
Jacques Tati
Avtor: Michel Chion
Prevedla Suzana Koncut
Jacques Tati, igralec, scenarist, režiser in včasih
producent svojih filmov, je bil poleg Chaplina
eden najcelovitejših filmskih avtorjev. Tak status
je dosegel in ohranil za visoko ceno: v
petintridesetih letih kariere je posnel le šest
celovečercev, od tega pet igranih, a je zato
nenehno zavračal ponudbe, ki so prihajale
predvsem iz ZDA in so bile kar najbolj vabljive,
vendar bi se moral ob njih sprijazniti z običajno potjo tradicionalnega komika.
Tati je govoril, da je rokodelec, obnašal pa se je kot umetnik; ni hotel delati serijsko, imel je dovolj
poguma, da je razočaral, tvegal, predlagal nekaj, česar od njega ni nihče pričakoval, si vzel čas za
izdelek, ki ga je bilo mogoče gledati stokrat in vsakič odkriti kaj drugega. Šel je v številne skrajnosti,
v Playtimu je igral demiurga, v Prometni zmedi pa fotografa surove resničnosti. Iskal je tehnične
inovacije, in to ne samo v zvoku, iz razpoložljivih, starih in novih sredstev je potegnil nove možnosti:
v nasprotju z nekakšno legendo o “primitivnem filmskem ustvarjalcu” je Tati izoblikoval zelo
prefinjen način režije. Film bi v svoji zgodovini težko našel avtorje, ki so tako kot on zajemali iz vse
njegove zgodovine, saj nemi film pri njem podaja roko videu.
Življenje je polno poklonov Tatiju. Na plažah, v starih četrtih ali v modernih mestih lahko znova
naletimo na gege iz Gospoda Hulota na počitnicah ali Playtima, v postavi, ki zavija okoli uličnega
vogala pa bežno zagledamo Mojega strica. Ta veliki filmski burkač, ki stoji ob Keatonu in Chaplinu,
je s Hulotom med legende filmskega ekrana vključil nov lik, in ob vsakem novem predvajanju
njegovih del se med občinstvom srečujejo vse generacije. Predvsem pa je bil Tati zgleden filmski
avtor, ki je sprejel vsa tveganja in v svoje filme vložil vso svojo osebnost: od Praznika in Prometne
zmede do Parade je v njih gradil svoj svet. Ta knjiga govori o tem svetu, Michel Chion nas v njej
vabi k odkrivanju Tati–Worlda.
Michel Chion, ki se izvorno ukvarja z ustvarjanjem konkretne glasbe in glasbenimi raziskavami, se
giblje med pisavo, podobo in zvokom: je skladatelj (Requiem, La tentation de Saint–Antoine, Une
symphonie concrète), avtor del o zvoku in poslušanju (Guide des Objets–Sonores, Le son), kritik pri
reviji Cahiers du cinéma, teoretik filma kot zvočne umetnosti (La voix au cinéma, Le son au
cinéma, La musique au cinéma, L ́Audio–Vision: Son et image au cinéma), profesor teorije
avdiovizualnega na Université de la Sorbonne Nouvelle, pisec knjige Écrire un scénario in avtor
kratkega filma Eponine (Prix Jean Vigo, 1985). Poleg študije o delu Jacquesa Tatija je izdal
monografije o filmski ustvarjalnosti Davida Lyncha, Stanleyja Kubricka in Andreja Tarkovskega.
Slovenska kinoteka, 2017
ISBN 978-961-7013-03-
Zbirka Kinotečni zvezki
12,00 €
Na zalogi
Dostava po pošti: 2,50 €
Izdelek bo dostavljen najkasneje v 5 delovnih dneh
Možen tudi brezplačen prevzem na Miklošičevi 28, Ljubljana