Pojdite na vsebino

Fotografija je last Park Circus/Universal.

  • Mednarodni simpozij filmske teorije in kritike (11.–14. 10.)
  • Filmska retrospektiva (11.–16. 10.)

Jesenska filmska šola bo letos, ob 60. obletnici izhajanja revije za film in televizijo Ekran, posvečena temi filmske kritike oziroma filmsko-kritiškim praksam. V času, ki se vsakršni vrsti kritike zdi nenaklonjen, se bomo na predavanjih, okroglih mizah in skozi filmski program spraševali, v kakšnem stanju ter v kakšnih življenjskih pogojih sta se znašli filmska kritika in publicistika pri nas in širše. Kako pospešena digitalizacija in nevzdržnost materialnih pogojev sovpadata z izjemno vnemo v izumljanju novih form, taktik, strategij? Kje dandanes najti najradikalnejše izrazne oblike, ki razgrinjajo slepe pege preteklosti? Se je kritika sposobna spopasti s krizami, ki ogrožajo njo in njen svet?

Prvi dan Jesenske filmske šole bomo posvetili bogati zgodovini revije Ekran, ki je bila ustanovljena oktobra leta 1962. Spada med najstarejše tovrstne revije v regiji in predstavlja neprecenljiv dokument filmskega dogajanja pri nas. V predavanju z naslovom Tretji pogled bo Darko Štrajn na kratko orisal, kako se Ekran že šest desetletij skupaj z gledalci uči videti svet s filmi v njem in kako se je vznik revije leta 1962 fascinantno ujel s tokovi v svetu, takrat že determiniranem s filmsko kulturo. Predavanju bo sledila okrogla miza Ekran pred ekrani, ki jo bo moderiral nekdanji glavni urednik Stojan Pelko. Na okrogli mizi bomo skupaj z uredniki in urednicami, avtoricami in avtorji šestih desetletij, pretresali vlogo in strukturni položaj Ekrana v današnji kulturni krajini. Prvi dan Jesenske filmske šole bomo zaključili s posebno projekcijo, s katero se bomo poslovili od dotrajane kinotečne kopije kultnega filma Pariz, Teksas (Paris, Texas, 1984) Wima Wendersa, režiserja, ki je zaznamoval prenekaterega pisca in tudi številne strani Ekrana.

Drugi dan mednarodnega simpozija bo potekal v sodelovanju z Mednarodnim festivalom sodobnih umetnosti – Mesto žensk in bo pod naslovom Opozicijski (v)pogledi – umetnost, film in strukture moči obravnaval ženske perspektive v filmski produkciji in pisanju o filmu. Dan bomo začeli s projekcijo filma ameriške režiserke in teoretičarke Nine Menkes Oprani možgani: Spol-kamera-moč (Brainwashed: Sex-Camera-Power, 2022), v katerem režiserka raziskuje politiko oblikovanja filmskih kadrov in razkriva, kako se predstave o ženskah zasidrajo v naše nezavedno s pomočjo filmskega jezika – z osvetlitvijo, kadriranjem, koti, gibanjem kamere. Projekcijo bo pospremila okrogla miza, na kateri bodo režiserke, kritičarke, urednice, selektorice filmskih festivalov in raziskovalke na podlagi lastnih izkušenj z vidika žensk in drugih marginaliziranih skupin razpravljale o neenakostih v umetnosti, posebej v filmu in filmski kritiki, ter izpostavile tako individualne kot tudi kolektivne strategije bojev proti njim. Za konec si bomo ogledali še program sodobnih slovenskih kratkih filmov, ki bo osredotočen na kritične poglede in opozicijske drže s poudarkom na tematiki spola.

