Pojdite na vsebino

V Slovenski kinoteki bo od 18. do 22. januarja že tretjič potekal pregled najzanimivejših in najuspešnejših filmov z vidika snemanja in filmske fotografije s področja bivše Jugoslavije, festival balKam. Enako kot v prvi in drugi ediciji so filme izbrala nacionalna združenja direktorjev fotografije ASBH (Bosna in Hercegovina), SAS (Srbija), MSC (Makedonija), HFS (Hrvaška) in ZFS (Slovenija). Vsako nacionalno združenje je lahko predlagalo po en celovečerni igrani, kratki igrani, dokumentarni, študentski in na novo restavrirani film. S študentskimi filmi smo želeli vzpostaviti pregled najvidnejših predstavnikov študentske produkcije in s tem vplivati na večjo povezanost akademij s področja Balkana. Zavrteli se bodo filmi študentov iz Bosne in Hercegovine, Hrvaške, Severne Makedonije, Srbije in Slovenije. Sekcija »Legende« pa je namenjena legendarnim in na novo digitalno restavriranim filmom. V tem sklopu bodo predvajani: Slučaj Harms (režija: Slobodan D. Pešić, fotografija: Miloš Spasojević, 1987), Tetoviranje (režija: Stole Popov, fotografija: Mišo Samoilovski, 1991), Kuduz (režija: Ademir Kenović, fotografija: Mustafa Mustafić, 1989), H-8 (režija: Nikola Tanhofer, fotografija: Slavko Zalar, 1958) in V kraljestvu Zlatoroga (režija in fotografija: Janko Ravnik, 1931), ki ga bo v živo z avtorsko glasbo pospremil pianist Andrej Goričar.

prizor iz filma Kuduz
Kuduz

Pregleda filmov, ki je namenjen predvsem druženju direktorjev fotografije, drugih filmskih delavcev ter gledalcev ob ogledu filmskih biserov, se bodo udeležili člani naštetih združenj in avtorji filmov, s katerimi se bomo po projekcijah pogovarjali o njihovem ustvarjanju in delu. Med projekcijami bo tudi kar nekaj slovenskih premier, med drugimi se bodo prvič odvrteli dokumentarno-eksperimentalni film Tovarna filmov (Tvornica filmova, režija in fotografija: Silvestar Kolbas, 2022), ki govori o zatonu tovarne Fotokemike Zagreb, makedonski celovečerni film Mimi (fotografija: Dejan Dimeski, režija: Darijan Pejovski, 2022) in pa dokumentarna filma I am the Tigress (režija: Philipp Fussenegger, Dino Osmanović, fotografija: Dino Osmanivić, 2021) in Modra meja (Plava granica, fotografija: Strahinja Marković, režija: Ivan Milosavljević, 2020). Premierno bodo v Sloveniji predvajani vsi dokumentarni in kratki igrani filmi, prikazani na balKam-u.

prizor iz filma I am the Tigress
I am the Tigress

Tudi tretja izdaja festivala balKam potrjuje, da je zanimanje za povezanost direktorjev fotografije s področja bivše Jugoslavije veliko, večje število sodelujočih direktorjev fotografije pa kaže na njegovo rast. Z vključitvijo mlade (študentske) generacije in starejše (legende) želimo krog povezovanja še razširiti. Po našem mnenju se velikokrat zgodi, da sta ti dve generaciji izključeni iz delovno aktivne skupine direktorjev fotografije. Na ta način bodo mlajši dobili priložnost za povezovanje, razpravo s starejšimi kolegi in prikazovanje svojih del, predstavniki starejše generacije pa možnost, da njihova dela stopijo iz pozabe ter so prikazana v digitalizirani in restavrirani obliki.

prizor iz filma Mimi
Mimi

Ideja za projekt balKam se je razvijala v letih 2016–2018 na srečanjih direktorjev fotografije v Bitoli, kjer v organizaciji združenja IMAGO potekajo konference direktorjev fotografije Balkana (Manaki Brothers Film Festival), v Beogradu (Slika v gibanju – festival srbskega združenja direktorjev fotografije) ter Helsinkih (letna skupščina IAGA IMAGO). Tam smo v pogovorih s kolegi, direktorji fotografije s področja Balkana, ugotovili, da imamo pri delu podobne težave, ter zaznali veliko zanimanje za tovrstno prireditev. Po skupnem mnenju ta namreč predstavlja odlično priložnost za promocijo filmov regije, ki pa je lahko dvosmerna. S tovrstnim dogodkom se tudi ponuja priložnost, da vidimo in izvemo, kaj in kako ustvarjajo kolegi iz sosednjih držav.

Poleg projekcij igranih in dokumentarnih del, pospremljenih s pogovori z direktorji fotografije ali režiserji, bosta v sklopu balKama organizirani tudi dve okrogli mizi, posvečeni stanju in ohranjanju filmske dediščine ter izobraževanju direktorjev fotografije.

Preberi več