Matjaž Klopčič se je kot režiser podpisal pod osemnajst celovečernih filmov in velja za enega najbolj plodovitih in avtorsko izrazitih slovenskih filmskih ustvarjalcev. A še preden je posnel svoj prvi celovečerec, je pri filmu sodeloval kot inštruktor sabljanja, asistent scenografa ter – oblikovalec plakatov.
V petdesetih in šestdesetih letih, ko se oblikovanje v Sloveniji še ni povsem uveljavilo kot samostojna stroka, so filmske plakate ustvarjali predvsem slikarji in arhitekti. Zato ni tako presenetljivo, da se je Klopčič kot diplomirani arhitekt z izrazitim zanimanjem za vse, kar je bilo s filmom povezanega, med letoma 1960 in 1974 podpisal tudi kot avtor devetih filmskih plakatov. Še toliko manj, ker to ni bilo njegovo edino oblikovalsko delo – med drugim je tudi avtor naslovnice prve številke Ekrana (1962). Svoja prva filmska plakata – za filma Veselica (1960, Jože Babič) in Ti loviš (1961, France Kosmač) – je ustvaril skupaj z Grego Košakom, priznanim arhitektom in enim osrednjih slovenskih oblikovalcev prvih povojnih desetletij.
Plakat za film Veselica je postavljen ležeče v formatu B1 (širok je 99,6 in visok 69 cm). Zaznamuje ga razpršena in večplastna kombinacija različnih likovnih elementov: fotografij, topografij in barvnih ploskev, ki pa se stapljajo v jasno in koherentno celoto. V sredino plakata je postavljena rastrska celopostavna fotografija glavnega lika filma, ki stoji v zakrčeni pozi s stisnjeno desno pestjo. Pred njo je čez vso širino plakata razgibano postavljen naslov filma v izraziti arhaični tipografiji, ki jo dopolnjujejo še okraski iz tiskarskega inventarja 19. stoletja.[1] Tipografija tu ne izpolnjuje le svoje osnovne besedilne funkcije, temveč je uporabljena kot podoba. Razgibano postavitev črk poudarjajo še transparentni pretiski v številnih barvnih kombinacijah, ki dajejo posameznim črkam navidezno tretjo dimenzijo in v polje plakata vnašajo globino. Vse to daje občutek razigranosti, ki je v nasprotju s statičnostjo osrednje figure. Figura prekriva tudi del črno-bele fotografije iz filma, ki je v svetlejših sivih odtenkih pomaknjena v ozadje. Na spodnjem delu plakata so v različnih tipografijah podani še osrednji ustvarjalci filma.
»Plakat za film Veselica izstopa iz takratne produkcije slovenskih plakatov, saj pomeni odmik od modernistične čistosti in strogosti likovnega izraza ter uvaja že nekatere likovne elemente, ki jih je kasneje prevzel postmodernizem,« ugotavlja Cvetka Požar.[2] V njem sicer lahko vidimo nadgradnjo Košakovega plakata za film Kala (1958, Andrej Hieng in Krešo Golik), ki sloni na enakih likovnih elementih (dominantna topografija, kombinirana s fotografijo in barvnimi pretiski). A plakat za Veselico ne prepriča le na vizualni ravni, temveč sta z njim avtorja uspela precej kompleksno in večplastno prenesti osnovne vsebinske parametre filma na raven dvodimenzionalnega vizualnega sporočila. Na ta način ga lahko beremo kot seštevek dveh nasprotij: (1) barvnega kontrasta med živahnim večbarvnim naslovom v ospredju in temno figuro v ozadju ter (2) kompozicijskega nasprotja med vertikalno postavitvijo osrednje figure ter horizontalo fotografije za njo. Obe nasprotji izvirata iz vsebine filma.
Človek ni nikoli tako osamljen kot sredi ljudi. Tudi protagonist Veselice – kurir Aleš (odlični Miha Baloh), ki je v partizanih izgubil roko, se nikjer ne počuti tako samotno in odtujeno kot sredi svojega delovnega kolektiva. Njegov konflikt z okolico, ki predstavlja osrednjo ost filma, doseže vrhunec, ko Aleš na službeni veselici udari svojega šefa. Ni naključje, da sta prav iz tega prizora vzeti tako podoba Aleša (osrednja figura plakata) kot fotografija veselice (podlaga za figuro). Osrednji dramski konflikt filma med protagonistom in njegovo okolico je na plakatu še dodatno poudarjen s temnejšim rastrom figure, ki kot temna senca prekriva sproščeno vzdušje na veselici, pa tudi z izrazitim izrezom fotografije veselice, ki se ukrivlja prav na mestu, kjer jo preči glavni lik. Togost in okornost glavnega lika pa je izpostavljena še skozi njegovo nasprotje z živahno razigranostjo naslova. S tem se plakat dotika tudi dvojnosti naslovnega dogodka filma – na videz sproščena veselica se skozi prizmo protagonista spremeni v dramo, film Veselica pa v socialno študijo eksistencialne krize bivšega partizana.
________________
Plakat bo v okviru razstave Matjaž Klopčič – oblikovalec od 19. 9. 2024 na ogled v Dvorani Silvana Furlana Slovenske kinoteke.
OPOMBE:
[1] Izvor in kontekst različnih likovnih elementov sta podrobneje opisana v zanimivi analizi plakata za film Veselica, ki ga Cvetka Požar poda v okviru svoje študije slovenskih filmskih plakatov. Glej: Požar, Cvetka. Stoletje plakata: plakat 20. stoletja na Slovenskem. Ljubljana: Muzej za arhitekturo in oblikovanje in Studia humanitatis, 2015, str. 265–268.
[2] Požar 2015, str. 266–267.