Festival Poletje na platnu in med platnicami vsako poletje v središču Ljubljane poveže filme in knjige. Letos ga posvečamo prepletu filma in poezije.
»Ko govorim o ‘poetičnem filmu’, to ne pomeni, da govorim o filmu, povezanem s poezijo. Ko govorim o ‘poetičnem filmu’, ne govorim o posredovanju humanih sporočil. Govorim o filmu, ki je poezija, ki se ponaša z zapletenimi kvalitetami poezije in se odlikuje z njenim ogromnim potencialom.« – Abbas Kiarostami
Šest avgustovskih večerov od torka, 13. 8., do nedelje, 18. 8., bomo v prešernem poletnem vzdušju s pomočjo filmov, izbranih knjig in zanimivih gostov posvetili vlogi poezije danes in se prepustili poeziji podob. Med filmom in poezijo so stkane neštete vezi, ki prepletajo besede in podobe, glasbo in ritem, zvene in tišine. Poezija navdihuje številne filmske ustvarjalce, filmske podobe pa sooblikujejo nove pesniške intervencije.
Sedmo edicijo Poletja na platnu in med platnicami bomo odprli z enim najlepših filmov vseh časov – Sajat-Nova: Barva Granata (1969). V njem nam režiser Sergej Paradžanov skozi izrazito poetičen filmski jezik predstavi velikega armenskega pesnika in glasbenika iz 18. stoletja Harutjana Sajakjana, v tistem času znanega kot Sajat Nova – Kralj pesmi. S projekcijo bomo obeležili tudi stoletnico režiserjevega rojstva.
Ob 10. obletnici njegove smrti se bomo poklonili Tomažu Šalamunu (1941–2014), saj nas od prve, prelomne pesniške zbirke Poker, ki jo je leta 1966 izdal v samozaložbi, še vedno preseneča, navdušuje in navdihuje. Pred projekcijo ganljivega dokumentarnega portreta Buča na vroči strehi sveta (2019), ki preplete intervjuje, redke arhivske posnetke in pesnikova branja lastne poezije, bo potekal tudi pogovor Težke gobice in drugi pesniški prostori, v katerem se bomo spraševali, zakaj se danes k Šalamunovi poeziji vračati, kako nas nagovarja in kaj v njej bo ostalo za vedno. Pogovor z avtorjem filma Jeffreyjem Youngom in avtorico Erico Johnson Debeljak bo vodil pesnik Gregor Podlogar.
Bogat vzorec letošnje pesniško-filmske preproge bomo v nadaljevanju programa tkali s projekcijo klasike Cvet tisoč in ene noči (1974) Piera Paola Pasolinija, ki ni bil samo izjemen režiser, ampak tudi pesnik. Zanj je, kot je zapisal v tekstu »Film poezije«, filmski jezik pravzaprav tudi pesniški jezik. Pred projekcijo filma boste lahko prisluhnili predavanju pesnika in prevajalca Tomislava Vrečarja, ki se bo spraševal, ali je v mlakuži informacij morda ravno poezija orodje, ki lahko sproži škandal in pretrese svet do temeljev.
Poezija igra pomembno vlogo tudi v delih režiserja Jima Jarmuscha, še posebej v filmu Paterson, ki je nekakšna filmska pesem o iskanju lepote v najbolj neznatnih trenutkih vsakdanjega življenja. Film je navdihnila istoimenska pesnitev ameriškega zdravnika in pesnika Williama Carlosa Williamsa. Pred projekcijo bo o tem, kako danes predstavljati sodobno poezijo, spregovoril Dejan Koban, urednik neodvisne založbe Črna skrinjica in snovalec številnih pesniških dogodkov. Pogovor z njim bo vodila literarna kritičarka Silvija Žnidar.
Nenavadno filmsko poemo švedskega auteurja Roya Anderssona Pesmi iz drugega nadstropja (2000), kjer se mesto znajde v krempljih socialnega kaosa, prometnih zamaškov in drugih nadvse bizarnih dogodkov, je navdihnilo delo perujskega pesnika Césarja Valleja. Pred filmom bo o spremenjeni družbeni vlogi pesništva v predavanju Kako nas je naredila poezija? spregovorilpesnik in prevajalec Miklavž Komelj.
Program Poletja na platnu in med platnicami bomo v nedeljo zaključili z verjetno največjim pesnikom med filmskimi režiserji, Abbasom Kiarostamijem, in njegovim filmom Veter nas bo odnesel s seboj, ki je poklon delu izjemne iranske pesnice in režiserke Forough Farrokhzad.
* * *
Vsi dogodki Poletja na platnu in med platnicami nastajajo v sodelovanju Slovenske kinoteke in Ljubljane, Unescovega mesta literature.