Tretji dan bo posvečen različnim oblikam filmske kritike oziroma pluralnosti njenih pristopov, zanimanj ter miselnih in epistemioloških okvirov. Anja Banko in Urban Tarman bosta v predavanju z naslovom Film na radijskih valovih predstavila vpogled v zgodovino filmske misli na njunih domačih frekvencah s poudarkom na specifikah, ki jih zahteva medij, formatih in konceptih oddaj Gremo v kino in Temna zvezda. Sledilo bo predavanje filmske publicistke, filozofinje in nekdanje glavne urednice nizozemske filmske revije de Filmkrant Dane Linssen ter filmske publicistke in urednice spletne publikacije Festivalists Yoane Pavlove Od osebnega k profesionalnemu in nazaj. Gostji bosta predstavili svojo izkušnjo krmarjenja skozi avdiovizualno industrijo 2.0 in delili nekaj misli o njeni prihodnosti 3.0. Dan bomo zaokrožili s projekcijo prvega dela avtobiografskega filmskega diptiha Spominek (The Souvenir, 2019), pod katerega se podpisuje ena najbolj enigmatičnih britanskih režiserk, Joanna Hogg.

Zadnji dan simpozija bomo namenili nekoliko širši, a zelo aktualni temi vloge, pomena in vpliva kritične in kritiške misli v času brisanja prostorov javnega dialoga. Soustanoviteljici in sourednici filmske revije Another gaze, Daniella Shreir in Missouri Williams, se bosta v predavanju spraševali, ali je kritika še kritična; na okrogli mizi, ki bo sledila, pa bo publicistka in pesnica Anja Zag Golob z gostjami razpravljala o poziciji kritike v družbi, o (ne)zmožnosti njenega pisanja in branja ter o nujnosti refleksije ne zgolj za avtorice in avtorje v polju umetnosti, marveč vsaj toliko za publiko. Večer bo zaključila slovenska premiera drugega dela filmskega diptiha Spominek II (The Souvenir: Part II, 2021), v katerem Joanna Hogg nadaljuje z raziskovanjem, kako lahko umetnost razkriva nove perspektive in poglede na življenje.

Jesensko filmsko šolo bo že tradicionalno pospremila tudi filmska retrospektiva z naslovom Od besed k podobam in nazaj. Filmska kritika ni (in nikoli ni bila) omejena zgolj na tiskano besedo. Pisci nenehno prehajajo mejo med kritiškim in ustvarjalnim, med slikovnim in literarnim. Zgodovina filma je prepredena z najrazličnejšimi prečkanji, preseganji in presečišči med besedo in podobo: mrgoli kritikov-filmarjev, ki v loku svojih karier svobodno menjavajo in prenavljajo svoj izrazni medij. Tokratna filmska retrospektiva bo kritiško-umetniška srečanja le načela: kaj filmski kritik vidi, ko gleda skozi kamerin objektiv? Kakšni svetovi se filmarju odprejo, ko poprime za pero? Ob že omenjenih filmih bo na ogled še filmski dvojček Taksist (Taxi Driver, 1976) ter Med življenjem in smrtjo (Bringing Out the Dead, 1999) – dva filma, ki ujameta eno najbolj plodnih filmskih sodelovanj, tisto med režiserjem Martinom Scorsesejem in scenaristom ter filmskim kritikom Paulom Schraderjem. Na sporedu bo tudi projekcija filma Zadnja kinopredstava (The Last Picture Show, 1971) Petra Bogdanovicha. Gre za enega osrednjih filmov nedavno preminulega režiserja in filmskega kritika ter zgodovinarja, ki je pisal za revije in časopise, kot so Esquire, The Saturday Evening Post in Cahiers du Cinéma. Jesensko filmsko šolo bomo v nedeljo zaključili s projekcijo klasike Noč lovca (The Night of the Hunter, 1955) Charlesa Laughtona, za katero je scenarij napisal eden znamenitejših ameriških filmskih kritikov James Agee. Projekcijo bo uvedel poznavalec ameriške kinematografije in Jamesa Ageeja, Andrej Gustinčič.

Vabljeni na kritični pretres mislečih podob v Slovensko kinoteko!

Preberi več