialnih resničnostih, vse obenem. Prek pripovedovanja zgodb in pesmi je v ospredje postavljeno to, kar je bilo formulirano iz nacionalnih naracij; naj gre za fikcijski obrat strategij asimilacije glede na predpisan delež krvi ali zavržene javne prijave na natečaj za avstralsko himno. Umetniki v tem programu z reševanjem, vzorčenjem, kolažiranjem, remiksom, krajo in predelavo predstavijo taktike za dekonstrukcijo avstralske projicirane (gibljive) samopodobe. S tem, da delajo z njenim selektivnim okvirjem in proti njemu, medtem ko obračajo to, kar si je prilastila, razkrivajo neko drugo, »neavstralsko« realnost; ki je bližja resnici nacionalnih reprezentacij in hkrati bolj oddaljena od nje. Samo zato, ker tega ne vidite …
–––––––––––––––––
Projekcija Sestavljene pokrajine I – program sodobnega avstralskega videa/filma bo na sporedu Kinoteke 15. maja 2025 ob 19. uri.