Peto edicijo Festivala eksperimentalnih avdiovizualnih praks V-F-X Ljubljana, ki se bo letos odvila med 13. in 17. majem, odpiramo kar na treh lokacijah: za uverturo v Slovenski kinoteki bo poskrbela projekcija celovečernega filma presenečenja, ki ga uvaja kratki film Prihodnost pred nami bo čudaška AF, 1. del (2024) italijanske raziskovalke digitalnih tehnologij in memov Silvie Dal Dosso. Kot pri dokumentarnih serijah britanskega dokumentarista Adama Curtisa, ki nastopa kot ena ključnih referenc v delu Dal Dosso, gre za kompilacijo arhivskega gradiva, nabranega iz interneta kot neskončnega vira novic in bizarnosti. Projekcija je del partnerskega sodelovanja z Zavodom za sodobne umetnosti Aksioma, v okviru katerega najavljamo tudi odprtje multimedijske razstave EVA (Evil Vibrant Astute) 2.0 Joanne Bacas in Socratesa Stamatatosa. Razstava, ki je del Aksiominega programa Taktike&Praksa #16: Ali si posodobitev programske opreme?, bo v prostorih Aksiome na ogled do 13. junija 2025.

Uradno odprtje festivala se bo v sredo, 14. maja, odvilo v Katedrali Kina Šiška, kjer predstavljamo AV performans Asbu dvojca SYNSPECIES (Elías Merino in Tadej Droljc). Ta raziskuje abstraktne entitete in virtualne ekologije skozi lasersko, svetlobno, projekcijsko in zvočno modularno kompozicijo v živo. Vzporedno s tem se v Komuni Kina Šiška odpira tudi Droljčeva AV instalacija Zlom z značilno estetiko laserskih struktur, ki kot superiorna moč vplivajo na genezo novega digitalnega sveta. Ta bo nato na ogled le še 15. maja, med 12. in 20. uro.
Osrednji del festivala bo potekal v Slovenski kinoteki, kjer bo v ospredju dvodelni program avstralskega sodobnega filma in videa z naslovom Sestavljene pokrajine gostujočega avstralskega kuratorja Sama Mountforda. Ta predstavlja načine in prakse, s katerimi se umetniki upirajo in dekonstruirajo kolonialistično (in neoliberalno) podobo avstralske nacionalnosti. Projekcije bodo potekale v prisotnosti kuratorja ter gostujočih ustvarjalcev in ustvarjalk, umetniškega dvojca Soda Jerk in interdisciplinarne umetnice Georgie-Lucy Ingall.
Posebno doživetje bo v Dvorani Silvana Furlana ponudil AV performans Fosfen francoskega interdisciplinarnega umetnika in skladatelja Armanda Lesecqa, ki raziskuje koncept razširjenega filma (expanded cinema) na način obrata – filmsko platno v tej projekciji zamenjajo zaprte veke občinstva.

Na ogled bosta tudi deli priznanega francoskega umetnika Borisa Labbéja. Glass House (2024) je večkrat nagrajeni avdiovizualni spektakel, ki se navdihuje pri nikoli uresničeni ideji Sergeja Eisensteina in se kaže kot umetnikov odziv na novo digitalno prepleteno realnost družbe 21. stoletja. Labbé, ki se bo po projekciji filma predstavil tudi z pogovorom, to linijo raziskuje tudi v letošnji VR točki. Ta predstavlja avtorjevo večkrat nagrajeno delo Ito Meikyu (2024), izkušnjo virtualne resničnosti, ki se razvija okoli referenc iz japonske umetnostne zgodovine in literature (fukinuki yatai, Princ in dvorne gospe, Zapiski izpod vzglavja) in se odvije kot velika senzorična freska z močnim čustvenim potencialom.
Kot festivalska stalnica nastopa programska sekcija Razgledi, ki jo kurira festivalska ekipa in prinaša pregled odmevnih domačih in mednarodnih naslovov. Prva dva programa pod naslovoma Je to preteklost? in Je to prihodnost? prikazujeta filmska/video dela, ki skozi raziskovanje snovnosti medija usmerjajo pogled v različne koordinate družbenih spominov in preigravajo inovativne potencialnosti novih medijev. Programa bodo pospremili tudi pogovori s prisotnimi avtoricami in avtorji. Tretji del sekcije Razgledi pod naslovom Je to brezčasno? pripravljajo gostujoči kuratorji pomembnejših evropskih filmskih arhivov in filmskih festivalov. Ti bodo tudi gostje okrogle mize z naslovom »Arhivi in iskanje nacionalne (filmske) identitete«.

Posebej velja opozoriti na še eno programsko stalnico, sekcijo Brbotanja, kuriran program študentskih filmov štirih slovenskih umetniških akademij (UL AGRFT, UL ALUO, AVA, AU UNG), ki pričajo o inovativnem duhu mladih ustvarjalcev. V okviru festivala bo v kavarni Slovenske kinoteke na ogled razstava, ki predstavlja rezultate predfestivalske delavnice za študente Iz analognega v digitalno, ki je v prostorih ALUO potekala pod vodstvom umetnice Neže Knez. Posneti in razviti eksperimenti na 16-mm filmskem traku so skenirani in zmontirani v digitalnem okolju, razstavljeni pa na instalaciji arhivskih katodnih monitorjev.
Festival dopolnjuje še program Med telesom in prostorom III: Vertikalni horizont, v katerem SCCA-Ljubljana in Slovenska kinoteka v okviru rednega sodelovanja že od marca predstavljata video/filmski opus vizualne umetnice in režiserke Nataše Prosenc Stearns.
Festival sklepamo v soboto, 17. maja, z domačim arhivskim dokumentarcem Ali je bilo kaj avantgardnega? (2024) Jurija Medena in Matevža Jermana, ki obuja odrinjeno ali pozabljeno zgodovino eksperimentalnega filma iz časa Socialistične republike Slovenije.
Program in urnik sta dostopna na spletni strani festivala.